بورس کالا شفاف عمل نمی کند / قیمت گذاری بورس کالا به تولیدکنندگان  آسیب جدی زده است

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با انتقاد از شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا گفت: عرضه و تقاضا فقط باید در بورس کالا انجام شود و قیمت را بازار تعیین کند اما اکنون قیمت گذاری ها از طریق بورس انجام می شود حتی در حل حاضر  قیمت شمش در بازار ارزانتر از خود بورس معامله می شود و میلگرد قیمت گذاری شده در بورس بین 4 تا 5 درصد با بازار تفاوت قیمت دارد.

مصطفی عبداللهی در گفتگو با فولادبان با گلایه شدید از بورس کالا برای ایجاد مشکلات متعدد قیمتی برای محصولات نوردکاران افزود: با توجه به شرایط منفی و مثبت 3 درصد که بورس برای ما گذاشته است ناخواسته بورس کالا تبدیل به مرجع ناعادلانه قیمت گذاری شده در صورتی که از بورس انتظار شفافیت می رود و باید همانند یک شرکت خصوصی عمل کند نه یک سازمان و یا متولی دولتی برای قیمت گذاری !

وی تصریح کرد: بورس کالا مبنای قیمت گذاری بازار محصولات فولادی شده است و به اعتقاد ما بورس با نوردکاران مشکل دارد و مصداق آن این است که علیرغم اظهارات نوردکاران که می گویند بورس مکانی شیشه ای برای روشن شدن مبادلات قیمت محصولات فولادی است ولی بورس خط کش می گذارد ومی گوید قیمت میلگرد باید این میزان بالاتر از نرخ شمش باشد یعنی خودش با تفاوت3 الی  5 درصدی قیمت گذاری را انجام می دهد.

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: گلایه ما از بورس به این دلیل است که می گوییم باید فقط عرضه کافی در بورس کالا انجام شود و قیمت را بازار تعیین کند، اما اکنون قیمت گذاری ها از طریق بورس انجام می شود.

وی ادامه داد: وقتی سری به بازار محصولات فولادی بزنید خواهید دید  قیمت شمش القایی در بازار ارزانتر از خود بورس معامله می شودو میلگرد قیمت گذاری شده در بورس بین 3 تا 5 درصد با بازار تفاوت قیمت دارد .

عبداللهی افزود: نوردکاران به بورس کالا اعتراض خود را اعلام کرده و گفته اند که بورس باید قیمتش را مکانیزم شفاف تعیین کند ولی متاسفانه هیچگونه مکانیزمی برای شفافیت در بورس نیست و اقدام بورس بیشتر در جهت کاهش  تفاوت قیمت شمش با میلگرد است که نوعی ضربه زدن به یک صنعت خیلی بزرگ است .

وی تصریح کرد : وزارت صمت در سال ۹۸ مابه التفاوت ۱۱ درصد را برای میلگرد و ۱۴ درصد را برای سایر مقاطع تعیین کرد و در سال جدید با این تورم ،حتی این اعداد نیز پاسخگوی هزینه های نوردکاران نیست اما متاسفانه گویا بورس کالا با اصرار بر حفظ این ما به التفاوت در رقم ها ۳ تا ۵ درصدی حتی توجهی به مصوبات وزارت صمت ندارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *