بلومبرگ: التهاب قیمت فلزات در چین در حال تسکین است

بلومبرگ در گزارشی به بازار فلزات و مواد اولیه در چین پرداخته و نوشته است: رونق کالاها در چین که به رساندن تورم تولیدکننده به بالاترین حد 26 سال اخیر کمک کرد، نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهد و عواملی که در سال گذشته قیمت‌ها را بالا بردند، اکنون در حال عقب‌نشینی هستند.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، بحران انرژی که به قیمت‌های بی‌سابقه زغال‌سنگ دامن زد، فعلاً در حال تسکین است، در حالی که تلاش‌های دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سفر مصرف‌کنندگان و درنتیجه تقاضا برای سوخت را کاهش می‌دهد.

در همین حال، بحران بدهی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی چین، امیدها را برای بازگشت مجدد رونق به بازار فولاد و مس را از بین می‌برد.

به گفته شیائو فو، رئیس استراتژی کالاهای جهانی Bank of China، سرمایه‌گذاران در دومین اقتصاد بزرگ جهان محتاط هستند. علاقه زیادی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و فشار زیادی بر خریداران وارد می‌شود.

با این حال تا سال 2022 خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند. بازی‌های المپیک زمستانی در پیش است و سیاست پکن در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال تغییر است. برخی از سرمایه‌گذاران نیز امیدوار به حمایت بیشتر دولت مرکزی از بخش املاک هستند که به نوبه خود تقاضای فلزات را تقویت می‌کند.

همچنین، قیمت اکثر کالاها در حال تثبیت است و اثرات جهش‌های قبلی هنوز در اقتصاد موج می‌زند. برای مثال، قیمت بالای برق، خطر افزایش هزینه‌ها را برای تولیدکنندگان از خودرو گرفته تا لباس، به همراه دارد.

اقدامات چین برای مهار ویروس کرونا شدیدتر شده و با تشدید محدودیت‌ها در چندین مکان از جمله پکن در ماه گذشته، سفرها کاهش یافته است و IHS Markit کاهش 10 درصدی را برای سوخت هواپیما در این سه‌ماهه تخمین می‌زند.

تقاضای بنزین هم در چین در حال کاهش است زیرا مصرف‌کنندگان، خودروهای کمتری می‌خرند یا کمتر از آنها استفاده می‌کنند. در گازوئیل، یک کمپین هماهنگ شده توسط پکن برای افزایش تولید و کاهش صادرات، از بحران عرضه جلوگیری کرد و موجودی‌ها را تثبیت کرد.

قیمت زغال‌سنگ در کمتر از نصف اوج خود در اکتبر باقی‌مانده و ذخایر به سطوح سالم‌تر نزدیک می‌شوند. این باعث کاهش فشار در تمام بازارهای انرژی و در امتداد زنجیره تأمین زغال‌سنگ شده است.

یونتائو لئو، تحلیلگر مشاور Energy Aspects، گفت: چین همچنین خواهان آسمان آبی روشن برای بازی‌های المپیک زمستانی است که در اوایل فوریه آغاز می‌شود که این مسئله هم عرضه و هم تقاضای نفت را کاهش می‌دهد زیرا شرکت‌ها از دستورات محیطی پیروی می‌کنند.

افزایش قیمت گاز طبیعی از اروپا به آسیا قبلاً یک مقام پکن را بر آن داشته است که نسبت به کمبود عرضه در زمستان هشدار دهد. قیمت LNG داخلی نزدیک به بالاترین حد خود است و برخی از خریداران چینی به دنبال واردات مجدد هستند.

سنگ آهن پس از رسیدن به اوج رشد تقاضا در نیمه اول امسال، تقریباً دو سوم کاهش یافت. فعالیت‌های ساختمانی با کاهش خرید مسکن کاهش یافته و تولید فولاد را به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر 2017 رسانده است.

بانک‌ها از جمله سیتی گروپ انتظار دارند پیش از برگزاری کنگره مهم حزب کمونیست در اواخر سال 2022 از این بخش حمایت بیشتری شود، اما انتظارات کمی برای تغییر شدید سیاست‌ها وجود دارد، به‌ویژه به این دلیل که چنین حرکتی می‌تواند به تورم در چین بیفزاید.

تحلیلگران سیتی گروپ از جمله تریسی لیائو در یادداشتی نوشتند: یک تا سه ماه آینده احتمالاً شاهد تضعیف عرضه و تقاضا در اکثر فلزات، خواهیم بود.

علاوه بر این، کمبودهای اخیر برق به تولیدکنندگان برق اجازه داده است تا قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان صنعتی خود افزایش دهند. برخی از مناطق قیمت‌ها را برای بخش‌های صنعتی مانند کارخانه‌های ذوب آلومینیوم تا 80 درصد افزایش داده‌اند که فشار هزینه‌ها را تهدید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *