گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 17 تیر؛ کاهش تقاضا به مشکلات فولاد ترکیه اضافه شد/ افزایش نرخ بهره آمریکا بر بازار فولاد چه تاثیری دارد؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد در روز شنبه از بررسی تاثییرات افزایش نرخ بهره آمریکا بر بازار فولاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار امروز در بازار آزاد حول و حوش 50 هزار معامله می شود که نسبت به آخرین روز معاملاتی یعنی روز پنجشنبه کاهش نشان می دهد. در عین حال، قیمت اکثر مقاطع فولادی امروز روندی کاهشی را تجربه کردند.

البته در آینده‌ای نزدیک همه کشورها با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شوند و این هم به دلیل افزایش 25 صدم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو است. دیروز برخی از مقامات بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا اعلام کردند از افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره حمایت می‌کنند. احتمالا افزایش نرخ بهره بر بازارهای دیگر از جمله فولاد نیز تاثیر می‌گذارد. هرچند در هفته های گذشته تجارت فولاد با رکود مواجه شده بود که البته ایران از آن سالم بیرون آمد.

در همین حال، در هفته‌ گذشته صادرات فولاد ایران رشد چشمگیری داشت به طوری که آمارهای بخش معدن در خرداد ماه نشان می‌دهد برای دومین ماه متوالی بالای یک میلیارد دلار صادرات داشته و مجموع صادرات بهار به 3/3 میلیارد دلار رسیده است. احتمال می رود این روند در تابستان نزولی باشد؛ به این دلیل که اکنون فولادی ها با مشکل برق مواجه هستند.

همچنین به نظر می‌رسد ثبات نسبی در بازار ارز و قیمت مواد اولیه در بورس کالا در کنار رشد قابل توجه در تولیدات صنعتی پایین دست تقاضای کاذب و احتکار مواد اولیه را تا حد زیادی کاهش داده و این اقلام در سبد صادرات قرار گرفته‌اند. دیروز در پایان هفته میلادی مقاطع فولادی ایران بدون تغییر قیمت خوردند. قیمت قابل معامله  490 تا 495 دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوبی ایران است که مطابق با سطوح به دست آمده در دور قبلی معاملات است.

علاوه بر این، در بخش صادرات فولاد جهانی شاهد کاهش قیمت میلگرد داخلی چین درپی کاهش تولید هستیم.  قیمت میلگرد داخلی چین به دلیل تقاضای ضعیف اندکی کاهش یافت، اگرچه برخی از فعالان بازار انتظار داشتند کارخانه ‌ها نرخ تولید را در نیمه دوم سال کاهش دهند.

فولاد ترکیه نیز هر روز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که در شرایط فعلی مواد اولیه یعنی قراضه مشکلات زیادی دارد. با وجود ثابت ماندن قیمت قراضه در آخرین رزروها، قیمت فولاد در ترکیه اخیرا در واکنش به کاهش تقاضا کاهش یافته است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز  شنبه نشان می دهد

امروز در بازار میلگرد شاهد افزایش 150 تومانی قیمت دو شرکت بودیم و یک شرکت کاهش 1250 تومانی داشت.

در بازار نبشی و ناودانی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها کاهش 367 تا459 تومانی داشته است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای قیمت شرکت ها با نزول 137 هزار تومانی تا 917 هزار تومانی همراه بود.

در بازار پروفیل شاهد کاهش 200 تومانی قیمت یک شرکت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *