قیمت گذاری واحد موجب شفافیت معاملات فولاد می شود

مدیرعامل و عضو هیات عامل فولاد سفیددشت گفت: تبعیت از یک مکانیزم قیمت گذاری برای محصولات فولادی در بورس کالا ضروری است و تبعیت تولیدکنندگان از این مکانیزم مشخص موجب شفافیت بازار، تسهیل تجارت و مشخص بودن قیمت ها خواهد شد.

محمود ارباب زاده در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به پیشنهادهای وزیر جدید صمت از جمله عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا بیان کرد: اگر تمام محصولات زنجیره فولاد با یک قیمت هماهنگ به بورس کالا عرضه شود اقدامی مثبت و کارگشا در نظام عرضه و تقاضای این محصولات خواهد بود.

 

وی با انتقاد از تعیین قیمت های سه گانه برای محصولات فولادی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت بخشی از زنجیره محصولات فولادی به صورت دستوری و بخشی دیگر بر عهده بورس کالا است و قیمت بخش پایین دستی زنجیره فولاد را بازار آزاد تعیین می کند.

 

مدیرعامل فولاد سفید دشت ادامه داد: اگر تمام محصولات فولادی در بورس کالا تعیین قیمت شوند و تمام تولیدکنندگان از مکانیزم مشخصی تبعیت کنند موجب شفافیت بیشتر بازار، تسهیل تجارت و مشخص بودن قیمت ها  خواهد شد.

 

ارباب زاده گفت: در حال حاضر عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله به بورس کالا مطرح است ولی قیمت محصولاتی چون  آهن اسفنجی و شمش در بورس کالا تعیین می شود و قیمت محصولات پایین دست زنجیره  مثل لوله و پروفیل هم قرار است به زودی در بورس کالا تعیین شود.

 

وی افزود: به نظر می رسد تبعیت از یک مکانیزم قیمت گذاری برای محصولات فولادی ضروری است و اگر این مکانیزم بصورت قانون دربیاید تمام شرکت ها ملزم به رعایت و تبعیت از آن خواهند شد ولی وقتی به  شرکت ها اعلام می شود که می توانند محصولاتشان را هم به بورس کالا و هم به بازار عرضه کنند، طبیعتا موجب چند قیمتی شدن محصولات فولادی خواهد شد.

 

عضو هیات عامل فولاد سفید دشت ادامه داد: تبعیت شرکت های فولادی از یک مکانیزم در ابتدا ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند ولی درنهایت مطمئنا به ثبات قیمت ها و یکسان سازی قیمت ها کمک خواهد کرد و به تدریج همگی از این مکانیزم تبعیت خواهند کرد.

 

ارباب زاده با اشاره به تعیین قیمت محصولات فولادی براساس نظام عرضه و تقاضا تصریح کرد: وقتی تقاضای محصولات فولادی  زیاد باشد قیمت در بورس کالا افزایشی خواهد شد و زمانی که عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت محصولات در بورس کالا کاهشی خواهد شد ولی آنچه که مهم است این است که مکانیزم بورس کالا شفاف است و این مکانیزم شفاف مانع از چند قیمتی بودن محصولات خواهد شد و فعالان این صنعت همگی می دانند که با یک قیمت، محصولات خرید و فروش و معامله خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *