سامانه جامع تجارت؛ سامانه‌ای برای حذف دلالان از زنجیره فولاد

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه عرضه در بورس کالا کمک می‌کند تا مازاد تولید کشور راحت‌تر شناسایی شود، گفت: سامانه جامع تجارت می‌تواند خریداران و فروشندگان بازار فولاد را شناسایی کند و به این ترتیب، دلالان از بازار حذف شوند.
بهرام شکوری

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان در رابطه با عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا و ثبت اطلاعات فعالان این زنجیره در سامانه جامع تجارت گفت: بورس کالا یکی از ابزارهایی است که می‌تواند کمک کند تا قیمت عادلانه‌ای برای محصولات کشور تعیین شود و وزارت صمت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای زنجیره فولاد ایجاد کرده است و به واسطه بازار بورس، تولیدکنندگان قادر خواهند بود که محصولات مازاد خود را راحت‌تر صادر کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: اگر محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و نیازی برای کشور وجود نداشته باشد، کارخانه‌ها در زمینه صادرات آزادانه عمل خواهند کرد و هیچگونه عوارض و محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و ثبت اطلاعات کارخانه‌ها و اقدامات وزارت صمت در ارتباط با این موضوع است تا تمام محصولات زنجیره فولاد به سمت بورس کالا هدایت کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بورس کالا نیازمند شفاف‌سازی است، افزود: افرادی که خریدار و فروشنده محصولات فولادی هستند، برای شفاف‌سازی باید در سامانه جامع تجارت ثبت اطلاعات کنند و میزان تولید کارخانه‌ها و تقاضای مشتریان باید به درستی نوشته شود چراکه گاهی اوقات ظرفیت واقعی کارخانه‌ها خیلی کمتر از ظرفیت اسمی آن‌هاست.

شکوری درباره ثبت اطلاعات در این سامانه گفت: اگر کارخانه‌ها ظرفیت واقعی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، دیگر هیچکس مازاد نیاز خود خرید نخواهد کرد و به نظر می‌رسد که این مسئله می‌تواند بازار را به تعادل برساند و مازاد تولید فولاد و محصولات دیگر زنجیره به راحتی خودشان را نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه می‌تواند اطلاعات دقیق از تولید فولاد کشور را در اختیار قرار دهد، تأکید کرد: ادعاهایی که علیه این سامانه وجود دارد، دلیل و مدرک قانونی ندارند و هدف از ایجاد این سامانه، شناسایی فروشندگان و خریداران واقعی است زیرا مواد اولیه باید به صورت مداوم به تولیدکنندگان برسد.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: علاوه بر این، دلالان و واسطه‌هایی که در بورس کالا ورود پیدا کرده‌اند، به راحتی با این سامانه حذف خواهند شد، اما نباید غافل شویم که برخی از مصرف‌کنندگان مواد اولیه توان مالی بالایی ندارند، بنابراین این بنگاه‌های کوچک باید به برخی تریدرها مراجعه کنند تا مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *