شیب افت نرخ لوله و پروفیل کمتر شد/ کاهش ملایم قیمت برخی انواع نبشی و ناودانی

در روز آرام بازار ارز، بیشتر تولیدکنندگان مقاطع فولادی نرخ کالاهای خود را ثابت نگه داشته‌اند و البته در برخی حوزه‌ها از جمله نبشی و ناودانی هم کاهش ملایم قیمت‌ها مشاهده می‌شود. امروز همچنین سیر نزولی روز گذشته قیمت لوله و پروفیل با شیب کمتری ادامه یافته است و با توجه به نیمه‌تعطیل بودن پنجشنبه، بخش زیادی از تولیدکنندگان محصولات فولادی در بخش‌های مختلف فروش‌های خود را بسته‌اند.

به گزارش فولادبان؛ بازار ارز امروز در وضعیت ثبات نسبی قرار دارد و از لحظه بازگشایی این بازار در روز جاری تا کنون فقط یک مرحله افت 50 تومانی را در نرخ دلار نقدی در بازار آزاد شاهد بوده‌ایم و صرافی ملی نیز از همان ابتدای صبح که نرخ فروش اسکناس دلار را با کاهشی 20 تومانی نسبت به عصر دیروز با رقم 23 هزار و 750 تومان اعلام کرد، در ادامه این نرخ را هیچ تغییری نداد تا به طور کامل شاهد جوی آرام در بازار ارز در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه باشیم.

از میان خبرهای اثرگذار بر نرخ دلار نیز تا اینجای کار کماکان وضعیت مبهمی برای آینده روابط بین ایران و آمریکا پیش‌بینی می‌شود و با وجود این که وزارت خارجه آمریکا در دفتر امور ایران خود مشغول چینش تیمی با دیدگاه‌های مختلف نسبت به ایران است، اما خبرها از این حکایت دارد که آمریکایی‌ها احتمالا برای بازگشت به برجام و نه برای تشدید تحریم‌ها پای میز مذاکره می‌آیند، ولی بازهم دست از امتیاز گرفتن بیشتر نخواهند کشید.

همین مساله احتمال به نتیجه رسیدن خواسته ایران برای لغو واقعی تحریم‌ها و بهبود جدی روابط پولی و بانکی را کاهش می‌دهد؛ بخصوص که در ایران نیز مسائل سیاسی اجازه مذاکره بر سر زیاده‌خواهی‌های اروپایی‌ها را نمی‌دهد و در آمریکا هم جمهوری‌خواهان کمابیش برای مقابله با نتیجه حاصل از مذاکرات آتی دولت بایدن زمینه‌چینی می‌کنند؛ بنابراین فعلا نمی‌توان شرایط روشنی را برای کاهش یا افزایش نرخ ارز در آینده نزدیک پیش‌بینی کرد، گرچه احتمال افت شدید نرخ دلار بسیار اندک به نظر می‌رسد.

در این میان اما در بازار جهانی فولاد، تا اینجای کار که بیشتر خبرها و پیش‌بینی‌ها از تداوم سیر کاهشی قیمت محصولات فولادی در کشورهای مختلف حکایت دارد؛ بخصوص خریداران محصولات فولادی منطقه CIS بعد از اوج‌گیری نرخ محصولات صادراتی این منطقه تا دو هفته پیش، رفته رفته از خرید این محصولات دست کشیده‌اند و هنوز هم با توجه به این که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌دهند، با حجم تقاضای بالا در بازارهای جهانی حضور پیدا نمی‌کنند و همین وضعیت رکودی به کاهش هرچه بیشتر نرخ‌های CIS دامن زده است.

در بازار جهانی سنگ آهن البته پس از سیر نزولی چند روز اخیر قیمت ماده اولیه تولید فولاد، امروز نرخ سنگ آهن عیار 62 وارداتی بنادر شمالی چین با رشدی حدودا 2 دلاری به 152.05 دلار در هر تن رسیده است، اما با توجه به تشدید سیاست‌های کنترلی دولت چین در بازار سنگ آهن و همچنین نزدیک بودن تعطیلات سال نوی این کشور و در نتیجه کاهش تقاضا به این ماده معدنی در چین، به نظر می‌رسد تحریکی جدی برای رشد قیمت سنگ آهن در روزهای آتی در بازارهای جهانی فولاد ایجاد نشود و بنابراین احتمال تحریک بازار محصولات فولادی برای توقف روند نزولی قیمت‌ها از سوی بازار سنگ آهن نیز بعید به نظر می‌رسد.

از این رو، به نظر می‌رسد در یکی دو هفته آینده اگر نرخ دلار رشد چشمگیری نداشته باشد، با وجود بازگشت ضریب تعیین قیمت پایه شمش و مقاطع فولادی به 80 درصد نرخ‌های CIS در معاملات سه هفته بعدی بورس کالا، در میان‌مدت در نرخ‌های بورسی شاهد افزایش قابل توجهی نباشیم و احتمال کاهش ملایم این نرخ‌ها نیز وجود دارد. از آنجایی هم که در بازار آزاد آهن تا دو هفته بعدی نیز حتی با وجود احتمال بهبود شرایط رکودی بازار، رشد قابل توجهی در حجم معاملات انتظار نمی‌رود، به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی احتمال رشد شدید نرخ‌ها در صورت ثبات نسبی قیمت دلار منتفی است و احتمالا شاهد تداوم وضعیت ثبات نسبی یا کاهش ملایم قیمت‌ها باشیم.

در هر صورت، هم‌اکنون (13:40 پنجشنبه 16 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد ثبات نسبی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 30 تا 100 تومان کاهش داده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 300 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

در روز جاری همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از نوسان اندک قیمت تیرآهن ذوبی در محدوده 10- تا 10+ هزار تومان در هر شاخه حکایت دارد. امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم قیمت اجناس خود را ثابت نگه داشته‌اند و برخی شرکت‌ها نیز به کاهش 50 تا 150 تومان نرخ محصولاتشان پرداخته‌اند.

امروز در قیمت‌های اعلام‌شده محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز که در روز گذشته روند نرخ آنها به سیر نزولی بازگشته بود، عمدتا ثبات نسبی و بعضا کاهش 150 تا 300 تومانی قیمت‌های مشاهده می‌شود. البته در مجموع شیب افت نرخ این محصولات نسبت به روز گذشته تا حدودی کمتر شده و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21 هزار تا 22 هزار و 100 تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *