شرایط سبز به بورس بازمی‌گردد/ افزایش اعتماد به بازار سرمایه با کاهش دخالت‌های بانک مرکزی 

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که کمتر شدن دخالت دولت و بانک مرکزی در بازار سرمایه شرایط این بازار را بهتر و اعتماد مردم به آن را بیشتر می‌کند، مطرح کرد: بازار سرمایه در انتظار هفته‌ای سبز و سالی سبز است.

به گزارش فولادبان؛ این هفته بازهم شاهد انواع اتفاقات در بازار سرمایه بودیم، از عرضه اولیه برخی سهم‌ها تا شرایطی که باعث شد برخی از دیگر عرضه‌های اولیه مانند «حآفرین» لغو شوند. این اتفاقات در وضعیتی رخ داد که این هفته بازار سرمایه سه روز متوالی یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه را سبز دید، اما تأثیرگذاری این روزهای سبز به گونه‌ای نبود که بتوان گفت بازار به صورت شارپی تغییر کرده است.

این روزها هیچ خبر خاصی خارج از بازار شنیده نمی‌شود و اگر هم خبری باشد، تأثیر روانی زیادی بر بازار ندارد؛ درست است که در روزهای ابتدایی این هفته بازار تحت تأثیر کاهش قیمت دلار قرار گرفت، اما افزایش نرخ ارز در روزهای آخر هفته باعث شد تا دیگر سرمایه‌گذاران خارج از بورس سردرگم‌تر از همیشه شوند و برخی هم که روی بازارهای دیگر حساب باز کرده‌اند، شرایط را برای خود سخت‌تر ببینند.

به هر حال، مهمترین اتفاق این هفته آن بود که شرکت‌های دولتی توانستند بیشترین حمایت را داشته باشند، چون دستگاه اجرایی که پیش از این با دخالت‌های خود باعث شده بود سهام این شرکت‌ها افت بیشتری نسبت به سهم‌های کوچک بازار داشته باشد، این هفته به کمک سهامداران حقوقی و عمده بازار سرمایه باعث شد تا با تشکیل صف‌های خرید کاذب کمی جو بازار را آرام نگه دارد و باعث شود تا این شاخص دوباره بالا بیاید و فرای مرز 1.2 میلیون واحدی قرار گیرد.

این اتفاقات در شرایطی رخ داد که برخی کارشناسان نسبت به بالاتر رفتن بیشتر شاخص کل امیداوارند و حتی بعضی از آن‌ها مدعی آن هستند که بهار بورس نزدیک است و در آینده‌ای نه چندان دور رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و همچنین ورود پول‌های هوشمند به بورس باعث می‌شود که سهم‌های بنیادی بازار بیشترین تغییر مثبت را داشته باشند و بازار سرمایه بیشتر به سمت وضعیت سبز حرکت کند.

در همین راستا، محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان درباره پیش‌بینی خود از معاملات هفته آینده بورس اظهار داشت: هفته آینده می‌تواند هفته خاصی برای بازار سرمایه باشد، چراکه اولا انتظار می‌رود مطابق معمول سنوات گذشته در آخرین هفته سال بازار سبزی را شاهد باشیم و ثانیا انتظارات فعالان بازار سرمایه این است که با توجه به اقبال نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت در پایان سال، پول‌های پارک‌شده خارج از بورس، این هفته به سمت بازار سرمایه حرکت کنند و باعث رونق آن شوند.

وی با بیان این که اعتماد سرمایه‌گذاران به صورت نسبی به کلیت بورس بازگشته است، عنوان کرد: در حال حاضر، در بخش‌های صنایع مختلف بازار سرمایه وضعیت خوبی برای بسیاری از سهم‌های بزرگ از لحاظ سودآوری، قیمت‌های فروش سال آتی و همچنین رشد ادامه‌دار قیمت‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد در هفته پیش رو سهام شرکت‌های بزرگ معدنی، صنعتی و فلزات بخصوص فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها بیشتر مورد اقبال سهامداران قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در اقتصاد ما همواره نقدینگی به صورت مستمر خلق می‌شود و اکنون این انتظار وجود دارد که هفته پایانی سال 99، شروعی باشد برای جذب مجدد نقدینگی به بازار سرمایه در ماه‌های ابتدایی سال 1400؛ اما به شرط این که عوامل خارج از بازار، مجددا در فرآیند مناسبات بازار سرمایه همانند بازار پول دخالت نکنند.

احمدزاده اصل تاکید کرد: تداوم رشد بازار سرمایه در شرایطی ممکن است که تقابلی بین دولت و مجلس رخ ندهد تا خسارت این تقابل به بازار وارد نشود. این دولتمردان هستند که باید اجازه دهند اعتماد به بازار بازگردد و بانک مرکزی نباید شرایطی را به وجود آورد که تمام مشکلاتش را از طریق بازار سرمایه حل کند. در واقع، این نهاد نباید با سیاست‌های انقباضی خود مسیری را برای بازار سرمایه طراحی کند که فعالان آن را فراری دهد و ثبات و آرامش را از بازار سرمایه بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: بانک مرکزی نقش عمده‌ای در بازار سرمایه دارد و برخی سیاست‌گذاری‌های آن می‌تواند جلوی رونق بازار سرمایه در هفته پایانی امسال و شروع سال آتی را بگیرد. در واقع، نیازی به حمایت بانک مرکزی برای رشد بازار سرمایه نیست و همین که این بانک با برخی ریل‌گذاری‌های نادرست مانع رونق بورس نشود، کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *