بورس کالا، نقش اول سناریوی گران شدن آهن اسفنجی

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه مدیریت صحیح عرضه آهن اسفنجی در کنار عرضه‌های پرمیوم در بورس کالا از سوی دولت می‌تواند تأثیر بسزایی در تعادل قیمت آهن اسفنجی داشته باشد، گفت: عدم عرضه کافی آهن اسفنجی در بورس کالا عامل اصلی گران شدن آهن اسفنجی است.

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در ارتباط با کمبود گاز در کشور و اعمال محدودیت‌ها در صنایع فولادی گفت: موضوع کمبود گاز از تقریبا دو ماه قبل در صنایع مطرح شد و از هفته گذشته با مکاتبات صورت گرفته، وارد فاز عملیاتی شده است و به سبب اینکه گاز به عنوان ماده اولیه تولید آهن اسفنجی به شمار می‌رود، نگرانی کمبود آهن اسفنجی هم به صنایع فولادی اضافه شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نگرانی از بابت کمبود آهن اسفنجی باعث شد که قیمت این محصول هم افزایش پیدا کند؛ البته این نکته حائز اهمیت است که خود بورس کالا باعث افزایش قیمت این محصول شد یعنی فرآیندهای اتفاق افتاده در بورس باعث افزایش نرخ آن شد و بالطبع، در بازار هم شاهد این موضوع بودیم.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه تولیدکنندگان آهن اسفنجی در اولویت قطعی گاز هستند، افزود: قطعی گاز در کارخانجات آهن اسفنجی می‌تواند تأثیر زیادی روی صنعت فولاد و تولید این محصول بگذارد و اگر این مسئله را درست مدیریت نکنیم، با کمبود آهن اسفنجی روبه‌رو خواهیم شد.

هوشمند گفت: چنانچه شرکت‌های فولادی بزرگ کشور که اکثرا خودشان سهامدار کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی هستند، این کارخانه‌ها را در کشور تحت فشار نگذارند، می‌توانیم شاهد تنظیم بازار باشیم و نگرانی در کمبود و افزایش نرخ آهن اسفنجی به وجود نخواهد آمد. این مسئله نیازمند این است که تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور با نگاه ملی این قضیه را بنگرند و شرایط تولید کشور را درک کنند.

وی در رابطه نرخ قراضه به دنبال نگرانی‌های به وجود آمده درباره کمبود آهن اسفنجی تصریح کرد: قیمت آهن اسفنجی با قیمت شمش همخوانی ندارد و کارخانه‌ها تنها به خاطر عدم تعطیلی کارخانه و مشکلاتی که می‌تواند رقم بزند، مجبور به خرید آهن اسفنجی شده‌اند تا حداقل تولید را داشته باشند و کارخانه به طور کامل تعطیل نشود. درنتیجه، همین موضوع باعث شد که قیمت قراضه به دنبال کمبود آهن اسفنجی بالا گرفت.

این فعال صنعت فولاد افزود: اگر میزان عرضه آهن اسفنجی بیشتر از شرایط حال حاضر کشور باشد، مطمئناً می‌تواند روی شکست نرخ و شرایط بازار تأثیر خوبی داشته باشد و به دلیل اینکه عرضه آهن اسفنجی چه به صورت مستقیم و چه از طریق بورس به مقدار کافی نبوده است، روی نرخ قراضه هم تأثیر گذاشته و برخی از کارخانه‌ها به خریداری قراضه متمایل شده‌اند.

هوشمند در پایان گفت: عرضه‌های پرمیوم آهن اسفنجی می‌تواند تأثیر بسزایی در تولید داشته باشد و چنانچه عرضه‌های حال حاضر آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش پیدا کنند، هم روی نگرانی بازار و هم کشف نرخ مناسب می‌تواند تأثیرگذار باشد و امیدواریم که دولت و معاونت جدید معدنی وزارت صمت بتوانند قبل از کاهش تولید و یا تعطیل شدن کارخانه‌های آهن اسفنجی، روی این موضوع تأثیر مثبتی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *