ترمز افزایش قیمت سنگ آهن کشیده شد/ احتمال تداوم سیر نزولی نرخ سنگ آهن در ابتدای 2021

روند رشد قیمت سنگ آهن در سال 2020 و ایام پرمخاطره همه‌گیری ویروس کووید-19، برای خریداران این ماده اولیه خاطرات 9 سال پیش را تداعی کرد، یعنی دقیقا همان سالی که رکورد تاریخی قیمت 191 دلار برای این محصول زیربنایی صنعت فولاد ثبت شد؛ در این شرایط اما در حالی که نرخ جهانی سنگ آهن بار دیگر می‌رفت که رکورد سال 2011 را تکرار کند، همکاری مسئولان بورس کالای دالیان و انجمن آهن و فولاد چین باعث چیده شدن بال پرواز قیمت سنگ آهن در بازارهای این کشور شد و به نظر می‌رسد این روند نزولی در روزهای آغازین سال 2021 هم ادامه داشته باشد.

به گزارش فولادبان؛ روند افزایشی قیمت سنگ آهن در سال 2020، بسیاری از تحلیلگران بازار فولاد جهان را به این پیش‌بینی رسانده بود که امکان دارد در این سال کرونازده، نرخ جهانی سنگ آهن قله جدید تنی 200 دلاری را هم فتح کند. بر همین اساس، بسیاری از خریداران این ماده اولیه حیاتی صنعت فولاد بخصوص در کشور چین حجم خریدهای خود و انباشت‌هایشان را در روزهای پایانی سال 2020 افزایش دادند تا در ابتدای سال 2021 و بعد از تعطیلات سال نوی میلادی، سود زیادی را به جیب بزنند.

طبق اعلام موسسه My steel، حجم انباشت سنگ آهن در 45 بندر چین طی یک روند افزایشی از 124.04 میلیون تن در پایان هفته منتهی به 18 دسامبر، با رشد 0.5 میلیون تنی به 124.09 میلیون تن در پایان هفته منتهی به 25 دسامبر رسید که افزایش 0.03 درصدی را در انباشت سنگ آهن در کشور چین طی یک هفته نشان می‌دهد؛ از سویی دیگر، میانگین خروجی از بنادر و مصرف سنگ آهن در چین هم با رشد 2.29 درصدی در همین هفته از 2.97 میلیون تن به 3.04 میلیون افزایش پیدا کرد.

آمارهای رسمی همچنین رسمی از رشد حجم واردات سنگ آهن از دو منبع اصلی این محصول برای چینی‌ها حکایت دارد؛ به گونه‌ای که دو کشور برزیل و استرالیا مجموعا به صورت ماهانه حدود 100.02 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر می‌کنند و جالب این که تقاضای چینی‌ها به سنگ آهن همچنان رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که در این هفته میلادی، 60.51 میلیون تن سنگ آهن در بنادر چین خرید و فروش شد که نسبت به هفته قبل از آن رشدی نزدیک به 2 درصدی را نشان می‌دهد.

در این میان اما در حالی که انتظارات برای رکوردشکنی قیمت سنگ آهن در روزهای پایانی سال 2020 به دلیل اشتهای سیری‌ناپذیر خریداران سرزمین اژدهای زرد به این ماده معدنی ادامه داشت، در آخرین روزهای کاری این هفته میلادی، انجمن آهن و فولاد چین به عنوان تنظیم‌کننده بازار فولاد این کشور و بورس کالای دالیان گام‌های موثری را برای کاهش نرخ این ماده معدنی برداشتند و با اعمال تدابیر شدیدتر برای محدود کردن‌ معاملات سوداگرانه که شامل افزایش کارمزد و محدودیت بیشتر سفارشات است، موجب کاهش محسوس نرخ این ماده معدنی در بازار چین شدند.

در چنین شرایطی بود که عقبگرد 14 تا 15 دلاری نرخ جهانی سنگ آهن در دو روز متوالی به تعبیر برخی کارشناسان صنعت فولاد، افزایش‌های نجومی مانند 13 دلار در یک روز در همین هفته را جبران کرد و ترمز اتومبیل قیمت سنگ آهن را که با سرعت به مرز 191 دلار در هر تن نزدیک می‌شد، کشید. به نحوی که آخرین برآوردها حاکی از رسیدن قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد در شاخص پلاتس به 163.05 دلار در هر تن و نرخ سنگ آهن عیار 65 درصد در شاخص متال بولتن به 175.70 دلار در هر تن حکایت دارد.

در این میان بیشتر فعالان بازار فولاد جهان پیش‌بینی می‌کنند با روندی که از آخرین روزهای کاری هفته میلادی گذشته در کاهش محسوس نرخ جهانی سنگ آهن آغاز شد، احتمالا سنگ آهن عیار 62 درصد با همین قیمت حدودا 160 دلار در هر تن به تعطیلات سال نوی میلادی خواهد رفت و به نظر می‌رسد پس از بازگشایی بازارها در سال 2021 هم این روند نزولی البته با شیب ملایم‌‌تری ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *