قیمت سنگ آهن همچنان روی ریل نزول حرکت می کند؟

زمانی که کفه تقاضا در ترازوی بازار همچنان در حال افت است و امید و یا خبری حتی از احتمال تغییر در این روند وجود ندارد، به نظر می رسد که حرکت بازار سنگ آهن روی ریل نزولی قیمت در ادامه روند دو ماه گذشته طبیعی باشد و باید این سوال را پرسید طرف عرضه تا پایان سال 2021 وضعیت را تغییر خواهد داد؟

به گزارش فولادبان،سیاست های پکن در کاهش قیمت سنگ آهن نقش به سزایی داشته است اما طرف دوم این معادله عرضه و تامین کنندگان عمده این محصول خاص صنعت فولاد هستند که می توانند با استراتژی هایی از ریزش بیشتر قیمت سنگ آهن جلوگیری کنند به طور مثال مشکلات معادن غرب استرالیا که در هفته گذشته عرضه های PBF را محدود کرد، در صورت ادامه دار بودن احتمال ایجاد مقاومت قیمتی در برابر کاهش قیمت را بیشتر خواهد کرد.

به گفته منابع تجاری، سهمیه بندی برق تأثیر زیادی بر فعالیت سینترینگ و کوره بلند نداشته اگرچه بر تولید محصولات طویل فولادی و مقاطع تخت تأثیر گذار بوده است. در همین حال، کارخانه ها سعی دارند در هزینه ها صرفه جویی کنند و ترجیح می دهند از محموله های فاین عیار متوسط به جای محموله های گرانتر BRBF استفاده کنند، که این محصول با کمبود مواجه است.

در کنار این مطالب مای استیل در هفته گذشته اعلام کرده که موجودی فولاد کارخانه های چینی به پایین ترین سطح رسیده و عامل آن نیز ثبا تقاضای مصرف کنندگان نهایی در شرایط کاهش بیشتر تولید فولاد است که افت هفتگی موجودی را در هفته گذشته برای محصولات فولادی به 9.2 درصد رسانده و رشد نزدیک به 3 درصدی را طی یک هفته داشته است.

برخی از تحلیل گران معتقد هستند که با همه افت قیمتی سنگ آهن هنوز هم قیمت های کنونی این محصول نسبت به 5 سال پیش نزدیک به سه برابر است و با توجه به تجارت پرسود این محصول به قول یکی از تجار سقوط اخیر قیمت این محصول به معنای سرشیرکمتر روی شیر است.

با همه این اوضاف به نظر می رسد، از آنجا که المپیک زمستانی در پکن برگزار خواهد شد و دولت چین برای کاهش آلایندگی ها محدودیت های تولید فولاد را ادامه خواهد داد؛تقاضا به طور جدی حامی کاهش قیمت یا ثبات قیمت در زیر 90 دلار در هر تن خواهد بود و شروع سال 2022 میلادی هم تغییری در این رویه موجود نخواهد داد.

یکی از تجار به نشریه فست مارکت گفته رشد هزینه های انرژی باعث صرفه جویی کارخانه ها شده و به همین دلیل رقابت برای خرید سنگ آهن با کیفیت بالای 62 درصد در حال روی دادن است و عرضه های اخیر از سوی استرالیا بیشتر با کیفیت پایین تز این حد بوده که به کاهش تقاضا و افت قیمت کمک کرده است اما این رویه در ادامه با کاهش قیمت مقابله خواهد کرد.

با اینکه استراتژی های دولت پکن تقریبا درباره بازار فولاد مشهود و واضح است اما در طرف عرضه هنوز اتفاق خاضی پی نیامده و استراتژی خاصی مطرح نشده است که به نظر می رسد ابهام در آینده روند کنونی قیمت سنگ آهن را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *