جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جلسات فولادی معاونت معدنی وزارت صمت در دو هفته آتی برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری جلسه روز شنبه میان سرپرست جدید معاونت معدنی این وزارتخانه با برخی تشکل‌های فولادی تاکید کرد: ما در دو هفته آینده با همه اعضای زنجیره فولاد جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا نظرات آنها را پیرامون مدیریت عرضه و تقاضای محصولات فولادی جویا شویم.

به گزارش فولادبان؛ از ۲۸ آبان امسال که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ابلاغ شد تا امروز که نزدیک ۸۰ روز از ابلاغ این شیوه‌نامه می‌گذرد، تازه‌ترین دستورالعمل دولتی برای تنظیم بازار فولاد در مسیر اجرا با چالش‌های زیادی مواجه شده و این چالش‌ها نیز دو مسئول مهم دولتی را از مرکب مدیریت به زیر کشانده است.

شیوه‌نامه‌ای که البته از همان نخستین روزهای ابلاغ آن با نقدهای زیادی از سوی حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد بخصوص در میان فولادسازان روبه‌رو شد و همین مخالفت‌ها نیز اجرای بخش‌های زیادی از آن مانند عرضه محصولات بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا و برنامه‌ریزی دولت برای انتقال حداقل ۲۰ درصد از صادرات محصولات فولادی به انتهای زنجیره را ابتر نگه داشته است.

اگرچه که در ۸۰ روز اخیر شاهد بهبود محسوس حجم عرضه محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا بودیم و حتی در ایام اجرای شیوه‌نامه، بسیاری از تولیدکنندگانی که پیش از این کمتر حاضر به عرضه محصولاتشان در بورس بودند، پایشان به بورس کالا باز شده است، اما بعد از گذشت حدود سه ماه از ابلاغ و البته اجرای ناقص شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، هنوز هم بازار فولاد کشور به‌درستی تنظیم نشده و همچنان دست واسطه‌ها از زنجیره فولاد کوتاه نشده است.

در این شرایط اما بعد از آن که هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه وزیر کار، به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دستور داد که شیوه‌نامه فولادی دولت را اصلاح کند، دوشنبه این هفته نیز اردشیر سعدمحمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در سخنرانی خود در همایش استیل پرایس ۷ از این خبر داد که طبق رایزنی‌هایش در جلسه روز یکشنبه با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار شده است که شیوه‌نامه ظرف ۱۵ روز با هم‌فکری فعالان زنجیره فولاد اصلاح شود و ظاهرا بنا بر این شده که نمایندگان مجلس نیز نهایی کردن جزئیات طرح فولادی خود و ارسال آن به صحن علنی را به بعد از ایجاد تغییرات لازم در شیوه‌نامه موکول کنند.

در همین راستا، روز سه‌شنبه، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با ارسال نامه‌ای از بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، احمد رضوی‌نیک، رئیس هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی و همچنین کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران دعوت کرد تا برای بررسی شرایط عرضه‌های فولادی و ارائه نظرات خود پیرامون اصلاح شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولاد، روز شنبه جلسه‌ای مشترک را با سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت برگزار کنند. ما نیز برای بررسی جزئیات مباحثی که قرار است در این جلسه مطرح شود و همچنین پیگیری روند اصلاح شیوه‌نامه به سراغ مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت رفته‌ایم.

سیف‌الله امیری در گفت‌وگو با فولادبان درباره جلسه روز شنبه با برخی تشکل‌های فولادی اظهار داشت: این جلسه با هیچ‌کدام از کارخانه‌ها نیست، بلکه با حضور نمایندگان انجمن‌های زنجیره فولاد تشکیل می‌شود و آن هم جهت تبادل نظر بین این افراد و آقای سعدمحمدی پیرامون چگونگی مدیریت عرضه و تقاضای زنجیره فولاد برگزار خواهد شد تا مشکلاتی که برای قیمت و عرضه محصولات فولادی پیش آمده است، مرتفع شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که چرا هیچ نماینده‌ای از اتحادیه‌های صنفی فروشندگان آهن در این جلسه حضور ندارد؛ گفت: ما برای بررسی موضوعات مربوط به شیوه‌نامه به نوبت با تک‌تک انجمن‌ها جلسه خواهیم داشت و پس از انجمن فولاد، نوردکاران و سندیکای لوله و پروفیل، جلساتی را هم با نمایندگان انجمن سنگ آهن و توزیع‌کنندگان محصولات فولادی هم برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به فرصت 15 روزه اصلاح شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت ادامه داد: ما در همین زمان دو هفته‌ای با همه اعضای زنجیره فولاد جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا نظرات آنها را پیرامون مدیریت عرضه و تقاضای محصولات فولادی جویا شویم.

امیری درباره رویکرد سرپرست جدید معاونت معدنی نسبت به مدیریت زنجیره فولاد عنوان کرد: آقای سعدمحمدی انسان بسیار روشنی هستند و سابقه‌ای طولانی در وزارتخانه و بیرون آن دارد و از این نظر هم با ستاد و هم با صف آشنایی کامل دارد و علاوه بر این، واحدهای مختلف زنجیره فولاد را می‌شناسد و در مقابل، فعالان زنجیره هم برای ایشان احترام خاصی قائل هستند.

مدیرکل معاونت معدنی وزارت صمت درباره چگونگی اصلاح شیوه‌نامه با توجه به پیگیری مجلس برای تصویب طرح زنجیره فولاد نیز گفت: اگر طرح مجلس برای توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد به قانون تبدیل شود، شیوه‌نامه هم در فرآیند اصلاح به همان سمت خواهد رفت.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به دستور معاون اول رئیس‌جمهور به آقای نهاوندیان برای اصلاح شیوه‌نامه و عدم دخالت در قیمت‌های بورسی، تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه تصویب نشده است، اجرای آن هم با مشکل مواجه خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors