رکود و سردرگمی در بازار فولاد تا انتخابات ادامه دارد

یک فعال بازار فولاد گفت: تصور من اینگونه است وضعیت رکود و سردرگمی در بازار حداقل تا انتخابات ادامه خواهد داشت تا دستورالعمل‌ها در مورد بازار فولاد به صورت شفاف و روشن اعلام شود.

امید رجایی آملی، فعال بازار فولاد کشور در گفتگو با خبرنگار فولادبان، گفت: در سه ماه پایانی سال  99 از یکسو با رکود فراگیر و از سوی دیگر با بلاتکلیفی فعالان بازار مواجه بودیم؛ البته مسائل خارج از بازار مثل اختلاف دولت و مجلس به این شرایط دامن زده بود.

رجایی در ادامه با اشاره به مصوبات چندباره درباره قیمت‌گذاری دستوری و ضرایب آن تاکید کرد: بلاتکلیفی خریداران و همچنین تغییرات ناگهانی مصوبات در مورد قیمت گذاری و بحث تغییر ضرایب قیمت گذاری فولاد از 80 درصد نرخ جهانی به 70 درصد آن باعث شد تا این شرایط رکودی و سردرگمی بازار تشدید شود و تصور من اینگونه است که این وضعیت حداقل تا انتخابات ادامه خواهد داشت تا دستورالعمل ها در مورد بازار فولاد به صورت شفاف و روشن اعلام شود.

وی افزود: قطعا نگاه دولت آینده به اقتصاد بر روی بازار فولاد آثار عمیقی دارد و تا زمانی که تکلیف مسائلی مانند  برجام و لوایح FATA مشخص نشود؛ بعید است بازار اقتصاد ما و به خصوص بازار فولاد به ثبات نسبی برسد.

این فعال بازار فولاد تصریح کرد: با ادامه این شرایط در بازار فولاد، بسیاری از فعالان و کاسبان خرد مقاطع فولادی آن محکوم به فنا بوده و باید کرکره‌ها را پایین بکشند چراکه توانایی ماندگاری در بازار را ندارند.

رجایی آملی درباره شرایط قیمتی بازار فولاد در سال 1400 نیز گفت: افزایش قیمت‌های این روزهای بازار مقاطع خیلی قابل اعتنا نیست چرا که برخی از کارخانه‌ها میدان را بی رقیب دیده و در نبود بیشتر کارخانه‌ها این افزایش‌ها را داشتند که برخی از کارخانه‌ها عرضه ندارند و برخی هم به خاطر مشکل در تأمین مواد اولیه تولید زیادی برای عرضه نداشتند.

این فعال بازار فولاد ادامه داد: در مورد پروفیل اما به نظر می‌رسد خبر کاهش تعرفه واردات ورق فولادی در سال 1400 اصطلاحا باعث  پیش خور شدن قیمت ها شد و کارخانه‌های گرگان که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند امروز بالاترین رقم یعنی 22 هزار و 500 تومان را اعلام کردند.

رجایی آملی در پایان نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه گریزی از انطباق قیمت‌های داخلی با نرخ‌های بین‌المللی نیست و قیمت‌های جهانی در حال افزایش است در سال 1400 شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *