تعطیلی کارخانه‌های نوردی با شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری محصولات فولادی

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه نرخ جهانی تنها برای شمش در بورس کالا اعمال می‌شود، گفت: شاید شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری سناریویی از پیش تعیین شده است تا کارخانه‌های نوردی به فعالیت خود پایان دهند.

سید احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا گفت: فولادسازان مواد اولیه خود را بر اساس قیمت‌های جهانی خریداری نمی‌کنند. این در حالی است که قیمت شمش از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند و نسبت به ابتدا و انتهای زنجیره سود بیشتری در این بخش وجود دارد و در عین حال، قیمت انرژی، دستمزد کارگران و هیچ‌کدام از موارد مورد نیاز آن‌ها با قیمت‌های جهانی محاسبه نمی‌شود.

وی افزود: به یمن فروش شمش 50 دلار زیر قیمت و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، این کشورها روی محصولات نهایی ما به‌خصوص میلگرد تعرفه واردات وضع کرده‌اند و به این ترتیب، محصولات نهایی ایرانی باید حدود 100 دلار زیر قیمت جهانی به فروش برسد. با این وضعیت، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس به تولیدکنندگان محصولات نهایی تبدیل شده‌اند و چرخه صادرات محصولات نهایی مختل شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه صادرات مواد اولیه کار اشتباهی است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که شیوه‌نامه جدید در نظر گرفته شده برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی سناریویی باشد که از قبل برای تعطیلی تمامی کارخانه‌های نوردی طراحی شده است. شایان ذکر است که این شیوه‌نامه نتیجه‌ای جز از بین رفتن صنایع پایین‌دستی و همچنین، بیکاری کارگران این بخش نخواهد داشت.

رضوی نیک درباره این شیوه‌نامه ادامه داد: انجمن نوردکاران خواستار این است که شیوه‌نامه مدیریت هوشمند بازار اصلاح شود چراکه این شیوه‌نامه همچنان از قیمت‌گذاری بر مبنای دلار عمل می‌کند. این طرح در شرایطی خوب است که صنایع پایین‌دستی از بورس خارج شوند، قیمت‌ها به صورت دستوری انجام نشود. وزارت صمت ابتدا باید سود در زنجیره را اصلاح کنند و سپس، مشوق‌ها و ارزش افزوده را به محصولات نهایی منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *