«حراج باز» قیمت سنگ آهن را واقعی می‌کند/ کاهش حاشیه سود فولادسازان

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد درباره «حراج باز» گفت: الگوی «حراج باز» با این روش قیمت سنگ‌آهن واقعی‌تر می‌شود واختلاف میان معدنداران سنگ‌آهن و فولادی‌ها تا حدی کاهش یابد. از آنجا که قیمت سنگ‌آهن نسبت به قیمت‌های پایه که بر مبنای کدال است سه درصد بالاتر پیشنهاد شده  باعث می‌شود قیمت سنگ‌آهن به تدریج اصلاح و به قیمت واقعی بازار نزدیک‌تر شود.
کیوان جعفری طهرانی

به گزارش فولادبان؛ حراج باز، ساز و کاری است که چند هفته پیش توسط بورس کالا برای خرید و فروش محصولاتی که خریداران محدودی دارد و نیاز به ارزش گذاری و ثبت سفارشات فروش لحظه ای را می طلبد؛ ایجاد شد. حراج باز با عرضه سنگ آهن در بورس کلید خورد. آنطور که از گفته های مسئولین بورس کالا برمی آید حراج باز  همان روش حراج انگلیسی است که به حراج با چوب معروف شده است. در این شیوه، از زمان گشایش و اعلام موجودی محصول پس از اولین سفارش قیمت؛ یک دقیقه برای رقابت و اعلام رقم های بالاتر توسط مابقی خریداران زمان در نظر گرفته می شود  و این روند تا جایی قیمت بالاتری نباشد ادامه پیدا می کند و بالاترین قیمت پیشنهادی برنده این حراج خواهد بود. برخی معتقدند  با اجرای این شیوه دیگر نسبت ضرایب سابق میان معدنی ها و فولادی ها بی معنا خواهد بود و برخی هم می گویند به علت افزایش هزینه تولید برای فولادی ها آنها به سراغ خرید عرضه های گزینشی خواهند رفت.

برای تحلیل مزایا و معایب و همچنین اثر این ابداع بورس کالا به سراغ دکتر کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازار های جهانی سنگ آهن و فولاد رفتیم و از او در این رابطه پرسیدیم که مشروح این گفت و را در ادامه خواهید خواند.

کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن و فولاد درباره مزیت های «حراج باز» به خبرنگار فولادبان گفت: الگوی «حراج باز» به این معنی است که فعال اقتصادی قیمت رقبای خود را همان لحظه متوجه می‌شود و مزیتی که «حراج باز» نسبت به مزایده‌های معمولی دارد، این است که مزایده به صورت پاکت در بسته است که قیمت‌ها در آن پیشنهاد می‌شود. به طور طبیعی شرکت‌کننده در مزایده سعی می‌کند قیمتی پیشنهاد دهد که مقرون به صرفه باشد اما امکان اینکه بتواند در مرحله خرید با چانه‌زنی دست به مزایده مجدد بزند، وجود ندارد.

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن و فولاد در ادامه با بیان اینکه با این روش قیمت سنگ‌آهن واقعی‌تر می‌شود؛ تصریح کرد: با  تصمیم رئیس هیات عامل ایمیدرو برای پیش قدم شدن در عرضه سنگ آهن در این سازوکار  اختلاف میان معدن داران سنگ‌آهن و فولادی‌ها تا حدی کاهش یابد. از آنجا که قیمت سنگ‌آهن نسبت به قیمت‌های پایه که بر مبنای کدال است سه درصد بالاتر پیشنهاد شده، این مهم باعث می‌شود قیمت سنگ‌آهن به تدریج اصلاح و به قیمت واقعی بازار نزدیک‌تر شود.

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه به طور قطعی  قیمت سنگ‌آهن ایران با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارد؛ افزود: نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت قیمت سنگ‌آهن واقعی شده و به دنیا نزدیک شود بلکه به تدریج با چند مرحله مزایده این اتفاق خواهد افتاد و در نهایت شاهد خواهیم بود که عرضه سنگ‌آهن با قیمت واقعی‌تری شکل گیرد.

او تاکید کرد: الگوی «حراج باز» کمک می‌کند که رقابت سالمی میان فعالان اقتصادی در عرصه سنگ‌آهن شکل گیرد، و در کنار این رقابت امکان اینکه  فرد روی قیمت مانور دهد را فراهم کرده تا خریدار  به سقف مورد نظر خود نزدیک شود که این اتفاق این مهم بسیار به رقابت سالم کمک می‌کند و باعث شفاف‌سازی خواهد شد.

جعفری‌طهرانی در پایان با تاکید بر اینکه در «حراج باز» متقاضی (فولاد‌ساز و گندله‌ساز) داوطلبانه قیمتی را پیشنهاد می‌دهد؛ گفت: با این نوع خرید طبیعتا هزینه تمام‌شده فولادسازان به دلیل رقابت افزایش می‌یابد و حاشیه سود قابل توجهی را از  فولادسازان کم می کند؛ هر چند هنوز خیلی فاصله داریم که قیمت سنگ‌آهن به قیمت جهانی نزدیک شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *