افزایش عرضه در بورس و پایین آمدن ضرایب قیمتی باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود/ بورس کالا سطح همکاری خود را بالاتر ببرد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه پایین آمدن قیمت‌ها در بازار با کاهش ضریب قیمت پایه امکان‌پذیر است، مطرح کرد: علاوه بر این عامل، افزایش تولید فولاد و عرضه بیشتر در بورس کالا و همچنین بالاتر رفتن سطح همکاری بورس کالا با وزارت صمت نیز روی کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش فولادبان؛ سه روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار دستور تغییر ضریب اثرگذاری قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS از ۸۰ به ۷۰ درصد در تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا را صادر کرد و در این جلسه از معاونت امور معادن و صنایع معدنی خواست تا این تصمیم شبانه را تا ۶ صبح برای بورس کالا ارسال کند تا در صورت عملیاتی نشدن این دستور، دستگاه‌های نظارتی وارد ماجرا شوند. اما این تصمیم وزیر صمت در دو روز گذشته در معاملات شمش و مقاطع طویل در بورس کالا اجرایی نشد و شب گذشته نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، شاهد اختلافات شدید معاون عملیات و بازاریابی بورس کالا و معاون معدنی وزارت صمت درباره این مساله بودیم.

نکته مهم این مسائل برای بازار فولاد کشور اما اینجاست که تغییر این ضرایب قیمتی می‌تواند تأثیر زیادی روی نرخ محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد بگذارد؛ به نحوی که به گفته موافقان تصمیم وزیر صمت، اگر این تصمیم اجرایی شود، شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و در نتیجه ایجاد تعادل در بازار آهن خواهیم بود. البته به گفته مخالفان این تصمیم، اجرای آن می‌تواند رانت کلانی را بر اثر ایجاد فاصله شدید بین نرخ‌های بازار داخلی با قیمت‌های جهانی به پایین‌دست زنجیره منتقل کند و حتی می‌تواند به قاچاق محصولات فولادی کشور نیز منجر شود. فولادبان نیز در همین راستا به سراغ کارشناسان و فعالان زنجیره فولاد کشور رفته است تا نظر آنها را نسبت به این اختلافات جویا شود.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با تغییر ضرایب تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: با توجه به اینکه با رشد تولید فولاد، عرضه در بورس کالا افزایش پیدا می‌کند، این امکان وجود دارد که کاهش ضرایب قیمتی تعیین قیمت در کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار اثرگذار باشد.

وی افزود: اگر این کاهش ضریب اثرگذار نبود، وزارت صمت و بورس کالا تا این حد روی این مساله حساس نمی‌شدند؛ چون عرضه و تولید از مصرف بالاتر است، بنابراین حتما این مسئله اثرگذار خواهد بود و البته، این حجم از توجه روی قیمت پایه با توجه به شرایط کنونی خیلی منطقی نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مجلس مخالف تعیین سقف قیمتی برای محصولات در بورس کالاست، تصریح کرد: تعیین سقف قیمت برای محصولات فولادی در بورس کالا درست نیست و با نفس بورس در تضاد است، اما در مورد کف قیمت تا حدودی می‌شود اقدامات خاصی را انجام داد. بنابراین می‌توان گفت این کاهش ضریب قیمت پایه تا حدودی برای کنترل بازار منطقی است؛ البته، نباید این قیمت پایه چند بار دستکاری شود.

جدی در پایان تصریح کرد: اگر همکاری بین وزارت صمت، بورس کالا و فولادسازان بیشتر شود، حتما شرایط روان‌تر و آرام‌تر پیش خواهد رفت. شاید در این ابتدای مسیر، فولادسازان تا حدودی مقاومت کنند، اما اگر بورس کالا هم سطح همکاری خود را با وزرارت صمت بالاتر ببرد، حتما کار بهتر انجام خواهد شد و نتیجه بهتری شکل خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *