نوردکاران خصوصی به دنبال افزایش/ آهن‌فروشان به دنبال آرامش/ هدایت صمت به سمت گرانی

در شرایطی که به نظر می‌رسد بازار آزاد آهن و طیف آهن‌فروش فعلا تمایلی به افزایش قیمت ندارند و بیشتر به دنبال آرامش بازار هستند، اما برخی نوردکاران خصوصی با اعلام قیمت‌های دوم و سوم بازار را در جهت بالا کشیدن قیمت‌ها تحریک می‌کنند؛ بخصوص که امروز تعیین قیمت‌های پایه انواع ورق در معاملات فردای بورس کالا با ضریب 80 و نه 70 درصدی به ما نشان داد که فعلا وزارت صمت نیز صرف نظر از شعارهای مسئولان خود، بازار را روی ریل رشد قیمت‌های جهانی به سمت گرانی هدایت می‌کند.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد خشکش زده و با ثبات نسبی روی قیمت 25 هزار و 600 تومان حرکت می‌کند و البته نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی نیز از عصر دیروز تا کنون روی رقم 25 هزار و 670 تومان ثابت مانده است، بازار آهن در شرایط دوگانگی افزایش یا کاهش نرخ‌ها به سر می‌برد و پس از اعلام نرخ‌های پایه ورق در معاملات فردای بورس کالا براساس ضریب 80 درصد نرخ‌های صادراتی منطقه CIS طبق گزارش روز 23 دسامبر نشریه متال بولتن، دعوای قیمتی اصلی فعلا بین دو طرف نوردکار خصوصی و آهن‌فروش در جریان است.

به نحوی که اکنون بسیاری از کانال‌های تلگرامی و سایر مبادی رسمی فروش کارخانجات خصوصی بخش نورد، با وجود این که در ساعات ابتدایی امروز با کاهش نرخ محصولاتشان در بازار آزاد ظاهر شده بودند، اما اکنون پس از مرور خبرها درباره رشد شدید قیمت پایه ورق در معاملات فردای بورس کالا نسبت به هفته‌های گذشته و احتمال وقوع همین اتفاق در تعیین نرخ پایه میلگرد و سایر محصولات فولادی رفته‎رفته به همان ترفندهای همیشگی دامن زدن به گرانی‌ها می‌پردازند.

به نحوی که در چند دقیقه گذشته شاهد آن هستیم که برخی کانال‌های تلگرامی نوردکاران بخصوص در حوزه میلگرد آجدار، ابتدا فروش‌هایشان را بستند و بعد با استفاده از سه روش اعلام قیمت دوم و سوم افزایشی، درج استیکر فروش با تایید کارشناسان (یعنی احتمال رشد قیمت‌ها در هر لحظه) و بعضا عدم اعلام دقیق قیمت روزانه به طور غیرمستقیم این پیام را دادند که با توجه به این که قرار است قیمت پایه میلگرد در بورس کالا با افزایش 3 هزار تومانی مواجه شود، ما نیز به دنبال گران کردن قیمت محصولاتمان در اسرع وقت هستیم.

از سوی دیگر، اما در شرایطی که خبرها از سراسر کشور از این مساله به گوش می‌رسد که انبارهای آهن‌فروشان پر از محصولات فولادی شده است و ظاهرا بخش زیادی از این قشر چون در این زمستان کرونازده مشتری ندارند، تمایلی هم به افزایش شدید قیمت آهن‌آلات ندارند تا همین اندک مشتری‌هایشان را نیز از دست ندهند؛ از این جهت به نظر می‌رسد، آهن‌فروشان بیشتر تمایل دارند که رکود زمستانی را با آرامش قیمتی پشت سر بگذارند.

به همین دلیل است که گه‌گاه می‌بینیم با وجود افزایش نرخ‌های اعلامی کارخانجات نوردی، بنگاه‌های آهن تن به کاهش قیمت‌ها و اعمال تخفیف‌های قابل توجه می‌دهند و بعضا درباره همین تحرکات افزایشی قیمت از سوی برخی نوردکاران خاص نیز گلایه می‌کنند؛ البته قطعا مهمترین دلیل تخفیف‌های این روزهای بنکداران نیز می‌تواند تلاش برای جذب نقدینگی جهت دریافت خریدهای سنگین روزهای گذشته از بورس کالا و تولیدکنندگان مقاطع طویل باشد تا در ماه‌های آینده که خواه ناخواه بازار از وضعیت رکودی خارج می‌شود، بتوانند محصولاتشان را با سود کلانی به فروش برسانند.

در این میان، امروز شاهد آن بودیم که با وجود برخی صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مسئولان وزارت صمت درباره این که احتمال کاهش ضریب 80 درصدی تعیین‌شده در شیوه‌نامه اخیر وجود دارد (از جمله صحبت‌های داریوش اسماعیلی در برنامه رادیویی رهیافت)، اما در روز جاری دستور گرانی با در نظر گرفته شدن همان ضریب 80 درصدی از سوی مسئولان همین وزارتخانه صادر شد و بورس کالا نیز با جان و دل از این دستور اطاعت کرد و قیمت پایه انواع ورق را روی نرخ‌های گزاف جهانی اعلام کرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که اگر هم قرار بر تغییر ضریب CIS از 80 به 70 درصد باشد، این مساله چون در مغایرت با متن شیوه‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار دارد، باید به تصویب این ستاد برسد و از سوی شخص معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ابلاغ شود؛ بنابراین تا زمانی که امضای محمد نهاوندیان یا دستور کتبی شخص وزیر صمت را پای موضوع کاهش ضرایب نبینیم، نباید هیچ گمانه‌زنی درباره احتمال کاهش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا را باور کنیم.

هم‌اکنون (14:15 یکشنبه 14 دی) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد دوگانگی قیمت‌ها در حوزه میلگرد آجدار هستیم. به نحوی که در برخی مبادی فروش رشد 30 تا بعضا 400 تومانی قیمت‌ها مشاهده می‌شود و در برخی مبادی نیز ثبات نسبی و کاهش 50 تا بعضا 250 تومانی.

امروز اما بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن کیلویی تا اینجای کار قیمت اجناسشان را بعضا 730 تومان کاهش داده‌اند و برخی هم نرخ‌هایشان را ثابت نگه داشته‌اند. تا آخرین لحظه رصد کانال تلگرامی و پرس‌وجو از مبادی رسمی فروش محصولات این شرکت‌ها نیز ما درباره اعلام نرخ‌های دوم افزایشی در این مبادی چیزی را مشاهده نکردیم، البته در لحظه آخر رشد 400 تومانی نرخ محصولات فولاد ظفر بناب در حوزه میلگرد و آجدار نسبت به قیمت‌های کاهشی ابتدای صبح و در مجموع افزایش 150 تومانی نسبت به قیمت‌های روز گذشته مشاهده گردید. همچنین اما شنیده‌های تکمیلی ما از بنگاه‌های تهران از افزایش 20 تا 50 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرفروش تیرآهن ذوب اصفهان حکایت دارد.

در روز جاری تا اینجای کار قیمت محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز عمدتا با کاهش 50 تا 250 تومانی اعلام شده است و البته بعضا ثبات نسبی در نرخ این محصولات نیز مشاهده می‌شود. بررسی‌های ما از بازار لوله و پروفیل هم نشان می‌دهد امروز بیشتر تولیدکنندگان محصولات این حوزه نرخ اجناسشان را ثابت نگه داشته‌اند و البته کاهش 100 تا 300 تومانی هم در نرخ محصولات این حوزه مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که ما در حوزه لوله و پروفیل نیز اعلام قیمت دوم افزایشی مشاهده نکردیم، اما برخی تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی از جمله فولاد شکفته مشهد و فولاد الماس یزد پس از کاهش 300 تومانی نرخ محصولاتش در ساعت‌های اولیه بازگشایی فروش، در ادامه قیمت اجناسش را 100 تومان بالا برد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *