جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بعد از دعوای دیشب، بازار آهن میل به کاهش دارد

در شرایطی که به نظر می‌رسد وزارت صمت در نهایت بتواند پیروز دعوای تعیین ضرایب قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا شود، عمده تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی و حتی پروفیل‌سازان به دلیل جو نزولی ایجادشده در بازار آهن، نرخ محصولاتشان را با کاهش نسبتا محسوسی همراه کرده‌اند.

به گزارش فولادبان؛ در شرایطی که شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما چیزی جز جدل بی‌حاصل مدیران ارشد بخش دولتی و خصوصی صنعت فولاد کشور ندیدیم و مهمترین نتیجه این برنامه نیز ایجاد هرج و مرج در عرضه‌های هفته آینده بورس کالا بود، به نحوی که معاون بازاریابی این شرکت گفت که در هفته پیش‌رو هر شرکتی که خواست می‌تواند محصولش را با ضریب 70 درصد CIS عرضه کند و هر کارخانه‌ای هم خواست می‌تواند کالای فولادی خود را با ضریب 80 درصد به بورس بیاورد، امروز در بازار آزاد آهن شاهد آن هستیم که بازاریان عمدتا از ضریب 70 درصد استقبال کرده‌اند و قیمت بیشتر مقاطع طویل فولادی رو به کاهش گذاشته است و البته پروفیل‌سازان نیز حداقل در این آخر هفته دست از افزایش قیمت‌ها برداشته‌اند.

اصلی‌ترین دلیل این کاهش‌ها نیز صرف نظر از این که وزیر صمت به نایب‌رئیس مجلس قول داده است که قیمت میلگرد را به 10 هزار تومان برساند و به همین خاطر بر کاهش ضریب اثرگذاری نرخ محصولات فولادی منطقه CIS از 80 به 70 درصد اصرار می‌ورزد، کمبود تقاضای ضعیف در بازار فولاد کشور است؛ بخصوص که در این زمستان کرونازده و در شرایط رکودی اقتصادی کشور فعلا کسی خریدار آهن نیست.

از سویی دیگر، در حالی که پس از حواشی بامداد امروز، کنگره آمریکا بالاخره ریاست جمهوری بایدن را تایید کرد، انتظارات کاهشی در تمام بازارهای کشور نیز تشدید شده است و به همین دلیل شاهد آن هستیم که تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد با افت 300 تومانی نسبت به روز گذشته به رقم 25 هزار و 500 تومان رسیده است.

در این شرایط اما به نظر می‌رسد با توجه به انتظارات کاهشی و رکود تقاضا در بازار، تولیدکنندگان محصولات نهایی زنجیره فولاد چاره دیگری جز کاهش قیمت‌هایشان ندارند؛ به ویژه آن که امروز هم دیدیم برخی تولیدکنندگان میلگرد با اعلام قیمت‌های دوم کاهشی بیش از دیگران با روند نزولی بازار همراه شدند و البته زیرفروشی برخی بنگاه‌داران نیز با وجود آن که هفته گذشته میلگردهای نسبتا گرانی را از بورس کالا خریداری کردند، ادامه دارد.

با توجه به تمام این مسائل به نظر می‌رسد عمده عرضه‌کنندگان شمش، میلگرد و سایر محصولات فولادی در بورس کالا، حتی اگر تمایلشان بر رعایت ضریب 80 درصدی شیوه‌نامه‌ای باشد، چاره‌ای ندارند جز این که به جهت همراه با بازار آزاد و برای این که مجددا با عدم استقبال شدید مواجه نشوند، در عرضه‌های هفته آینده ضریب 70 درصدی را رعایت کنند. در چنین شرایطی با توجه به قیمت‌های پایه این هفته، با در نظر گرفتن ضریب 70 درصدی و احتمال ثبات نسبی نرخ دلار نیمایی روی رقم 25.5 هزار تومان، قیمت پایه شمش بلوم، میلگرد و ورق گرم در عرضه‌های پیش‌رو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به ترتیب حدودا 11 هزار و 175، 12 هزار 323 و 13 هزار و 925 تومان برآورد می‌شود.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:00 پنجشنبه 18 دی) براساس قیمت‌های درب کارخانه اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد کاهش 100 تا 500 تومانی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته بعضا ثبات نسبی هم در نرخ محصولات این حوزه مشاهده می‌شود.

امروز اما عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت محصولاتشان را همراه با ثبات نسبی اعلام کرده‌اند، اما در میان نرخ‌های اعلامی از سوی بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن کاهش 100 تا 400 تومانی در هر کیلو مشاهده می‌شود؛ البته قیمت تیرآهن ذوبی براساس شنیده‌های ما از بنگاه‌های اصفهان نسبت به روز گذشته ثابت اعلام شده است.

در روز جاری عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و البته در میان برخی قیمت‌های اعلامی، کاهش 100 تومانی نیز مشاهده می‌شود؛ در مجموع هم نرخ پروفیل با ضخامت 2 در محدوده 23 تا 23.9 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors