به جای صادرات سنگ‌آهن خام، ذخایر آن را حفظ کنیم

یک فعال صنعت معدن گفت: بهتراست سنگ‌آهن بیشتری تولید نشود و سنگ‌آهن برای توسعه فولاد در کشور بماند، چون به‌عنوان ذخایر و منابع معدنی کشور محسوب می‌شود.

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان افزود: مهم‌ترین چالش سنگ‌آهن در کشور در حال حاضر با توجه به وضع عوارض و تعرفه‌های بالا، صادر نکردن مجوز برای صادرات سنگ‌آهن است.

وی در پاسخ به سؤال فولادبان مبنی بر وجود گزارش‌هایی از صادرات سنگ‌آهن به دیگر کشورها تصریح کرد: سنگ‌آهن موردنیاز کشور است و مجوز صادرات ندارد و سنگ‌آهن‌های صادراتی اغلب از نوع سنگ‌آهن هماتیت است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اشکالی ندارد که سنگ‌آهن بیشتری تولید نشود و سنگ‌آهن برای توسعه فولاد در کشور بماند، چون به‌عنوان ذخایر و منابع معدنی محسوب می‌شود.

شکوری گفت: تولیدات سنگ‌آهن از یکسو مازاد بر نیاز کشور است و از سوی دیگر صادرات آن برای فعالان اقتصادی ممنوع است و صادرات مجازات مالی دارد و شاهد اتفاقات ناشایستی برای تولیدکنندگان این بخش هستیم بنابراین بهترین شیوه نگهداری ذخایر سنگ‌آهن است.

این در حالی است که برخی کارشناسان صادرات محصولات معدنی، میانی و یا نیمه‌نهایی زنجیره فولاد را بدون اشکال می‌دانند و معتقدند در شرایط کنونی و رقابتی بازارهای بین‌المللی باید هر نوع محصولی که امکان صادرات دارد را صادر کرد تا سهم خود را از بازار داشته باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *