جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رشد قیمت‌های جهانی و کاهش تقاضای داخلی، عامل بهبود صادرات فولاد ایران/ انتقاد از قطعی گاز و برق فولادسازان

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی و رشد شدید قیمت‌های جهانی را از جمله عوامل رشد صادرات فولاد کشور در آذرماه دانست و از قطعی گاز و برق در برخی کارخانه‌های فولادسازی انتقاد کرد.

به گزارش فولادبان؛ چند روز پیش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آمار صادرات شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد (شمش و محصولات فولادی) در 9 ماهه ابتدایی امسال را منتشر کرد؛ آماری که نشان می‌دهد در آذر ماه سال جاری، پس از کاهش چند ماهه صادرات فولاد به دلیل مشکلات تحریم‌ها، ایران توانست با صادرات بیش از ۷۲۱ هزار تن شمش و محصولات فولادی، مجددا روند صادرات خود را به ریل صعودی بازگرداند.

براساس آمار منتشرشده توسط ایمیدرو، مجموع صادرات شمش و محصولات فولادی فولادسازان بزرگ در آذرماه امسال به ۷۲۱ هزار و ۳۸۷ تن رسید که نسبت به آذرماه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشت. همچنین شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، با وجود تحریم‌‌های چندوجهی آمریکا علیه صنعت فولاد ایران، توانسته‌اند چهار میلیون و ۷۶۸ هزار و ۴۷ تن شمش و انواع محصولات فولادی صادر کنند.

البته این میزان صادرات طی ۹ ماهه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ درصد کاهش داشته است. اما نکته قابل توجه این است که آمار صادرات شمش و محصولات فولادی در 8 ماهه امسال افتی 19 درصدی داشت و با رشد مناسب صادرات فولاد در ماه آذر، روند کاهشی صادرات فولاد ایران در سال 99 اندکی تعدیل شد.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با فولادبان درباره با جهش صادرات فولاد کشور در آذرماه اظهار داشت: در شیوه‌نامه ذکر شده است که تولیدکنندگان فولاد می‌توانند پس از تامین نیاز داخلی کشور، باقی تولیداتشان را به دیگر کشورها صادر کنند و کاهش تقاضا در بازار داخلی در ماه آذر نیز موجب رشد صادرات فولاد ایران شده است.

وی درباره دیگر دلایل رشد صادرات فولاد ایران در ماه آذر گفت: در ماه‌های گذشته نرخ‌های جهانی فولاد به شدت افزایش یافته، اما قیمت فولاد صادراتی ایران به دلیل تحریم‌ها و سوءاستفاده شرکت‌های خارجی از شرایط حال حاضر کشورمان، ارزان‌تر از دیگر نقاط جهان است؛ بنابراین کشورهای دیگر تمایل زیادی به خرید شمش از کشور ما در اوضاع کنونی دارند.

شهرستانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اختلافات میان انجمن فولاد با وزارت صمت درباره نحوه تعیین سهمیه صادراتی فولاد ایران نیز اشاره کرد و گفت: اختلافی که انجمن فولاد با وزارتخانه درباره صادرات فولاد دارد، بر سر این موضوع است که معاونت معدنی وزارت صمت، بدون بررسی اعلام کرده است که 60 درصد کل تولید فولاد باید در داخل کشور عرضه و 40 درصد دیگر صادر شود، ولی ما معتقدیم که میزان صادرات فولاد کشور باید حدود 50 درصد باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره علت تاکید بر رقم 50 درصدی در سهمیه صادراتی فولاد کشور توضیح داد: در کشور ما سالیانه حدود 20 میلیون تن شمش تولید می‌شود که از این میزان، 7.5 میلیون تن به مقاطع طویل تبدیل می‌شود و در بازار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 2.5 میلیون تن از آن هم به مقاطع طویل تبدیل شده و صادر می‌شود، بنابراین میزان صادرات فولاد باید در حدود 50 درصد باشد.

وی با تاکید بر این که میزان سهمیه صادرات باید برای هر کارخانه متفاوت در نظر گرفته شود، ادامه داد: به عنوان مثال، فولاد خوزستان و هرمزگان که نزدیک به آب‌های آزاد هستند و هزینه صادرات کمتری دارند، باید بتوانند بیشتر تولیدات خود را صادر کنند و کمتر در داخل کشور عرضه کنند تا در هزینه‌های حمل‌ونقل نیز صرفه‌جویی شود؛ بنابراین بهتر است سهمیه صادرات یک کارخانه 80 درصد و کارخانه‌ای دیگر 20 درصد باشد.

شهرستانی همچنین از قطعی برق و گاز در برخی کارخانجات فولادی در یک ماه گذشته نیز انتقاد کرد و گفت: تولیدکنندگان فولاد اهدافی برای تولید دارند و بر اساس آن اهداف، برخی مسائل و شرایط را در نظر نمی‌گیرند، یعنی هیچ شرکت تولیدکننده‌ای نداشتن برق یا گاز برای مدتی طولانی را در تصمیم‌گیری‌های خود در نظر نمی‌گیرد و بر این اساس برنامه‌ریزی نمی‌کند که ممکن است چند هفته برق یا گاز شرکت قطع شود.

عضو هیات‌مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور در پایان تصریح کرد: با اینکه کارخانه‌ها احتمالاتی نظیر تعمیر و نگهداری را در نظر می‌گیرند، ولی اگر مساله قطعی گاز و برق برای مدتی طولانی ادامه‎دار باشد، ابتدا تأمین مواد اولیه فولادی مورد نیاز بازار داخلی و بعد هم روند صادرات فولاد کشور لطمه خواهد خورد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors