نوسان شدید قیمت جهانی سنگ آهن زیر سایه دو نشست  

قیمت سنگ آهن در یک هفته اخیر تحت تاثیر نشست‌های سیاسی چین و کنفرانس‌های اقتصادی فعالان بازار فولاد نوسانات زیادی را به خود دید، اما در مجموع طبق گزارشات پلتس، قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمالی چین در یک هفته اخیر دچار کاهشی 7.4 دلاری شد و به 171.05 دلار در هر تن رسید.

به گزارش فولادبان؛ در یک هفته گذشته یعنی دقیقا در ایام برگزاری نشست دو قلوی حزب حاکم چین (کنگره خلق چین و کنفرانس سیاسی مشورتی خلق چین) از 5 تا 11 مارس، قیمت سنگ آهن در بنادر شمالی این کشور که به نوعی شاخصی برای تعیین نرخ این ماده اولیه در تمام بازارهای جهانی محسوب می‌شوند، دو روی متفاوت سکه یعنی سقوط آزاد و صعود شدید را در روزهای مختلف به خود دید.

به گونه‌ای که در روز 9 مارس و هم‌زمان با اعلام برنامه پنج‌ساله اجتماعی و اقتصادی چین و تاکید این برنامه بر لزوم استفاده بیشتر از قراضه آهن به جای سنگ آهن در تولید فولاد و البته لزوم دستیابی به ذخایر سنگ آهن در خارج از کشور و تصاحب این ذخایر به منظور کاهش وابستگی صنعت فولاد چین به مواد اولیه کشورهای دیگر، قیمت سنگ آهن در بنادر شمالی چین با سقوط آزاد مواجه شد؛ به نحوی که براساس ارزیابی پلتس متوسط قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمالی چین در آن روز با افت شدید 10.55 دلاری به 163.60 دلار در هر تن رسید.

در این میان اما فردای آن روز برگزار شدن کنفرانس بین‌المللی قراضه آهن توسط شرکت انگلیسی کالانیش و به میزبانی ترکیه، منجر به بازگشت سنگ آهن به ریل صعودی شد. آن‌طور که دکتر کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن و از جمله سخنرانان این نشست در کانال تلگرامی خود نوشسته است، حاضران این کنفرانس تجاری مهم همگی به اتفاق به این باور رسیدند که اعلام انجمن آهن و فولاد چین مبنی بر واردات حدود 300 میلیون تن قراضه آهن توسط این کشور با وجود تقاضای بالایی که برای این ماده اولیه تولید فولاد در سراسر جهان وجود دارد و همچنین مصرف حدود 300 میلیون تن قراضه آهن داخلی با توجه به عدم تصویب کنگره خلق چین بر تخریب سازه‌های فولادی زیر 10 سال عمر مفید، بیشتر یک بلوف تجاری محسوب می‌شود.

این در حالی است که اکنون حدود 15 درصد از ظرفیت کل فولاد چین توسط کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود که با توجه به خوراک این کوره‌ها که حدود 150 میلیون تن قراضه آهن در سال است، نیاز چین به سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد همچنان در طول سال 2021 وجود خواهد داشت و این کشور احتمالا بین سال‌های 2022 تا 2025 چین می‌تواند با جایگزینی کوره‌های بلند خود با کوره‌های قوس الکتریکی به هدف جایگزینی آهن قراضه به جای سنگ آهن دست یابد.

دکتر جعفری طهرانی البته در تحلیل خود روی این نکته هم تاکید کرده که شواهد حاکی از آن است که چین قابلیت افزایش مصرف قراضه آهن به مقدار دو برابر و حدود 300 میلیون تن در سال با استفاده از تغییر در فرمول بارهای ورودی کوره های خود را دارد، ولی این مساله باعث نخواهد شد که به یکباره واردات سنگ آهن به نصف کاهش یابد.

به همین دلیل روز گذشته قیمت سنگ آهن در بنادر شمالی چنی در پاسخ به این اخبار روی ریل صعودی قرار گرفت و شاخص پلتس برای سنگ آهن وارداتی عیار 62 درصد بنادر شمالی چین با رشدی 6.35 دلاری به 171.05 دلار به ازای هر تن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *