تعرفه؛ ابزار اصلی وزارت صمت برای کنترل بازار

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر، تولید فولاد کشور به دلیل قطعی برق، نرخ ارز و کاهش صادرات مشکلات زیادی دارد، گفت: تنها راهی که وزارت صمت می‌تواند جلوی صادرات بی‌رویه و تنظیم بازار پیش بگیرد، استفاده از ابزار تعرفه است.

مصطفی عبدالهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با قیمت محصولات فولادی در کشور گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار قیمت سنگ آهن و کمبود برق در کشور وضعیت قیمت فولاد بستگی به سیاست‌های جدید وزارتخانه دارد. به عنوان مثال، کشور ترکیه از اهرم تعرفه برای جلوگیری از واردات مقاطع و ضربه خوردن صنعت کشور خود استفاده می‌کند تا محصولات خود را تولید کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارتخانه باید بروکراسی‌ها را کاهش داده و در تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر عمل کند به عنوان مثال زمانی که شمش در داخل کشور کاهش یافت، از ابزار تعرفه استفاده کنند تا جلوی صادرات شمش گرفته و نیاز داخل کشور تامین شود و بعد از رفع نیاز، صادرات را آزاد اعلام کند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران ایران با اشاره به اینکه اگر مشکلات برق حل شود آینده خوبی در انتظار بازار فولاد است، تأکید کرد: ما حدود 15 سال پیش واردکننده فولاد بودیم و حالا یکی از صادرکنندگان جهان هستیم و تنها نیاز به دستگاهی هستیم که بتواند این ثبات را با تعرفه کنترل کند که اگر چنین اتفاقی بیفتد، واحدهای تولیدی ما فعالیت بیشتری خواهند داشت.

عبدالهی درباره اثرگذاری وضعیت برق روی واحدهای تولیدی گفت: امسال وضعیت واحدهای تولیدی با توجه به قطعی برق و افزایش قیمت و کمبود صادرات بسیار افت کرده است، اما ما امیدواریم که با توجه به سیاست‌های جدید وزارتخانه هم تولید شمش افزایش پیدا کند و نیاز داخل به خوبی تأمین شود و اضافه تولید شمش هم به کشورهای دیگر صادر شود.

وی اضافه کرد: ما هر چقدر بتوانیم مقاطع و صنایع پایین‌دستی را به صادرات برسانیم، تولید و ایجاد اشتغال در کشور افزایش خواهد یافت و بازگشت ارز به راحتی اتفاق خواهد افتاد بنابراین، ما امیدواریم که سال آینده بازار خوبی داشته باشیم و بتوانیم صادرات بیشتری خصوصا در محصولات نهایی انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران ایران تأکید کرد: با توجه به شرایط به برق کشور، نمی‌توان وضعیت بازار و کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد، اما باید به این نکته توجه کرد که کلیه نهاده‌ها، انرژی‌های مصرفی و همچنین حقوق کارگران ریالی است، اما مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی دلار و قیمت‌های صادراتی ایران است.

عبدالهی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که بین حلقه‌های زنجیره شکاف سود بالایی وجود داره و اگر دولت اراده کند، می‌تواند با استاده از اهرم تعرفه این قیمت‌ها را کاهش دهد تا هم صادرات به اندازه کافی داشته باشیم و هم تولیدکنندگان مقاطع طویل بتوانند محصولاتشان را با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌نندگان نهایی برسانند.

وی در پایان تصریح کرد: تمامی این مسائل بستگی به سیاست‌های دولت دارد که امیدواریم به قول‌های خود عمل کند تا قیمت‌ها در بازار داخلی کاهشی شوند، اما از طرف دیگر جلوی صادرات هم گرفته نشود تا ارز وارد کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *