جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نقش شرکت‌های فولادی و معدنی بزرگ در تامین مالی طرح انتقال آب خلیج فارس

در واپسین روزهای سال 99 با تکمیل بخش‌هایی از خط اول و رونمایی از سه خط دیگر ابرپروژه ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی کشور، اجرای این طرح وارد فاز جدیدی شد؛ طرحی که بدون شک، بدون بهره‌مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی توانمند به ثمر نخواهد نشست و به همین دلیل، تامین منابع مالی بخش‌های زیادی از آن به شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی واگذار شده است.

به گزارش فولادبان و به نقل از پایگاه خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت (شاتا)؛ با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد و رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم ابرپروژه ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در 24 اسفندماه 1399 با حضور رئیس‌جمهور، وزیر صمت و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرحله جدیدی از توسعه این طرح آغاز شد تا علاوه بر تامین آب صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، استان‌هایی همچون اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی سیراب شوند.

پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان دارای چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور است که مجموع سرمایه‌گذاری این خطوط به بیش از 140 هزار میلیارد تومان می‌رسد و شرکت‌های فولادی، معدنی و پالایشگاهی بزرگ نقش قابل توجهی در تامین منابع مالی این طرح عظیم دارند.

خط اول

خط نخست انتقال آب خلیج‌فارس به استان یزد خواهد رسید که به طول ۸۲۰ کیلومتر با حجم سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد تومان عملیاتی شد. حجم آب انتقالی در این خط ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال است و زمینه اشتغال‌زایی برای ۱۶ هزار نفر را در دوران ساخت فراهم کرده است. این خط حجم 50 میلیون متر مکعب آب را نیز در هر سال برای استان هرمزگان تامین می‌کند.

خط دوم

خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید. حجم سرمایه‌گذاری خط دوم به طول 1550 کیلومتر به 47 هزار میلیارد تومان می‌رسد. ظرفیت انتقال آب این خط 230 میلیون متر مکعب در سال است که اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت به 30 هزار نفر می‌رسد. مدت زمان اجرای طرح 60 ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی خط دوم از محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، ملی صنایع مس ایران، سنگ آهن گهر زمین، فولاد اپال پارسیان و فولاد خراسان برنامه‌ریزی شده است.

خط سوم

خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این خط 910 کیلومتری به 35 هزار میلیارد تومان می‌رسد. ظرفیت خط انتقال آب در این خط، 200 میلیون متر مکعب است و اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت به 14 هزار نفر می‌رسد. مدت زمان اجرای طرح 60 ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه‌ریزی و انجام شده است.

خط چهارم

خط چهارم انتقال آب به طول 820 کیلومتر از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید. این خط با سرمایه گذاری 39 هزار میلیارد تومانی با حمایت وزارت صمت، با اشتغال‌زایی 10 هزار نفری در دوران ساخت تا 5 سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان خواهد رساند.

دولت تدبیر و امید امیدوار است با تکمیل مراحل اجرای این پروژه، انقلابی بزرگ در عرصه تامین آب صنایع و شرب مردم ساکن استان‌های کم‌آب فراهم شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors