با این سیاست باید به زودی سنگ آهن وارد کنیم

مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران با اشاره به اینکه سیاست‌های غلط فولادسازان بلای جان سنگ آهن شده است، تصریح کرد: ادامه دادن به همین روش تا 2 سال آینده کشور را ناچار به واردات سنگ آهن و کنسانتره می‌کند.

محمد وحید شیخ‌زاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با برداشته شدن تیک صادراتی سنگ آهن گفت: کاملا طبیعی است که به دلیل زیر قیمت بودن و نازل بودن قیمت سنگ آهن، دولت برای صادرات سنگ آهن تیک صادراتی می‌گذارد و فولادی‌ها از این موضوع  حمایت می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، فولاد 70 تا 80 درصد حداقل عرضه دارند در حالی که سنگ آهن حتی 40 درصد قیمت جهانی هم عرضه نمی‌شود که با این وضعیت جهت‌گیری‌ها به سمت صادرات می‌رود.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران با مخالفت با هر نوع دخالت در زنجیره فولاد، افزود: دخالت در زنجیره فولاد باعث ایجاد رانت و فساد خواهد شد و عواقبی به همراه خواهد داشت بنابراین، باید اجازه بدهیم تا صادرات به حالت طبیعی و متوازن برگردد و اعمال کردن تیک صادراتی و موانع دیگر اشتباه است.

شیخ‌زاده روی مواج شدن کشوربا کمبود سنگ آهن و کنسانتره در زنجیره فولاد تایید کرد و گفت: علت اصلی مواجهه با کمبود سنگ آهن قیمت پایین نسبت به ارزش اصلی سنگ آهن است که موجب می‌شود در معادن کوچک، معادن کم‌عیار و معادن عمقی سرمایه‌گذاری انجام نگیرد و مقرون به صرفه نباشد، اما با وجود تمام این موارد، هچنان فولادسازان حاضر به پذیرفتن قیمت اصلی سنگ آهن نشده‌اند و این وضعیت حاصل همین سیاست‌ها است.

وی در پایان صحبت‌های خود افزود: قیمت سنگ آهن در بازار جهانی 200 دلار و قیمت کنسانتره 250 دلار است و اگر قرار بر این باشد که وضعیت این گونه باقی بماند و روز به روز روند کمبود سنگ آهن و کنسانتره در کشور شدت پیدا کند ، باید منتظر باشیم تا در 2 سال آینده، کشور ناچار به واردات شود که با وجود این قیمت‌ها آینده خوبی در انتظار صنعت فولاد نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *