جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احتمال ادامه روند ثبات یا کاهش نرخ محصولات فولادی تا سه‌شنبه سرنوشت‌ساز

روندهای تعیین‌کننده نوسانات بازار فولاد کشور حداقل تا روز سه‌شنبه از احتمال ادامه روند نزولی قیمت‌ها با شیب کم یا ثبات نسبی بازار آهن حکایت دارد؛ سه‌شنبه هم که قرار است شورای عالی بورس در مورد مصوبه وزارت صمت درباره کاهش ضریب نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا تصمیم‌گیری کند، روز سرنوشت‌سازی برای بازار فولاد کشور خواهد بود.

به گزارش فولادبان؛ پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر شورای عالی بورس مصوبه وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه فولاد در بورس کالا را تایید کند، روند ریزش نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد تشدید خواهد شد، اما تایید نشدن این مصوبه می‌تواند بر کاهش مقاومت بازار در برابر افزایش قیمت‌ها اثرگذار باشد و ممکن است رفته‌رفته نرخ‌های بازار آزاد به قیمت‌های پایه گران بورس نزدیک شود.

نکته دیگر آن است که این روزها نرخ دلار تحت تاثیر مسائل خارجی روند نزولی پیدا کرده و البته سیگنال صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور نیز در تشدید ریزش قیمت ارز در روزهای پایانی این هفته بی‌تاثیر نبود؛ هرچند کارشناسان معتقدند در صورت فراهم شدن همه شرایط، نرخ دلار در بازار آزاد حداکثر تا ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

در مجموع هم در هفته‌ای که گذشت، نرخ دلار‌ در بازار آزاد در ابتدای هفته کاهشی شدید را تجربه کرد، در میانه هفته در ثباتی نسبی قرار داشت و در دو روز پایانی هفته یعنی بعد از صحبت‌های ارزی حسن روحانی مجددا با سرعتی بالا روی ریل نزولی قرار گرفت تا در مجموع با افت ۱۶۰۰ تومانی در طول هفته به ۲۳ هزار و 850 تومان برسد.

البته این هفته سرعت ریزش دلار نیمایی بسیار آرام‌تر بود و میانگین موزون هفتگی نرخ حواله‌جات (متوسط نرخ خرید و فروش) در سامانه نیما در طول هفته مجموعا تنها 210 تومان افت کرد و در روز پنجشنبه با ثبت رقم ۲۵ هزار و ۳۱۶ تومان، بیش از 1460 تومان بالاتر از قیمت دلار نقدی ایستاد.

این هفته گزارش‌های متال بولتن از قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS، از ثبات نسبی نرخ محصولات فولادی بلند و تداوم رشد قیمت محصولات فولادی تخت این منطقه حکایت داشت؛ به نحوی که در مجموع شاهد آن بودیم که این هفته قیمت بیلت صادراتی CIS با رشد 2 دلاری به رقم 607 دلار در هر تن رسید، نرخ میلگرد صادراتی CIS بدون تغییر روی رقم 660 دلار در هر تن باقی ماند، قیمت تختال صادراتی CIS به میزان 15 دلار بالا رفت و به رقم 692.5 دلار در هر تن افزایش یافت و نرخ ورق گرم صادراتی CIS هم با صعودی 30 دلاری به رقم 787.5 دلار در هر تن رسید.

مهمترین دلیل ثبات قیمت محصولات بلند صادراتی CIS در هفته گذشته نیز این بود که هنوز خریداران این محصولات فعالیت جدی خود را در سال جدید میلادی آغاز نکرده‌اند و البته در زمستان سرد اروپا مصرف مقاطع طویل فعلا کاهش یافته است.

اما در شرایطی که احتمال کاهش شدید همه‌گیری کرونا در ماه‌های آتی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود با رونق صنایع وابسته به فولاد، مصرف محصولات تخت در ترکیه و اروپا در ماه‌های آتی تشدید شود و بر همین اساس گزارش‌های متال بولتن نیز حاکی از احتمال تداوم رشد قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS در ماه‌های آتی است، به نحوی که حتی ممکن است نرخ تختال صادراتی این منطقه به صورت cfr ترکیه از مرز 720 دلار در هر تن هم عبور کند.

این هفته اما بازار آهن ایران بی‌اعتنا به روند بازارهای جهانی فولاد و البته بی‌توجه به قیمت‌های پایه بالای محصولات فولادی در بورس کالا، راه خود را رفت و در برخی روزها ثبات نسبی و در برخی روزهای دیگر هم کاهش نسبتا شدید قیمت‌ها را تجربه کرد؛ این شرایط موجب شد که اغلب عرضه‌های شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس کالا بدون مشتری بمانند و بعد از یک هفته زیرفروشی بنگاه‌داران، این هفته مبادی فروش شرکت‌های نوردی نیز اقدام به کاهش قیمت‌ها کردند.

در هفته‌ای که گذشت، میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد به غیر از روزهای یکشنبه و دوشنبه که صعودی بود، در اغلب روزها کاهشی نسبی را تجربه کرد و در نهایت با افت ۱۱۱ تومانی در طول هفته با رقم ۱۳ هزار و ۸۰ تومان بسته شد؛ این در حالی است قیمت پایه میلگرد عرضه‌شده در بورس کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۴ هزار و ۶۳۲ تومان بود و طبیعی است که در روز چهارشنبه تنها 0.45 درصد از میلگردهای عرضه‌شده در بورس آن هم با قیمت پایه معامله شدند.

این هفته همچنین متوسط نرخ هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد هم با افت ۴۱۶ تومانی به حدود ۱۳ هزار و ۵۶۷ تومان رسید و میانگین قیمت انواع نبشی هم با کاهش ۴۷۳ تومانی با رقم تقریبی ۱۴ هزار و ۵۱ تومان قیمت خورد. همچنین متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد نیز با ریزش ۴۰۰ تومانی در روز پنجشنبه رقم ۲۳ هزار و ۷۱ تومان را ثبت کرد و قیمت ورق سیاه 2 رول مبارکه عرضه 1.25 در بازار آزاد هم در هفته‌ای که گذشت، در مجموع 800 تومان پایین آمد و در نهایت نرخ 22 هزار و 600 تومان را ثبت کرد.

این هفته حتی شمش القایی هم با این که در میانه هفته دست به رشد قیمت زده بود، در روزهای پایانی هفته مجبور به کاهش قیمت شد و دست آخر طی نوسانات این هفته، متوسط نرخ شمش القایی در بازار آزاد با سقوط ۲۷۵ تومانی به ۱۱ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. این در حالی است که در معاملات این هفته بورس کالا، قیمت پایه شمش بلوم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان بود و البته تنها 9.2 درصد از حجم عرضه شمش بلوم آن هم با قیمت پایه معامله شد.

در مجموع هم به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که دیگر نه خبری از تقاضای مصرفی است و نه با تلاش‌های دولت برای توسعه سامانه جامع تجارت، تقاضای سرمایه‌ای به این راحتی‌ها می‌تواند در بازار آزاد جولان دهد، احتمالا در هفته پیش‌رو نیز بازار آهن در برابر قیمت‌های پایه بالای بورسی مقاومت خواهد کرد؛ به ویژه آن که روند قیمت دلار هم در این شرایط نزولی شده است و همین مساله می‌تواند تا حدی از اثر رشد قیمت‌های پایه بورس کالا بکاهد.

البته به نظر می‌رسد اگر شورای عالی بورس در جلسه روز سه‌شنبه با کاهش ۱۰ درصدی ضریب CIS موافقت نکند، در میان‌مدت یعنی در هفته‌های آتی، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد، خود را با توجه به روند قیمت‌های بالای بورسی اصلاح کند؛ مگر آن که اتفاق عجیبی در زمینه افت شدید قیمت‌های جهانی فولاد رخ دهد یا دولت بتواند خیلی زود نرخ ارز را به میزان نسبتا بالایی کاهش دهد؛ ولی به هر حال به احتمال قوی این هفته تا زمان مشخص شدن تصمیم شورای عالی بورس، قیمت محصولات فولادی در بازار آهن با روند کاهشی ملایم یا با ثباتی نسبی پیش خواهد رفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors