تردیدهای برجامی در بازار آهن ادامه دارد/ کاهش قیمت تولیدکنندگان از روی ناچاری

در شرایطی که تنش‌های سیاسی بین دولت و مجلس بر سر برجام مجددا بالا گرفته است، بازارهای کشور مجددا در حالت صبر و سکوت قرار گرفته‌اند و در بازار آهن نیز تولیدکنندگان تا حد امکان در برابر کاهش قیمت محصولاتشان مقاومت می‌کنند، اما برخی هم به ناچار قیمت‌ها را به میزان محدودی ارزان‌تر کرده‌اند تا در این وضعیت تردید طرف تقاضا، کمی او را به سمت خرید جذب نمایند.

به گزارش فولادبان؛ با وجود این که نه بایدن روز جمعه در سخنرانی مجازی خود در اجلاس امنیتی مونیخ پالس چندان مثبتی برای ایران فرستاد و نه حداقل در ظاهر اخبار، اتفاق خاصی برای بازگشت دو طرف به میز مذاکره رخ داد، بازارهای کشور با لیدری بازار ارز به استقبال از احتمال حصول یک توافق در آینده نزدیک روی روندی نزولی قرار گرفتند، امروز اما بازار ارز با وجود کاهش ابتدای صبح نرخ دلار دقایقی است به ریل صعودی بازگشته است و اکنون شاهد آن هستیم که نرخ دلار نقدی با رشد 100 تومانی نسبت به عصر دیروز به 25 هزار و 750 تومان رسیده است.

در این میان اما بعد از آن که دو روز پیش خبرهایی رسید درباره این که برخی مقامات ارشد دولت در تلاش هستند تا با استفاده از ابزار شورای عالی امنیت ملی، اجرای قانون مجلس برای خروج ایران از پروتکل الحاقی آژانس انرژی اتمی را به تعویق بیندازند، دیروز هم خبری آمد که وزیر خارجه برای تعلیق قانون مجلس به رهبر انقلاب نامه نوشته است و البته بلافاصله این خبر تکذیب شد و امروز هم خبرها از جلسه غیرعلنی مجلس از این حکایت دارد که ظاهرا بحث‌ها درباره بیانیه ایران و آژانس انرژی اتمی بالا گرفته و کمیسیون امنیت ملی مجلس این بیانیه را خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانسته است.

از مجموع این خبرها نیز می‌توان این‌طور برداشت کرد طرف دولتی که یک بار میوه‌های کال باغ برجام را به خورد ملت ایران داده است، ظاهرا می‌خواهد هرچه سریع‌تر در آستانه انتخابات توافقی حداقلی با آمریکایی‌ها انجام دهد و بعد هم با تلاش برای آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران، مانند خبری که امروز درباره توافق رئیس کل بانک مرکزی و سفرای کره جنوبی و ژاپن به گوش رسید، نرخ دلار را تا حد زیادی کاهش دهد.

اما طرف مجلسی ظاهرا سخت بر مواضع قبلی خود که منجر به تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شد، ایستاده است و نمی‌خواهد اجازه دهد که دولتمردان بدون اقدام عملی طرف غربی در جهت رفع تحریم‌ها با آن‌ها پای میز مذاکره بنشینند. این وسط به نظر می‌رسد اگر هم مثلا مسئولی از وزارت خارجه می‌گوید دولت می‌خواهد به قانون مجلس پایبند باشد، صرفا برای حفظ ظاهر است.

در چنین شرایطی اما فعالان بازارهای کشور فعلا همگی گیج و سردرگم هستند و نمی‌دانند در مجموع برآیند این اختلاف نظرها به کدام سو خواهد کشید؛ آنچه در این میان حائز اهمیت به نظر می‌رسد هم این است که ظاهرا این ماجراها به این زودی‌ها حل‌شدنی نیست و بنابراین اگر تشنج خاصی به بازار ارز وارد نشود و شرایط برجامی در داخل و خارج کشور در روزهای آتی هم همین‌طور کج‌دار و مریز پیش برود، وضعیت رکودی در بازارهای ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی صاحبان پروژه‌های ساختمانی همچنان از ادامه کار دست خواهند کشید و آهن‌فروشان و بنگان‌داران نیز روال خرید و فروش‌هایشان حداقل تا روشن شدن تکلیف برجام متوقف می‌ماند؛ مگر این که از روز 5 اسفند کنترل نرخ ارز از دست بازارساز خارج شود یا دولت بخواهد برای کسب مجوز مذاکره از مقامات عالی کشور، دلار را در مسیر گرانی هدایت کند.

در این میان اما تولیدکنندگان محصولات نهایی زنجیره فولاد که می‌بینند واحدهای تولیدی محصولات میانی به شدت در برابر کاهش محسوس قیمت‌ها مقاومت می‌کنند (به نحوی که متوسط نرخ شمش القایی در بازار آزاد در دو روز گذشته در مجموع کمتر از 300 تومان افت کرده است)، ترجیح می‌دهند تا حد امکان نرخ محصولاتشان را پایین نکشند، اما آن‌ها هم در شرایط رکودی این بازارهای بازار برخی روزها ناچار به کاهش ملایم قیمت‌ها هستند و در سه روز گذشته شاهد آن بودیم که عمده تولیدکنندگان مقاطع طویل و قوطی و پروفیل حداقل برای یک بار نرخ محصولاتشان را به میزان 100 تا 200 تومان و حتی بیشتر کمتر کرده‌اند.

در هر صورت، هم‌اکنون (15:00 دوشنبه 4 اسفند) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ امروز بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و البته بعضا افت 100 تا 200 تومانی نیز در نرخ محصولات شرکت‌های مختلف مشاهده می‌شود؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12400 تا 13 هزار و 550 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین در میان تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی برخی شرکت‌ها قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی شرکت‌های دیگر از جمله فولاد ناب تبریز بالاخره به کاهش قیمت‌ها تن داده‌اند و در میان نرخ‌های اعلامی آنها شاهد افت 100 تا 250 تومانی و بعضا 400 تومانی نرخ محصولات این حوزه هستیم.

امروز اما برخی تولیدکنندگان تیرآهن نیز نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و بعضی از شرکت‌ها از جمله ماهکار فلز اشتهارد اقدام به کاهش 100 تومان قیمت هر کیلو از تیرآهن‌های خود کرده‌اند. پروفیل صنعت ماهان نیز قیمت هر شاخه از سایزهای 16 و 18 تنیرآهن خود را حدود 30 هزار تومان کاهش داده است و شنیده‌های ما از بنکگاه‌های تهران از ثبات نسبی تا کاهش حداکثر 10 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرفروش تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

امروز در بازار قوطی و پروفیل نیز براساس بررسی‌های فولادبان برخی تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 100 تا 500 تومان کاهش داده‌اند و تعداد زیادی نیز امروز قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشته‌اند؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21 هزار و 700 تا 22 هزار و 800 تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *