جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 آبان 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چگونه بلاکچین، زنجیره تأمین معادن و فلزات را تغییر می‌دهد

نشریه Mining Global در تحلیلی نقش راهکار‌های بلاکچین در زنجیره تأمین فلزات و محصولات معدنی را بررسی کرده است.

چگونه بلاکچین، زنجیره تأمین معادن و فلزات را تغییر می‌دهد اخبار اخبار معادن و فلزات فولاد

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، در این تحلیل آمده است: بازار معدن و فلزات مدت‌هاست که از ناکارآمدی فرآیندهای دستی و کاغذی رنج می‌برد که بر عملکرد آن تأثیر گذاشته است.

بر اساس مقاله Microsmallcap.com، نیاز به شفافیت، همراه با مقررات سختگیرانه انطباق با معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی ESG، بخش معادن و فلزات را به سمت اتخاذ راهکارهای بلاکچین برای مقابله با این چالش‌ها سوق داده است.

فناوری بلاکچین با شفافیت، قابلیت اطمینان، مقیاس‌پذیری و قابلیت ردیابی به زنجیره‌های تأمین معدن کمک می‌کند و به شرکت‌های معدنی اجازه می‌دهد تا زنجیره‌های تأمین معدن و فلزات را برای شفافیت در انتشار کربن، استفاده از آب، نقض حقوق بشر و امور مالی ردیابی کنند.

از جمله شرکت‌هایی که به راهکارهای بلاکچین روی آورده‌اند می‌توان به MineHub، FOBI AI، Tesla Motors، Glencore و Aspen Technology اشاره کرد.

MineHub یک پلتفرم باز و در سطح سازمانی برای تجارت دیجیتال مواد معدنی و اولین راهکار زنجیره تأمین دیجیتال برای صنعت معدن و فلزات است. این شرکت راهکار زنجیره تأمین خود را با همکاری IBM برای ساده‌سازی لجستیک، عملیات و تأمین مالی با هدف کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی، امنیت و شفافیت بیشتر در مقایسه با فرآیندهای کاغذی و دستی فعلی توسعه داده است.

در 8 نوامبر، MineHub اپلیکیشن Trade Finance را راه‌اندازی کرد. این اپلیکیشن اولین مورد از سری اپلیکیشن‌های شبکه‌ای خواهد بود که این شرکت در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد کرد.

MineHub Trade Finance یک برنامه شبکه است که دید، امنیت و کارایی را برای تأمین‌کنندگان مالی معاملات کالا به ارمغان می‌آورد و در عین حال مدیریت و ارتباطات بین وام‌دهندگان و تأمین‌کنندگان مالی را دیجیتالی می‌کند.

Arnoud Star Busmann، مدیرعامل MineHub که سابقاً در ING Bank فعالیت می‌کرد در این باره گفت: داشتن چندین سال تجربه در مورد پیچیدگی و محرک‌های ریسک تأمین مالی تجارت کالا، این برنامه را به بالاترین اولویت در نقشه راه ما تبدیل کرده است. فناوری بلاکچین و راهکار‌هایی مانند MineHub Trade Finance احتمالاً برای همیشه روش‌های کار در صنعت تأمین مالی تجارت کالا را با هدف دسترسی به سرمایه در گردش که برای اقتصاد جهانی حیاتی است، تغییر خواهند داد.

این پلتفرم قبلاً به برخی از بزرگترین شرکت‌های معدنی و فولادی جهان مانند BHP Group، Vale و China Baowu کمک کرده است تا معاملات سنگ‌آهن را از طریق پلتفرم مبتنی بر بلاکچین انجام دهند. اخیراً، Vale و China Baowu اولین معامله سنگ‌آهن را با استفاده از راهکار مبتنی بر بلاکچین برای حمل 318000 تن سنگ‌آهن از برزیل تا چین انجام دادند. این، اولین تراکنش هم‌زمان بین پلتفرمی است که پس از همکاری MineHub و essDOCS با موفقیت انجام شد.

شرکت اطلاعاتی FOBI AI راهکار‌های هوش مصنوعی خود را پس از قرارداد مشاوره با Azincourt به بخش معدن ارائه می‌کند.

FOBI AI به Azincourt در توسعه پلتفرم اطلاعات بیتی و اطلاعات عملیاتی برای ساده‌سازی فرآیندهای دستی و قدیمی در بخش اکتشاف و معدن کمک خواهد کرد. برای FOBI AI، بخش اکتشاف و معدن فرصتی سودآور است زیرا ارزش بازار تجهیزات معدن و اکتشاف 144.37 میلیارد دلار است. اهمیت فزاینده فناوری در معدن و اکتشاف همچنین به این معنی است که این شرکت شریک جذابی برای سایر شرکت‌ها در بخش معدن و اکتشاف خواهد بود که پتانسیل درآمد بیشتری را برای FOBI AI ایجاد می‌کند.

با افزایش فشار بر شرکت‌ها برای انطباق با استانداردهای ESG، شرکت‌هایی مانند تسلا موتورز جایگاه سودآوری پیدا کرده‌اند. این شرکت در سه‌ماهه اول 2021 درآمدی معادل 518 میلیون دلار از فروش گواهی‌های نظارتی داشته که در سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم به ترتیب به 354 و 279 میلیون دلار رسیده است.

تسلا علاوه بر فروش گواهی‌های نظارتی به دیگر تولیدکنندگان خودروهای برقی که کوتاه‌مدت هستند، با تولیدکنندگان کبالت برای توسعه یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین برای ردیابی کبالت از معدن تا تولید باتری در کنار شرکت‌هایی مانند China Molybdenum Co. Eurasian Resources و Glencore همکاری کرد.

گلنکور که قبلاً در توسعه شرکت Resource با تسلا همکاری کرده بود، اخیراً قرارداد خرید و فروش بلندمدت LNG با Cheniere Marketing منعقد کرده است. این قرارداد شرایط تجاری را برای فروش تقریباً 0.8 میلیون تن LNG برای 13 سال از آوریل 2023 فراهم می‌کند. این شرکت همچنین یک همکاری استراتژیک با Britishvolt برای تأمین کبالت انجام داده است.

Aspen Technology، شرکت ارائه‌دهنده راهکار‌های فناوری است که ۱۱ میلیارد معامله با Emerson انجام داد.

این معامله، در زمینه راهکار‌های جدید برای بخش‌های فلزات، معادن و علوم زیستی است. AspenTech همچنین به مشتریان در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش ایمنی، قابلیت اطمینان و تولید کمک می‌کند.

برای شرکت‌های فعال در بخش فلزات و معادن، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها دیگر صرفا یک مزیت خوب نیست بلکه الزام است و نهادهای نظارتی بر این شرکت‌ها فشار می‌آورند تا به سمت فعالیت‌های پایدار حرکت کنند.

بنا بر اعلام موسسه مک کینزی، برای جلب توجه شرکت‌های صنعتی به برنامه‌های بلاکچین، چهار چالش ساختاری وجود دارد: اینرسی که مانع از همکاری فعالان بازار می‌شود؛ عدم وجود استانداردها؛ چارچوب‌های قانونی و نظارتی نامشخص؛ و مشکلات تأخیر که تأیید سریع چند تراکنش را دشوار می‌کند.

اگر بلاکچین را بخواهیم به یک یک ابزار تشبیه کنیم باید به یک چاقوی ارتش سوئیس تشبیه کنیم که دارای یک تیغه، یک پیچ گوشتی، یک درب قوطی کنسرو بازکن و بسیاری از ملحقات دیگر است، یک فناوری هوشمندانه که مجموعه‌ای از موارد استفاده بسیار فراتر از ارزهای دیجیتال را ممکن می‌سازد.

در پایان این مقاله آمده است: اما مانند یک چاقوی ارتش سوئیس، بلاکچین می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای پیچیده باشد. شرکت‌های صنعتی باید بدانند چه شبکه‌ها و تراکنش‌هایی بیشترین سود را برای کسب‌وکارشان دارند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors