جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 خرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تقاضای چین برای فلزات کاهش میابد

به گفته شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی کالاهای Financial Times که 15 ژوئن برگزار شد، کاهش سرعت رشد چین احتمالاً اقتصاد غول آسیا را در آینده با تقاضای کمتری برای فلزات و کالاهای اساسی روبرو خواهد کرد و این باعث می‌شود قیمت‌های نجومی فعلی مهار شود.

به گزارش Platts، با این حال، برخی از شرکت‌کنندگان در این اجلاس گفتند، یک تغییر ساختاری طولانی‌مدت در اقتصاد به دلیل انتقال انرژی و هزینه‌های سبز ممکن است منجر به ظهور یک دوره رونق جدید احتمالاً در دهه 2030 شود.

جف کوری، رئیس جهانی تحقیقات کالاها در بانک، گلدمن ساکس، در این باره گفت: چین دیگر منبع رشد قبلی نیست و نشان داده است که دیگر نمی‌تواند این افزایش قیمت‌ها را حفظ کند. بازارهای کالاها از چین جدا می‌شوند، زیرا مصرف‌کنندگان در ایالات متحده و اروپا در حال جذب قیمت‌های بالا هستند در حالی که حاشیه سود در چین ضعیف است.

دولت چین طی هفته‌های اخیر با سفته‌بازی در بازار مواد اولیه برخورد کرده است. S&P Global Platts شاخص سنگ‌آهن عیار 62 درصد را در 22 ژوئن 222.35 دلار در هر تن cfr شمال چین ارزیابی کرد که بیش از دو برابر قیمت یک سال پیش است.

افزایش قیمت سنگ‌آهن عمدتاً به اقدامات زیرساختی محرک دولت‌ها در بسیاری از کشورها در تلاش برای بهبود اقتصاد در شرایط کرونایی نسبت داده شده است. مشکلات طرف تأمین سنگ‌آهن در برزیل و استرالیا نیز در این گرانی مؤثر بوده است.

مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد آسیا در موسسه Capital Economics هم در این باره گفت: در حالی که فعالیت‌های زیرساختی چین در حال حاضر 15 درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا است، چشم‌انداز تقاضای آینده این کشور برای کالاها مثبت نیست. در حال حاضر چین بیش از نیمی از منابع مس و فولاد جهان را مصرف می‌کند و بیش از نیمی از تولید آلومینیوم اولیه در جهان را تشکیل می‌دهد که بیشتر آن بر اساس انرژی حاصل از زغال‌سنگ است.

ویلیامز گفت: ما فکر می‌کنیم که رشد چین طی دهه آینده به نصف کاهش یابد. طبق برنامه پنج‌ساله، چین در آینده مصرف کالاهای کمتری خواهد داشت.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی چین از 2.27 درصد سال 2020 در سال جاری به 8.4 درصد می‌رسد اما پس از آن تا سال 2026 به 4.86 درصد کاهش می‌یابد.

ویلیامز معتقد است شهرنشینی در چین کند خواهد شد. چین چندین هدف سبز بسیار جاه‌طلبانه دارد و اگر مصرف آلومینیوم خود را افزایش دهد قادر نخواهد بود به اهداف کاهش گازهای گلخانه‌ای خود برسد.

میک دیویس، مدیرعامل شرکت توسعه معادن Vision Blue Resources، هم در این همایش اظهار داشت که اقتصاد چین ممکن است وارد میان‌سالی شود.

جومانا صلاحین، اقتصاددان ارشد موسسه CRU نیز گفت که افزایش اخیر قیمت مواد اولیه بخشی از بهبود عادی چرخه تجارت پس از کرونا است. CRU معتقد است قیمت‌ها به اوج خود رسیده‌اند.

دیویس هم افزود: امروز فقط 5 میلیون خودروی برقی در جاده‌ها وجود دارد اما تا سال 2040 نزدیک به 300 میلیون دستگاه وجود خواهد داشت این به معنای افزایش مداوم تقاضا است. وی گفت: قیمت‌ها افزایش خواهد یافت زیرا صنعت به دلیل یک دهه سرمایه‌گذاری کم، هم در نفت و گاز و هم در استخراج، به سادگی نمی‌تواند پاسخ تقاضا را بدهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors