مکانیزم بازار فولاد باید مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد/پرهیز از بخش نامه های متعدد

مدیر خرید مواد اولیه فولاد یزد گفت: صدور بخشنامه های متعدد برای صنعت فولاد در چند سال اخیر، ضمن ایجاد موانع در تولید  مکانیزم عرضه و تقاضا و بازار را به هم ریخته و رانت و سوداگری را به این صنعت وارد کرده است.

خسرو حجتی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به اولویتهای رئیس جمهور در صنعت فولاد افزود: صنعت فولاد یکی از صنایع ارزآور کشور است، بنابراین باید دولت فرآیند تولید این صنعت را تسهیل کند و با حذف مجوزهای بی مورد ، روابط ناصحیح به رفع گرفتاری های این صنعت کمک کند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر صنعت فولاد کشور شرایط دشوار نفس گیر و سختی را سپری می کند و ما نیز بعنوان تولیدکننده و صادر کننده با موانع و دست اندازهای زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.

مدیرخرید مواد اولیه فولاد یزد تاکید کرد: رئیس جمهور باید دیدگاهش به تولید وتولیدکننده نگاهی پویا، روشنگرانه و در جهت حمایت از تولیدکننده باشد، نگاهی که متاسفانه در سالهای اخیر از تولیدکنندگان دریغ شده است .

حجتی صدور بخشنامه های متعدد در چند سال اخیر برای صنعت فولاد را از موانع موجود در صنعت فولاد دانست و افزود:  این بخشنامه ها همچنین با دخالت درمکانیزم عرضه و تقاضا و بازار،موجب به هم ریختن بازار فولاد شده است.

وی تصریح کرد: دخالت دولت با قیمتهای دستوری در بازار فولاد موجب برهم خوردن بالانس بازار می شود. وقتی گفته می شود  باید شمش را به تولید کننده مثلا هزار تومان و میلگرد را دو هزارتومان بفروشی تعادل بازار بر هم می خورد. در حالیکه یک تولید کننده در مذاکره با دیگر تولیدکنندگان براحتی محصولات خود را معامله می کند.

مدیرخرید مواد اولیه فولاد یزد افزود: در بازاری که محصول تولیدکننده مشتری ندارد او مجبور است قیمتش را درست ببندد تا بتواند برای محصول خود خریدار پیدا کند و اگر چنین نشود بازار خودبخود بالانس را برقرار می کند و مانع تسری افزایش قیمت می شود. ولی وقتی قیمت دستوری است علاوه بر وجود رانت ، مکانیزم عرضه و تقاضا هم از روال خارج می شود.

حجتی تصریح کرد: در دنیا و حتی کشورهایی که با بحرانهای سیاسی و اقتصادی روبرو هستند عرضه و تقاضاست که حرف اول را در مکانیزم بازار می زند و قوانین و بخشنامه های متعدد و پیوسته فقط کار را سخت و افراد را فرسوده می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *