عرضه کافی شمش در بورس کالا، عاملی برای کاهش قیمت قراضه

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران مهمترین راهکار برای کاهش قیمت قراضه در بازار داخلی کشور را عرضه کافی انواع شمش در بورس کالا دانست و تصریح کرد: هرچقدر عرضه شمش در بورس کالا بیشتر باشد، قیمت آن کمتر می‌شود و به تبع این اتفاق نرخ قراضه نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش فولادبان؛ از وانتی‌هایی که هر روز در کوچه‌ها و خیابان‌ها به دنبال جمع کردن ضایعات می‌گردند تا انبارهای پنهان و پیدای جمع‌آوری پسماند در گوشه و کنار شهرهای ایران، قراضه آهن همواره جزو با ارزش‌ترین مواد ضایعاتی فعالان حوزه پسماند محسوب شده است؛ محصولی که با وجود نقش بسیار مهم در صنعت فولاد کشور، نحوه قیمت‌گذاری، توزیع و خرید و فروش آن همیشه مانند فرآیند جمع‌آوری‌اش مبهم بوده و البته چند وقتی است که قیمت آن هم با شیبی تند رو به افزایش گذاشته است.

این در حالی است که  در ماه‌های اخیر به‌ویژه بعد از آن که دولت چین اعلام کرد که به صف واردکنندگان قراضه آهن خواهد پیوست، نرخ این محصول ضایعاتی در بازارهای جهانی نیز رو به رشد گذاشته و کمیاب شدن آن در آمریکا به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان به آتش گرفتن بازار جهانی قراضه دامن زده است.

در این شرایط، اما به نظر می‌رسد الزام تولیدکنندگان شمش القایی به عنوان مهمترین مصرف‌کنندگان قراضه آهن در کشور به عرضه کامل محصولاتشان در بورس کالا طبق شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، بتواند نوری بر بازار تاریک قراضه فولاد بیندازد و چگونگی نحوه توزیع و خرید و فروش آن را هم مشخص‌تر کند.

در این میان البته باید توجه داشت با توجه به آمار اخیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره تولید بیش از ۲۰٫۵ میلیون تن فولاد در ۸ ماه نخست سال جاری، با توجه به این که طبق گفته‌های کارشناسان حوزه معدن برای تولید هر کیلوگرم فولاد باید ۱٫۲۳ کیلوگرم آهن اسفنجی مصرف شود، قاعدتا باید در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۲۵٫۲ میلیون تن آهن اسفنجی مصرف می‌شد؛ اما طبق آمار خود انجمن فولاد در این ۸ ماه فقط ۲۰٫۷ میلیون تن آهن اسفنجی در کشور مصرف شده و با مقایسه این دو عدد می‌توان نتیجه گرفت که مصرف قراضه آهن به عنوان جایگزین آهن اسفنجی در تولید فولاد خام، نقش مهمی در زنجیره فولاد در ماه‌های اخیر داشته است.

مصطفی عبداللهی، عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با تأثیر استفاده از قراضه در تولید شمش القایی، روی قیمت مقاطع طویل تولیدشده از این شمش‌ها به خبرنگار فولادبان گفت: قیمت محصولات نهایی قطعا تابعی از قیمت تمام‌شده است و بی شک نرخ مواد اولیه در این بین سهم به‌سزایی دارد؛ لذا قیمت مقاطع طویل از نرخ قراضه هم تأثیر می‌پذیرد. در حال حاضر نیز فروشندگان قراضه آهن با افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا، بهای قراضه را بالا می‌برند و به تبع آن وقتی همین قراضه به کارخانه‌های القایی می‌رسد، باعث افزایش قیمت شمش القایی می‌شود.

وی افزود: اکنون که قیمت شمش قوسی در بورس کالا به 12 هزار تومان رسیده است، این محصول در بازار آزاد هم بین 12 هزار 12 تا هزار و 400 تومان فروخته می‌شود و به همین دلیل، تقاضای قراضه نیز در بازار آزاد افزایش یافته و قیمت قراضه آهن نیز رو به رشد گذاشته است.

عبداللهی با اشاره به این که ماده اولیه حدود 50 درصد میلگردهای تولیدی کشور، شمش القایی است، تصریح کرد: اگر مصرف میلگرد در بازار داخلی کشور بین 11 تا 12 میلیون تن در سال تصور شود، حدود 5 میلیون تن از این میلگردها، با استفاده از شمش القایی تولید می‌شوند.

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: البته این 5 میلیون تن در بازارهای صادراتی جایگاهی ندارند و بیشتر برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب 50 درصد تولید میلگرد متأثر از شمش‌های القایی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پایین بودن کیفیت بخش زیادی از شمش‌های القایی تولیدشده در کشور نیز اشاره کرد و گفت: اعتقاد تولیدکنندگان مقاطع طویل این است که برای بالا رفتن کیفیت شمش‌های القایی، این شمش‌ها باید به صورت اجباری استاندارد شوند و الزام این استاندارد شدن و بالا بردن کیفیت باید توسط سازمان استاندارد صورت گیرد، چراکه نوردکاران فقط مقاطع را تولید می‌کنند و جنس مواد را آنالیز نمی‌کنند.

عبدالهی در ادامه تأکید کرد: 50 درصد مصرف داخلی شمش کشور از شمش‌های القایی است و ماده اولیه این شمش‌ها نیز به طور معمول 50 درصد قراضه و 50 درصد آهن اسفنجی است؛ به همین دلیل وقتی قیمت شمش و آهن اسفنجی افزایش پیدا می‌کند، قیمت قراضه آهن نیز هم همراه با آن‌ها صعودی می‌شود و وقتی قیمت شمش القایی و آهن اسفنجی پایین بیاید، قیمت شمش ذوبی هم نزولی شده و نرخ قراضه هم پایین می‌آید، چراکه در این شرایط تقاضا برای خرید قراضه آهن کاهش می‌یابد.

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان مهمترین راهکار برای کاهش قیمت قراضه در بازار داخلی کشور را عرضه کافی انواع شمش در بورس کالا دانست و تصریح کرد: هرچقدر عرضه شمش در بورس کالا بیشتر باشد، قیمت آن کمتر می‌شود و به تبع این اتفاق نرخ قراضه نیز کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *