جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 20 آبان 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شفافیت معاملات آهن اسفنجی در بازار با الزام عرضه به بورس کالا

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تولیدکنندگان شمش القایی از آنجا که همیشه کمبود آهن اسفنجی داشتند، اکنون با عرضه آهن اسفنجی به بورس کالا می‌توانند با قیمت تعیین‌شده، کالای خود را خریداری کنند.

محمد کشانی در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به الزام عرضه مازاد آهن اسفنجی فولادسازان به بورس کالا عنوان کرد: در زنجیره فولاد، فولادسازان عمدتاً مشکلی در تهیه آهن اسفنجی خود ندارند بلکه بیشتر تولیدکنندگان شمش القایی هستند که در تهیه آهن اسفنجی با مشکل مواجه هستند و الزام عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به این دلیل مطرح شد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی کارخانه‌های تولید فولاد به‌صورت القایی داریم که این کوره‌های القایی، آهن اسفنجی هم استفاده می‌کنند و چون این واحدها سهمیه آهن اسفنجی نداشتند تولیداتشان همیشه با رکود همراه بود.

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: معمولاً القایی‌ها همیشه کمبود آهن اسفنجی داشتند و ریشه این سیاست هم این موضوع بود و اکنون با عرضه آهن اسفنجی به بورس کالا می‌توانند با قیمت تعیین‌شده در بورس کالا، کالای خود را خریداری کنند.

 

کشانی گفت: تا پیش از این تهیه آهن اسفنجی واحدهای فولادی القایی اغلب به نوع ارتباط کاری و شغلی آنها مرتبط بود و این تصمیم به‌نوعی عدالت‌ورزی برای تخصیص سهمیه آهن اسفنجی به آنان صورت گرفت و بنا شد تولیدکنندگانی که مازاد آهن اسفنجی دارند به بورس کالا عرضه کنند و القایی‌ها این مازاد را خریداری کنند.

 

وی گفت: این سیستم به شفافیت معاملات آهن اسفنجی در بازار کمک می‌کند و اگر مثل گندله که الآن مازاد داریم و در بازار معامله و خریدوفروش می‌شود ولی آهن اسفنجی تولیدش نسبت به تولید فولاد کم است به‌ناچار باید به بورس کالا عرضه شود و در بورس معامله شود.

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: یک نکته دیگر هم این است که در زنجیره فولاد در طرح تفاضل تولید آهن اسفنجی نسبت به تولید فولاد کاهش داریم دولت در خصوص آهن اسفنجی گفته بود 50 درصد و تولیدکنندگان آهن اسفنجی تا 60 درصد هم می‌فروختند ظلم مضاعفی به صنعت فولاد بود. به همین علت سیاست بر این شد که آهن اسفنجی با قیمت پایه به بورس کالا بیاید و رقابت شود و پس از این رقابت تولیدکنندگان بتوانند در این رقابت شرکت کنند.

 

کشانی افزود: عرضه آهن اسفنجی به بورس کالا دستکم این مزیت را دارد که از قیمت‌های پنهان جلوگیری می‌کند و همه تولیدکنندگان می‌توانند به آهن اسفنجی دسترسی داشته باشند.

 

وی در پایان تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که فقط تولیدکنندگانی که مازاد آهن اسفنجی دارند باید در بورس کالا آن اسفنجی خود را عرضه کنند و فولادی‌هایی که فقط برای مصرف خودشان آهن اسفنجی دارند الزامی به عرضه در بورس کالا ندارند.

 

پیش‌تر مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های فولادساز، اعلام کرده بود: همه تولید آهن اسفنجی واحدهای فولادساز باید برای فروش در بورس کالا عرضه شود و فروش آهن اسفنجی در خارج از بورس کالا مجاز نیست.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors