وظیفه دولت نظارت بر اقتصاد است اما دخالت می‌کند/قیمت گذاری باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: قیمت گذاری دستوری مانع رشد تولید می‌شود اما متاسفانه برخی دولتها برای اجرای عملکرد در کوتاه مدت همین روش را به کار می‌گیرند.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان با اشاره به بازنگری وزارت صمت در نشست این وزارتخانه درباره فرمول قیمت پایه شمش فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا افزود: قیمت گذاری دولت و تعیین قیمت محصولات فولادی موجب بر هم ریختن بازار می‌شود در حالی که اگر دولات در در بخش قیمت گذاری به وظیفه نظارتی خود بپردازد مسیر تولید هموارتر خواهد بود.

به گفته وی، دولت در تصمیمات خود از نظرات بخش خصوصی و کارشناسان استفاده نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود زمانی که دولت برای تنظیم بازار در یکی از بخش های زنجیره تصمیم می‌گیرد بخش های دیگر با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

این فعال اقتصادی می‌‎گوید: قیمت گذاری دستوری فرمولی است که در اجرا نتیجه مثبت به دنبال ندارد و کشف قیمت باید در یک بازار نظارت شده توسط عرضه و تقاضا تعیین شود.

عسگرزاده با بیان اینکه تنظیم بازار دولتی نتایج مثبتی برای بخش خصوصی در پی ندارد گفت: اکنون همه وزارتخانه ها بر تنظیم بازار متمرکز شده‌اند که ادامه این روند باعث کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد و کاهش تولید خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *