Please use a valid API Key بازار فولاد نگران کاهش معافیت مالیاتی بر صادرات فولاد چین - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بازار فولاد نگران کاهش معافیت مالیاتی بر صادرات فولاد چین

مبحث کلیدی که در هفته‌های اخیر در بازار فولاد آسیا طنین‌انداز شده، احتمال کاهش معافیت مالیاتی بر صادرات محصولات فولادی چین از 13 به 9 درصد یا حتی حذف کامل آن است.

به گزارش فولادبان و به نقل از متال بولتن؛ این روزها صحبت درباره احتمال کاهش یا حذف معافیت‌های مالیاتی اعمال‌شده از سوی دولت چین بر صادرات محصولات فولادی در میان فعالان بازارهای جهانی فولاد، به طور فزاینده‌ای زیاد شده است و فعالان بازار فولاد چین جزئیات بیشتری را در مورد این برنامه‌ها در روزهای اخیر شنیده‌اند.

یک تاجر چینی در این باره به Fastmarkets گفت: این برنامه احتمالا مطابق با تلاش مداوم دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید فولاد است و کاهش معافیت مالیاتی بر صادرات محصولات فولادی، فولادسازان را مجبور به تمرکز بر بازار داخلی می‌کند. کاهش یا حذف معافیت‌های مالیات بر صادرات فولاد در جلوگیری از تولید بیش از حد برای تامین بازارهای خارج از کشور، بسیار تأثیرگذار خواهد بود و در ادامه این سیاست افزایش کلی قیمت فولاد را به همراه خواهد داشت.

اعمال سیاست کاهش یا حدف معافیت‌های مالیاتی صادراتی فولادسازان چینی به آن معناست که واحدهای فولادی این کشور دیگر نقش عمده‌ای در بازار فولاد جهان نخواهند داشت و در بازارهای بین‌المللی، فرصتی برای سایر تولیدکنندگان فولاد به وجود خواهد آمد. این سیاست به احتمال زیاد قیمت‌های معاملات نقدی فولاد را افزایش می‌دهد.

این در واقع خبر خوبی برای فولادسازان در سراسر جهان است، زیرا به این معنی است که دیگر چینی‌ها با قیمت‌های پایین خود در بازار حضور ندارند و فشار رقابتی بر تأمین‌کنندگان در آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ویتنام و هند کمتر می‌شود.

البته برخی تحلیل‌ها نیز از این حکایت دارد که این تصمیم در بازارهای محصولات فولادی مختلف بسته به سهم چین آثار متفاوتی را بر جای خواهد گذاشت؛ به نحوی که در بازار کویل نورد گرم، کاهش معافیت‌های مالیاتی بر صادرات فولاد به دلیل حجم منظمی که از چین به سایر نقاط جهان حمل می‌شود، حتما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

یک تولیدکننده فولاد در جنوب شرقی آسیا در این زمینه گفت: وقوع این اتفاق برای ما خوب است، زیرا این به آن معنی است که در هنگام فروش محصولات ما فشار زیادی از جانب فولادسازان چینی وجود نخواهد داشت.

بیشتر فعالان صنعت فولاد در سراسر جهان انتظار دارند که حجم صادرات فولاد چین پس از اعمال سیاست جدید کاهش یابد، هرچند که باید تا حدود زیادی منتشر مشخص شدن نتیجه کار بود.

تاجر دوم چینی در این‌باره به Fastmarkets گفت: قطعا پس از کاهش معافیت‌های مالیاتی، حجم صادرات فولاد ما کاهش می‌یابد، اما خریداران خارج از کشور هنوز مجبور به خرید از چین هستند. دلیل این امر آن است که سایر فروشندگان فولاد احتمالا قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند.

نکته مهم دیگر نیز آن است که فولادسازان در ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ویتنام پس از تامین نیاز بازارهای داخلی خود، مقادیر محدودی برای صادرات دارند. این به آن معناست که اگر چین کاهشی محسوس در عرضه داشته باشد، تأمین کویل نورد گرم در سال 2021 محدود خواهد بود.

تاجر دوم چینی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: باید توجه داشت که حجم صادرات کویل نورد گرم از روسیه و هند منظم نیست و به طور مقطعی انجام می‌شود، بنابراین به طور کلی، در صورت کاهش یا حذف معافیت صادرات فولاد چین، عرضه کویل نورد گرم در آسیا ممکن است کمتر شود.

برخی فعالان بازار به Fastmarkets گفته‌اند که انتظار می‌رود که در صورت حذف معافیت‌ها، عرضه میلگرد بیش از کویل نورد گرم کاهش یابد. این اتفاق نیز ناشی از توانایی تولیدکنندگان فولاد بلند در استفاده از روش قوس الکتریکی یا کوره القایی است و به همین دلیل، آن‌ها می‌توانند میزان تولید خود را به شکل قابل توجهی بیشتر از تولیدکنندگان فولاد تخت کنترل کنند که بیشتر محصولاتشان به روش کوره بلند تولید می‌شود.

همچنین برای تولیدکنندگان کویل نورد گرم که از کوره‌های بلند استفاده می‌کنند، سرمایه اولیه بسیار زیاد است، بنابراین آنها مجبورند تولید خود را ادامه دهند. این در حالی است که کارخانه‌های تولید میلگرد سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نیازد دارند.

ضمن این که صادرات میلگرد چین به‌صورت مقطعی انجام می‌شود و تنها در شرایطی که تقاضای داخلی در زمان‌های خاصی مثل زمستان ضعیف است، این محصول به خریداران آسیایی عرضه می‌شود. در سال‌های اخیر نیز رشد تقاضای داخلی باعث شده است که نوردکاران چینی از بازار صادرات گریزان باشند.

فعالان صنعت فولاد البته روی این نکته نیز تاکید دارند که تاثیر موضوع کاهش یا حدف معافیت‌های مالیاتی صادراتی فولادسازان چینی از سوی دولت این کشور بر بازارهای محصولات نیمه‌تمام فولاد با بازارهای فولاد تمام‌شده کاملا متفاوت خواهد بود؛ زیرا نه‌تنها چین دیگر صادرکننده بزرگ شمش نیست، بلکه این کشور گاهی اوقات در هنگامی که پنجره آربیتراژ واردات باز می‌شود یا فعالیت‌های فولادسازی به دلیل کنترل انتشار آلایندگی، محدود می‌شوند، شمش و تختال فولادی را وارد می‌کند.

یک بازرگان چینی در این زمینه گفت: عرضه تختال به طور کلی محدود است، زیرا تعداد کارخانه‌هایی که صرفا تختال تولید می‌کنند، کم است و بنابراین بازار تختال فولادی بازار فروشندگان است. در مقابل، بازار شمش فولاد به دلیل فعالان فراوانی که خریداران در آسیا می‌توانند انتخاب کنند، بازار خریداران است.

تغییرات در قیمت واردات شمش جنوب شرقی آسیا نیز در هفته‌های اخیر چندان شدید نبوده است، اگرچه در پی افزایش قیمت قراضه آهن در دسامبر 2020، در مجموع نرخ شمش فولاد در این منطقه افزایش یافته است.

در پایان باید گفت که پس از کاهش یا حذف معافیت‌های مالیاتی اعمال‌شده از سوی دولت چین بر صادرات محصولات فولادی این کشور، فعالان بازارهای جهانی فولاد انتظار دارند چین همچنان واردات شمش فولاد را ادامه دهد، در حالی که چینی‌ها به تلاش خود برای کم کردن میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از صنعت فولادسازی‌شان نیز ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors