Please use a valid API Key شورای رقابت شیوه جدید قیمت‌گذاری را تدوین کرده است - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شورای رقابت شیوه جدید قیمت‌گذاری را تدوین کرده است

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین تغییرات ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: شورای رقابت، شیوه جدید تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا را تدوین کرده است و وزارت صمت هیچ اطلاع و دخالتی در این زمینه ندارد.

به گزارش فولادبان؛ از زمان ابلاغ شیوه‎‌‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حدود 100 روز می‌گذرد، اما تغییرات اخیر ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد که گویا این شیوه‌نامه به دست باد سپرده شده است و حتی نیم نگاهی هم به فرمول موجود در آن در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس نمی‌شود. این در حالی است که منابع رسمی و غیررسمی در یک هفته گذشته به فولادبان و رسانه‌های دیگر گفته‌اند که شورای رقابت موضوع تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا را به طور کامل به دست گرفته است.

ظاهرا ریشه ورود شورای رقابت به این مساله نیز به نامه یک ماه پیش معاون اول رئیس‌جمهور به معاون اقتصادی روحانی یعنی همان فرد ابلاغ‌کننده شیوه‌نامه فولاد درباره لزوم اصلاح این شیوه‌نامه به نحوی که پالسی منفی به بورس داده نشود، بازمی‌گردد و از طرف دیگر، گویا نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در جلسه هفته گذشته خود با وزیر صمت به رزم‌حسینی تاکید کرده‌اند که قیمت‌گذاری دستوری فولاد باید حذف شود.

در همین راستا، هفته گذشته قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا با فرمول پیشنهادی جدید شورای رقابت یعنی محاسبه نرخ پایه براساس ضریب 100 درصد میانگین نرخ ورق گرم صادراتی چین و منطقه CIS ضربدر نرخ تسعیر ارز نیمایی محاسبه شد؛ این در حالی است که در شیوه‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر تعیین قیمت ورق گرم براساس ضریب 80 درصد نرخ ورق گرم صادراتی منطقه CIS تاکید شده است.

این هفته نیز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، داستان تغییر نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا به شمش و مقاطع طویل فولادی نیز کشیده شد؛ به نحوی که محاسبات ما نشان می‌دهد که امروز نرخ پایه شمش براساس ضریب 95 درصد میانگین موزون نهایی قیمت کشف‌شده شمش بلوم در معاملات هفته گذشته بورس کالا تعیین شد و در عرضه‌های فردای مقاطع طویل فولادی نیز نرخ‌های پایه براساس ضریب 97 درصد متوسط قیمت کشف‌‌شده سبدهای میلگرد آجدار با طول عادی در عرضه‌های هفته گذشته بورس کالا تعیین شده است.

البته نکته مهم اینجاست که در عرضه‌های شمش و مقاطع طویل، برخلاف عرضه‌های ورق گرم نه تنها این تغییر مبنای تعیین قیمت پایه باعث رشد نرخ پایه این محصولات در بورس کالا نشد، بلکه این هفته شاهد افت حدودا یک درصدی قیمت پایه شمش بلوم و کاهش 2.4 درصدی نرخ پایه مقاطع طویل فولادی نسبت به هفته گذشته بودیم. اما آنچه به طور واضح مشخص شده، این است که دیگر بورس کالا از فرمول شیوه‌نامه فولاد برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی پیروی نمی‌کند و ظاهرا تنظیم بازار فولاد کشور مانند بسیاری از بازارهای دیگر در ید قدرت شورای رقابت قرار گرفته است.

در همین راستا، سیف‌الله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان ضمن ابراز بی‌اطلاعی از فرمول دقیق شیوه جدید تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا تاکید کرد: قیمت‌گذاری محصولات فولادی را بورس کالا انجام می‌دهد و وزارت صمت هیچ دخالتی در این زمینه ندارد، البته بورس کالا هم قیمت‌ها را بر اساس مصوبه شورای رقابت تعیین می‌کند.

وی افزود: شورای رقابت طی نامه‌ای به بورس اعلام کرده است که بورس کالا باید از این به بعد قیمت‌ها را بر اساس مصوبه این شورا تعیین کند و ورود شورای رقابت به این مساله نشان می‌دهد که ظاهرا این شورا از معاونت اقتصادی ریاست جمهوری بالاتر است، چراکه بورس کالا به فرمول اعلامی وزارت صمت دیگر هیچ کاری ندارد و آقای جهانگیری هم پیش از این اعلام کرده بود که وزارتخانه در قیمت‌گذاری دخالتی نداشته باشد.

در پایان خالی از لطف نیست که بگوییم برمبنای شنیده‌های ما از برخی منابع مطلع ظاهرا از این به بعد، تعیین قیمت پایه شمش و مقاطع طویل فولادی دیگر براساس نرخ‌های جهانی انجام نمی‌‌شود و مبنای قیمت‌گذاری، 95 درصد نرخ کشف‌شده این محصولات در عرضه‌های هفته گذشته خواهد بود، البته گویا بورس کالا به لزوم حفظ فاصله 11 درصدی میان قیمت شمش و میلگرد آجدار نیز در تعیین قیمت‌های پایه توجه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors