ریزش شاخص کل با عدم حمایت دولت/ احتمال سقوط بورس به زیر 900 هزار واحد با ارزپاشی دولتی

کارشناسان بازار سرمایه عدم حمایت دولت از این بازار را از جمله دلایل ریزش شدید این هفته بورس می‌دانند و البته تاکید دارند چشم‌انداز کاهش شدید نرخ ارز در ماه‌های آتی از جمله دلایل افت شاخص کل در هفته جاری بود. این کارشناسان همچنین معتقدند اگر ارزپاشی دولت موجب تحقق وعده ارز ارزان شود، احتمال سقوط نماگر اصلی بازار سرمایه به کانال‌های پایین‌تر از 900 هزار واحد نیز وجود دارد.

به گزارش فولادبان؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد تغییرات و اصلاحات زیادی در بازار سرمایه بودیم، به نحوی که شاخص کل بورس در طول هفته نزدیک 80 هزار واحد افت کرد و البته در روزهای پایانی معاملات بورس در هفته جاری نیز شتاب ریزش این بازار تشدید شد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، مهمترین دلیل ریزش بورس در طول این هفته عدم حمایت دولت از این بازار بود، چراکه با وجود جلسه اول هفته‌ای معاون اول رئیس‌جمهور با حقوقی‌ها، بازهم این شرکت‌ها میلی به تثبیت بازار سرمایه در طول این هفته نداشتند و بسیاری از سرمایه‌گذاران کلان و معامله‌گران حرفه‌ای با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در سهم‌های بزرگ، حاضر شدند سهام خود را بفروشند و باعث ایجاد ترس ریزش در بازار شوند.

علت دیگری که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان یکی از مهمترین دلایل سقوط بورس در هفته جاری یاد می‌کنند، تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کاهش قیمت‌ فولاد در بورس کالاست؛ به نحوی که با وجود عملی نشدن این تصمیم در معاملات فولادی دو هفته اخیر بورس کالا، بسیاری از سرمایه‌گذاران و مسئولان بورس، این وزارتخانه را تهدید به شکایت کرده‌اند و اعتقاد دارند با اجرایی شدن این تصمیم، سود دارندگان سهام عدالت و سهامداران خرد شرکت‌های بزرگ فولادی به جیب برخی واسطه‌ها ریخته خواهد شد.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس عنوان کرد: بازار سرمایه این هفته را با کاهش شدید شاخص کل به پایان رساند تا یک گام دیگر به سطحی که در آبان‌ماه موجب واکنش بازار و صعود شاخص کل گردید، نزدیک شود.

وی افزود: علی‌رغم انتظار تحلیلگران جهت رشد قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور و در نتیجه بهبود وضعیت معاملات در بازار سهام، ریزش این هفته بورس از وجود برخی نگرانی‌های پنهان حکایت داشت. در این میان، یک عامل سقوط بورس در هفته‌ای که گذشت، احتمال افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی در پی انتشار اوراق تأمین مالی دولت بود، چراکه این اتفاق ممکن است در نهایت منجر به افزایش نرخ بهره پرداختی به سپرده‌گذاران گردد و بازار پول را به رقیبی جدی با ریسک نمایان کمتر برای بازار سرمایه بدل نماید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عامل دوم ریزش بورس در هفته جاری هم در صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور خود را نشان داد؛ به نحوی که به نظر می‌رسد دولت تلاش خواهد کرد تا انتخابات ریاست جمهوری در صورت دسترسی به منابع ارزی بلوکه‌شده، قیمت دلار را به نحو چشمگیری حتی تا حد 60 درصد کاهش دهد.

رادان در ادامه بیان کرد: اکنون واکنش‌ها به احتمال تحقق این وعده علاوه بر بازار سهام، خود را در بازار موبایل و بازار طلا نیز منعکس نموده است؛ بنابراین می‌توان بخشی از افول شاخص کل در هفته‌های اخیر را به اطلاع یا تحلیل برخی سهامداران در خصوص چشم‌انداز کاهشی نرخ ارز نسبت داد.

وی درباره پیش‌بینی خود درباره روند هفته‌های آینده بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو بورس شاهد تقابل دشوار عرضه و تقاضا میان سرمایه‌گذارانی باشد که با امید به افزایش فروش و سود شرکت‌ها و در نتیجه افزایش قیمت محصولات صادراتی، امید به کسب سود در نتیجه سرمایه‌گذاری در این گونه سهام دارند و در سوی مقابل هم فروشندگانی هستند که کاهش نرخ ارز را موجب افت ارزش جایگزینی و کاهش درآمد ناشی از تبدیل ارز به ریال در شرکت‌های صادراتی می‌دانند و به نقد کردن دارایی و بهره‌گیری از فرصت افزایش نرخ بهره در بانک‌ها می‌پردازند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاید تدبیر سازمان بورس در بازگرداندن پیش‌بینی سود توسط شرکت‌ها به اطلاع لازم جهت انتشار، منجر به بهبود معاملات در اسفندماه شود، تاکید کرد: باید آگاه بود در صورتی که دولت بدون توجه به عواقب ارزپاشی در بازار و تبدیل به ریال کردن ذخایر ارزی اقدام به محقق نمودن وعده خود برای کاهش شدید نرخ ارز کند، شاخص کل حتی قابلیت رسیدن به سطوح پایین‌تر از 900 هزار واحد را نیز خواهد داشت.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که حتی در صورت آزاد شدن منابع ارزی بلوکه‌شده ایران، دولت بهتر است که به جای ارزپاشی برای کاهش شدید نرخ ارز تا زمان انتخابات ریاست جمهوری، با تزریق منابع ارزی به صندوق توسعه ملی جهت تقویت بخش خصوصی ارزآور یا استفاده از این منابع جهت واردات دارایی‌های سرمایه‌ای مورد نیاز برای اجرای طرح‌های عمرانی عقب‌مانده، مانع از ایجاد رکود در بازار سرمایه شود.

همچنین بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در صورت گشایش‌های سیاسی و اقتصادی احتمالی در ماه‌های آینده، دولت می‌تواند با استفاده از منابع ارزی آزادشده، در راستای ایجاد رونق واقعی در اقتصاد کشور در جهت تثبیت بازار سرمایه اقدام کند و کاهش قدرت خرید مردم را بدون ایجاد تنش در اقتصاد، با افزایش درآمد آنها جبران نماید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *