Please use a valid API Key سقوط شاخص با وجود افزایش امیدواری به مذاکرات/ کمبود انرژی پاشنه آشیل سهم‌های فولادی است - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

سقوط شاخص با وجود افزایش امیدواری به مذاکرات/ کمبود انرژی پاشنه آشیل سهم‌های فولادی است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش امیدواری به مذاکرات، تضعیف دلار و کاهش امیدواری به بورس را در پی خواهد داشت، گفت: بورس کشور دلارمحور است و با کاهش قیمت دلار شاخص افت خواهد کرد، اما پاشنه آشیل صنایع فولادی کمبود انرژی در زمستان است.
بازار سرمایه

به گزارش فولادبان، این هفته بازار سرمایه فارغ از افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به بالای 29 هزار تومان عمل کرد و خبری که بیشتر روی شاخص کل تأثیرگذار بود، اخبار حول مذاکرات بود که باعث شد این هفته هم بورس رنگ خون بگیرد و زیر کانال 1.4 میلیون واحدی در نوسان باشد؛ به گونه‌ای که اکثر سهم‌های این بازار قرمز بسته شدند، اما گروهی که در دو روز آخر معاملات توانست عملکرد خوبی داشته باشد، گروه بانک‌ها بود.

به هر حال شاخص کل این هفته با افت 3.8 درصدی نسبت به هفته گذشته، 54 هزار و 34 واحد سقوط کرد و روی نقطه یک میلیون و 340 هزار و 71 واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز این هفته از افت در امان نماند و با سقوط 4.1 درصدی، در ارتفاع 367 هزار و 561 واحدی ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم این هفته از سقوط جا نماند و با 2.7 درصد افت، به یک میلیون و 69 هزار و 962 واحد رسید.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات هفته گذشته گفت: هفته‌ای که گذشت بازاری با عدم اطمینان زیاد داشتیم. در این هفته از نظر حجم معاملات خرد با میانگین روزانه 3200 میلیارد تومان ضعیف‌ترین هفته از ابتدای سال بود و شاهد خروج هزار و 670 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار طی بودیم تا از ابتدای سال خروج پول حقیقی به 38 هزار میلیارد تومان برسد.

وی اضافه کرد: شاخص کل بورس با 3.88 درصد افت طی هفته به بازدهی بسیار ضعیف 2.5 درصد از ابتدای سال رسید که بسیار ناچیز است. شاخص هم‌وزن افت بیشتری داشت و با 4.15 درصد افت، زیان از ابتدای سال خود را به منفی 16.4 رسانید. عدم اطمینان درباره نتایج مذاکرات وین مهم‌ترین عامل مؤثر بر وضعیت جاری بازار بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران با نقد کردن دارایی‌ها منتظر نتایج مذاکرات هستند. افت نسبی برخی قیمت‌های جهانی به‌ویژه افت ده‌درصدی نفت، مشکلات مربوط به کمبود آب صنایع و قطعی احتمالی گاز صنایع در ماه‌های بعد نیز بر روند منفی بازار مؤثر بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عدم اطمینان خود به خود اضافه عرضه را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران به‌ویژه کسانی که تحمل این ریسک را نداشتند و نیز آن‌هایی که انتظار توافق سریع در این مذاکرات را داشتند، عرضه‌های زیادی را داشتند و از سوی دیگر قیمت‌های جهانی نیز علیه بازار شد. ماندن نرخ بازده تا سررسید اوراق در بازار بدهی در سطوح بالای 24 درصد نیز امان بازار را بریده است.

قلی‌پور درباره تأثیر مذاکرات روی معاملات گفت: بدیهی است که این مذاکرات به‌خصوص بعد از اعلام فازبندی و گروه‌های کاری متفاوت، انتظار انجام توافق در آینده در بین سرمایه‌گذاران تقویت شد که با عکس‌العمل افزایش عرضه موجه شد. چراکه چنین توافق احتمالی منجر به افت موقت ارز شده و نهایتاً بورس دلار محور ما را تضعیف می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر، عدم اطمینان به آینده چه از بعد افزایش ریسک سیستماتیک بازار و چه از بعد چشم‌انداز ارزهای خارجی بر معاملات بورس اثر گذاشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران هم با نقد کردن سرمایه‌گذاری‌هایشان ترجیح دادند که با این عدم اطمینان مقایسه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: روند معاملات هفته آینده به شدت وابسته به نتایج مذاکرات هسته‌ای است. نظر شخصی من این است که دلار هفته آینده در سطوح 29 الی 30 هزار تومان باقی خواهد ماند و بورس هم هفته آینده بیشتر متعادل با رشد بسیار کم خواهد بود. هرگونه اختلال در فرآیند برجام منجر به تضعیف ریال و رشد بازار سهام خواهد شد و بر عکس با افزایش امیدواری‌ها نسبت به مذاکرات بورس منفی خواهد شد.

قلی‌پور تصریح کرد: با اخبار مناسب از توافق برجامی، بانک و خودرو به شدت قابلیت رشد خواهند داشت و برعکس هرگونه عدم تفاهم بین طرفین در مذاکرات، صنایع دلاری مثل فلزات، معادن و شیمیایی و امثالهم را رونق خواهد داد.

وی در پایان افزود: بدون تردید صنعت فولاد در حال حاضر از نظر بنیادی از بهترین و به قیمت‌ترین صنایع است و انتظار افت سهام در این صنعت کمتر از بقیه صنایع است ولی ریسک قطعی آب و برق پاشنه آشیل این صنعت است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors