ایران برای ماندن در بازار جهانی هزینه زیادی می‌پردازد/ برجام تامین مواد اولیه را آسان می‌کند؟

یک فعال صنعتی گفت: برجام تا حد زیادی هزینه نقل و انتقال پول و حمل و نقل در بازارهای صادراتی را کاهش می‌دهد که این موضوع باعث خواهد شد هزینه تمام شده کالا در داخل کاهش یابد و خریداران با قیمت های روز با ایران مراوده تجاری داشته باشند.

محمد کشانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به نتیجه مذاکرات برجامی و تاثیر آن بر بازار محصولات فولادی افزود: اگر مذاکرات برجام به نتیجه نرسد اتفاقی برای بازار محصولات فولادی نخواهد افتاد به این دلیل که  در دو دهه گذشته شرایط تولیدی آنقدر سخت بوده که معضلات دیگر تاثیری روی این بازار نمی‌گذارد.

وی معتقد است تجارت در شرایط برجامی تسهیل خواهد شد،اکنون برای حضور در بازارهای جهانی هزینه زیادی پرداخت می‌کنیم که این موضوع باعث رشد هزینه نیز شده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره به صادرات محصولات فولادی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد: تولید کنندگان و فولادسازان ایرانی انواع محصولات فولادی را به اروپا  صادر می کنند اما با قیمت هایی که اغلب آنها تعیین می کنند که معمولا 20 تا 30 دلار کمتر از قیمت های جهانی است در حالی که هزینه حمل و نقل برای ایران بیشتر است.

وی درباره تاثیر برجام بر بازار داخلی هم افزود: اگر شرایط در بازارهای  داخلی متعادل باشد اتفاقی برای بازار نخواهد افتاد زیرا از مجموع ظرفیت تولیدی محصولات فولادی نیمی از آن در بازار داخلی به مصرف می رسد بنابراین در صورت توافق در برجام این میزان تولید همچنان ادامه خواهد یافت. به عبارتی ظرفیت 40 میلیون تنی تولید محصولات فولادی حدود 14 میلیون تن در بازار داخلی به مصرف می رسد و مابقی صادر می شود.

این فعال صنعتی ظرفیت بازارهای صادراتی را پس از برجام قابل توسعه خواند و ادامه داد: تقاضای بازارهای صادراتی پس از توافق بیشتر می‌شود و محدودیت‌های صادراتی به حداقل خواهد رسید. در این صورت انگیزه صادرات افزایش  می یابد اما در بازار داخلی به علت رفع محدودیت های صادراتی ممکن است با محدودیت های تامین مواد اولیه و محصولات فولادی مواجه شویم و محصولات فولای با افزایش قیمت مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *