جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 آذر 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 19 آذر؛ افزایش تقاضای سنگ آهن در چین/ رشد واردات بیلت در ترکیه

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از رشد قیمت‌ محصولات نبشی و ناودانی حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 19 آذر؛ افزایش تقاضای سنگ آهن در چین/ رشد واردات بیلت در ترکیه اخبار

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 50 هزار و 450 تومان در بازار غیر رسمی ایران معامله شده نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت و نوسان حدود 200 تومانی را تجربه کرد.
در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم و نبشی و ناودانی هم همین مسیر را طی کرد. بازار تیرآهن نیز رشد قیمت داشت اما بازار پروفیل با همان قیمتهای قبلی معامله شد.
در بازار جهانی هم امروز قیمت‌ها به دلیل تعطیلی ثابت بود و تولید کنندگان از ارائه قیمت مشخص خودداری کردند. البته نوسانات مانند روزهای گذشته اندک و صعودی بود. قیمت سنگ آهن به دلیل افزایش تولید فولاد چین علیرغم رکود شدید بخش املاک و مستغلات این کشور، بر خلاف انتظارات سرمایه گذاران از ماه می تاکنون تقریباً دو پنجم افزایش یافت. طی هفت ماه گذشته سنگ آهن تا ۳۸ درصد رشد قیمت را تجربه کرده و هفته گذشته نیز تا ۱۳۷ دلار شنیده شد. این روند صعودی که از آگوست شدت گرفته به نظر تحلیلگران به این دلیل بود که مقامات چینی به تولیدکنندگان فولاد اعلام کردند که سقف تولید سالانه در سال جاری اعمال نخواهد شد تا از رشد اقتصادی کشور حمایت کنند. بر اساس گزارش گلدمن ساکس، صنعت فولاد چین از آن زمان روند صعودی گرفته و تولید در نیمه دوم سال جاری در مسیری قرار دارد که از سال ۲۰۲۰ دومین رکورد بالای تولید در طول تاریخ بوده است. افزایش تولید قیمت فولاد را پایین آورده ولی تقاضا را برای سنگ آهن بالا برده قیمت آن را صعودی کرد. این کشور امسال ۱.۱ میلیارد تن سنگ آهن وارد کرده که عمدتاً از استرالیا و برزیل بوده و ۶ درصد افزایش نسبت به ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نشان می دهد. تقاضای قوی چین برای سنگ آهن علیرغم کاهش شدید تقاضا برای ساخت و ساز بوده چرا که شرکت های ساختمانی زیر بار انبوه بدهی های بزرگ خم شده اند. پروژه های زیرساختی و تولیدی با حمایت دولت تنها تا حدی رکود بازار املاک را جبران کرده است.
با این حال، فولادسازان توانسته اند مازاد عرضه خود را در خارج از کشور بفروشند و افت یوان در برابر دلار نسبت به سال گذشته به آنها کمک کرده است. بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان تولید خود را افزایش داده اند و این امر از تقاضای سنگ آهن حمایت کرده، حتی اگر حاشیه سود آنها کاهش یافته باشد.
بین ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی واردات بیلت به ترکیه 2.65 میلیون تن بود که 34.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت. ارزش بیلت وارداتی نیز در این مدت 14.8 درصد بالا رفته 1.58 میلیون دلار بود. بزرگترین عرضه کننده بیلت و بلوم به ترکیه در این بازه زمانی روسیه بوده با 1.2 میلیون تن که رشد سالانه 4.6 درصدی داشت و پس از آن الجزایر و عمان قرار داشتند. همچنین در ماه اکتبر نیز ترکیه حدود 104 هزار تن بیلت وارد کرد که 14.2 درصد رشد ماهانه و 56.2 درصد افت سالانه داشت.

از آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت ها 400 تا 600 تومان افزایش داشته است.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت محصولات 150 تومان رشد داشت و در بخش ناودانی نیز شاهد افزایش 250 تومانی قیمت محصولات بودیم.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی 400 تا 1100 تومان رشد داشت و قیمت محصولات در بخش شاخه ای 45 تا 229 هزار تومان افزایش داشت.

همچنین در بازار پروفیل قیمت محصولات بدون تغییر اعلام شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors