گزارش هفتگی فولادبان از نوسانات بازار سرمایه: پیش‌بینی‌ناپذیر بودن بازار سرمایه با تصمیم‌های یک‌شبه مسئولان کشور

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بحث‌های حذف ارز 4200 تومانی و حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تقاضای بازار را سنگین‌تر کرد، گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌های دولت و مسئولان کشور یک‌شبه صورت می‌گیرد، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از روند معاملات داشت.

به گزارش فولادبان، در هفته‌ای که بورس مثبت عمل کرد، خودرویی‌ها یکه‌تازی کردند؛ هفته‌ای با نوسان مثبت که باعث شد بالاخره شاخص به 1.45 میلیون واحدی برسد. در هفته گذشته علی‌رغم کاهش قیمت سنگ‌آهن در جهان، فلزات اساسی روندی صعودی را به خود دیدند، اما دلیل اصلی رشد صنایع خودرویی و تأثیرگذاری دوچندان گروه خودرو روی معاملات بازار، گران‌تر شدن محصولات کارخانه‌های اصلی کشور بود. علاوه بر این، دلار هم از 27 هزار و 800 تومان تا 28 هزار و 370 تومان پیش رفت و همین مسئله اثر مستقیم روی معاملات داشت.

به این ترتیب بود که شاخص کل با رشد 4.1 درصدی نسبت به هفته گذشته، 58 هزار و 63 واحد رشد کرد و در نقطه یک میلیون و 456 هزار و 479 واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن در معاملات این هفته 4.5 درصد نسبت به هفته گذشته رشد کرد و به کار خود در 391 هزار و 284 واحدی پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم با رشد اندک 0.8 درصدی خود نسبت به هفته گذشته جلوتر آمد و رقم یک میلیون و 155 هزار و 434 واحد را نشان داد.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند معاملات هفته گذشته گفت: در هفته‌های اخیر گفته می‌شد که شرکت‌ها از نظر تولید و فروش مشکلی ندارند، اما بازار ترسی از تصمیم‌های احتمالی دولت دارد. اولین موضوع کسر بودجه و تأمین مالی دولت است و در کنار آن، نرخ بهره و بحث‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری و ارز 4200 تومانی بود.

وی با اشاره به اینکه احساس رهاشدگی بازار بیشتر باعث تلاطم در بازار شده بود، افزود: به طوری که دولت به دلیل تأمین مالی نشدن از سوی این بازار به آن اهمیت نمی‌داد، اما با ورود مجدد دولت و مسئولان و صحبت‌های حمایتی از بورس، بازار دلگرم‌تر شد و بحث‌هایی درباره حذف ارز 4200 تومانی و حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تقاضا شدت گرفت بنابراین روند اتفاق افتاده در بازار، یک روند طبیعی بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ما در هر حوزه‌ای که حذف قیمت‌گذاری دستوری را داشته باشیم، سود تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و وقتی تولیدکننده سود داشته باشد، سهامداران هم از سهام شرکت استقبال بیشتری می‌کنند.

سوری درباره روند رو به صعود دلار و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: بورس نگاهی یک به یک به دلار دارد که این نگاه، نگاه درستی نیست زیرا با توجه به رشد دلار، این میزان رشد تأثیر چندانی روی درآمد شرکت‌ها ندارد. علاوه بر این، شرکت‌های ما با ارز نیمایی کار می‌کنند که این ارز حدود 23 هزار تومان قیمت دارد و مشکلی که در بازار ایجاد می‌شود به دلیل شکاف بین این دو ارز است. با این تفاسیر، اگر دلار پایین هم بیاید، تأثیر واقعی روی روند بازار ندارد.

وی ادامه داد: بالا رفتن قیمت دلار به زیان خیلی از مسائل در کشور تمام می‌شود و بهترین حالت، ثبات نرخ ارز است که متأسفانه، با تورم روزافزون کشور و کاهش ارزش ریال نمی‌تواند روند بلندمدت صعودی نداشته باشد و هر جایی که دولت‌ها بخواهند جلوی رشد ارز را بگیرند، باعث جهش قیمت آن خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان و در پیش‌بینی روند معاملات در هفته آینده گفت: از آنجا که مسئولان کشور اقدامات یک‌شبه زیادی دارند، ما نمی‌توانیم در مورد یک روز هم پیش‌بینی روند معاملات را داشته باشیم و یکی از مشکلات فضای کسب‌وکار ما پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آن است و تولیدکننده نمی‌داند در بلندمدت چه اتفاقاتی خواهد افتاد، اما اگر شرایط فعلی حاکم باشد و اتفاق جدیدی در بازار نیفتد، هفته آینده می‌تواند مثبت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *