کاهش تولید فولاد با صادرات آزاد سنگ آهن

دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر این که براساس بخشنامه اخیر دولت صادرات مواد اولیه زنجیره فولاد هنوز آزاد نشده است، تصریح کرد: اگر صادرات سنگ آهن و محصولات ابتدایی زنجیره فولاد آزاد شود، کارخانه‌های تولید فولاد در داخل کشور با کمبود مواد اولیه روبه‌رو خواهند شد و کشور از افق 1404 دورتر می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ در سال‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیت‌هایی را برای صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله اعمال کرده و برای این مواد خام عوارض صادراتی نسبتا سنگینی وضع کرده است. به نحوی که تا هفته گذشته صادرات سنگ آهن، گندله و کنسانتره صرفا محدود به انواعی از این محصولات شده بود که مورد نیاز واحدهای فولادی داخلی نیست.

اما در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۹۹، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت بخشنامه‌ای را خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر کرد تا براساس آن بخشنامه‌های پیشین مربوط به محدود کردن صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله لغو شود و صادرات این مواد خام براساس بخشنامه صادرشده از سوی رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۷ خرداد ۹۸، صرفا منوط به صدور مجوز از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باشد.

بر این اساس، از این به بعد تولیدکنندگان محصولات معدنی زنجیره فولاد با وجود تداوم اعمال عوارض صادراتی ۲۵ درصدی، با فراغ بال بیشتری می‌توانند به صادرات کالاهایشان بپردازند؛ این در حالی است که در شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تاکید شده است که دولت باید سیاست صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر را اتخاذ کند و به همین دلیل، مصوبه اخیر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت را به نوعی می‌توان مخالف سیاست‌های صادراتی شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت دانست.

نکته دیگر این است که با لغو محدودیت‌های اعمال‌شده برای صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد، حلقه‌های پایین‌تر این زنجیره بخصوص فولادسازان بخش خصوصی و به‌ویژه تولیدکنندگان شمش القایی در شرایطی که مواد اولیه مورد نیاز آنها با رفع محدودیت‌های صادراتی سنگ آهن، گندله و کنسانتره تامین نشود، با ضررهای سنگینی مواجه خواهند شد.

در این میان اما حسام‌الدین والی، دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با فولادبان درباره بخشنامه اخیر وزارت صمت برای کاهش محدودیت‌های صادراتی سنگ آهن اظهار داشت: براساس بخشنامه جدید دولت، به نظر می‌رسد محدودیت صادرات مواد اولیه زنجیره فولاد هنوز لغو نشده است، فقط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت بخشنامه تیرماه 99 را لغو کرده و گمرک را به بخشنامه سال ۹۸ ارجاع داده است؛ یعنی مقررات قبلی در مورد صادرات سنگ آهن، از جمله الزام به دریافت تیک صادراتی از دفتر صنایع معدنی وزارت صمت و پرداخت عوارض گمرکی، همچنان پابرجاست.

وی با تاکید بر این که اگر صادرات سنگ آهن، کنستانتره و گندله آزاد شود کارخانجات داخلی با کمبود مواد اولیه و مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، اضافه کرد: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند تامین ۹۰ میلیون تن گندله هستیم، بنابراین در صورتی که صادرات نهاده‌های سنگ آهن آزاد شود، از اهداف این سند دور خواهیم شد.

این کارشناس صنعت فولاد در پایان تصریح کرد: طبق آمار ۹ ماهه صادرات زنجیره فولاد، امسال حدود نیم میلیون تن آهن اسفنجی صادر شده است. در حالی که کارخانجات بخش خصوصی داخلی در تامین مواد اولیه دچار مشکلات عدیده‌ای هستند. بر این اساس اگر صادرات مواد اولیه آزاد شود، واحدهای پایین‌دستی بدون خوراک خواهند شد و در خطر تعطیلی قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *