Please use a valid API Key بلاتکیفی بازار آهن از نامشخص بودن نتیجه اختلافات مسئولان دولتی - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بلاتکیفی بازار آهن از نامشخص بودن نتیجه اختلافات مسئولان دولتی

در شرایطی که از عصر دیروز تا کنون شاهد موج تازه‌ای از اختلافات میان سطوح عالی دولت بر سر تغییر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا هستیم و از یک سو، خبرها از مخالفت معاون اول رئیس‌جمهور و مخالفت ضمنی حسن روحانی با مصوبه اخیر وزرات صمت مبنی بر کاهش ضریب نرخ‌های منطقه‌ای CIS به گوش می‌رسد و از سویی دیگر، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان سازمان بورس و وزارت صمت هر کدام برای به کرسی نشاندن حرف خود فولادسازان را تهدید کرده‌اند، بازار آهن نیز از این اوضاع نابسامان دچار بلاتکلیفی شدیدی شده است.

به گزارش فولادبان؛ امروز بخشی از تولیدکنندگان مقاطع طویل با این توجیه که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا خواه ناخواه بالا خواهد رفت به افزایش نرخ اجناس خود پرداخته‌اند و برخی دیگر نیز بر اثر نبود مشتری و بعضا با امید به اعمال ضریب 70 درصدی نرخ‌های صادراتی منطقه CIS در تعیین نرخ پایه فولاد در بورس کالا اقدام به کاهش قیمت محصولاتشان کرده‌اند. در این میان البته کم نیستند نوردکارانی که سردرگم از وضع موجود تا اینجای کار قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشته‌اند و منتظر مشخص شدن تکلیف قیمت پایه شمش و مقاطع طویل در بورس کالا هستند.

شنیده‌های فولادبان از فعالان بازار فولاد کشور حاکی از آن است که در ساعت‌های ابتدایی صبح امروز، جو کلی حاکم بر بازار بیشتر نزولی بود و در ساعت‌های بعدی نیز که مشخص شد قیمت پایه انواع ورق فولادی در بورس کالا بر مبنای ضریب 80 درصد نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS تعیین شده است، جو کلی حاکم بر بازار صعودی شد، اما رفته‌رفته کارخانجات نوردی با توجه به این که دیدن با این قیمت‌ها کسی خریدار محصولاتشان نیست ناچارا اقدام به کاهش قیمت اجناس خود کردند؛ البته امروز قیمت‌های دوم افزایشی بیشتر در بازار آهن مشاهده شد.

همچنین آن‌طور که فعالان بازار آهن کشور خبر می‌دهند، در وضعیت کنونی میزان خرید و فروش‌ها بازهم به صفر میل کرده است؛ چراکه اولا فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز کماکان دچار رکود شدیدی شده، ثانیا در شرایطی که فضای اقتصاد کشور بیش از پیش بایدنی شده است، انتظارات کاهشی نیز تشدید شده، ثالثا خریداران این قیمت‌ها را بالا می‌دانند و بی‌اعتنا به اختلافات اخیر منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و رابعا بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند در این اوضاع بلاتکلیف که نرخ ارز نیز با شدت زیادی بالا و پایین می‌شود، از خرید محصولات فولادی دست بکشند.

در این میان البته اگر نگاهی اجمالی به بازار ارز نیز بیندازیم، امروز شاهد آن بودیم که نرخ دلار نقدی در بازار آزاد با وجود کاهش 230 تومانی ابتدایی، در ساعات بعدی 400 تومان افزایش یافت و فعلا به رقم 24 هزار و 950 تومان رسیده است. همچنین نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی با وجود افت 280 تومانی ساعت‌های اولیه در ادامه 260 تومان افزایش یافته و فعلا با رقم 24 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

این اتفاقات نیز حاکی از آن است که کاهش شدید روز گذشته نرخ ارز هیجانی بود و به نظر می‌رسد تا زمانی که اتفاق خاصی در فضای سیاسی یا اقتصادی کشور رخ ندهد، نمی‌توان انتظار کاهش شدید نرخ دلار را داشت و فقط شاید در روز تحلیف بایدن، بازهم دلار اندکی به میزان هیجانی پایین بیاید؛ البته برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ارزپاشی انتخاباتی دولت در ماه‌های آینده نیز وجود دارد که نباید آن‌ها را از نظر دور نگه داشت.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:30 یکشنبه 21 دی) در میان قیمت‌های اعلام‌شده درب کارخانه نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته بخش زیادی از تولیدکنندگان میلگرد نرخ محصولاتشان را بین 50 تا 300 تومان افزایش داده‌اند و برخی دیگر نیز قیمت اجناس خود را بین 50 تا 200 تومان کمتر کرده‌اند. تا اینجای کار نیز قیمت میلگرد 14 آجدار در مبادی مختلف در محدوده 12.850 تا 14 هزار تومان قرار دارد.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و عمده تولیدکنندگان تیرآهن کیلویی هم قیمت اجناس خود را تغییر خاصی نداده‌اند و فقط فولاد ظفر بناب قیمت تیرآهن‌های خود را 200 تومان ارزان‌تر کرده است. البته شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از کاهش 30 تا 100 هزار تومانی نرخ سایزهای پرمصرف تیرآهن‌های ذوبی حکایت دارد.

در روز جاری همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل قیمت محصولات خود را بین 150 تا بعضا 600 تومان کاهش داده‌اند و البته بعضا افزایش صفر تا 200 تومانی نیز در نرخ محصولات این حوزه مشاهده می‌شود. قیمت پروفیل با ضخامت 2 نیز در محدوده 22.500 تا 23.750 هزار تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors