مشتری نیست؛ بازار تن به افزایش قیمت نمی‌دهد

امروز در شرایطی که نرخ دلار با شیب آرامی رو به کاهش گذاشت، اما رقابت سنگینی بر سر خرید مقاطع طویل فولادی در بورس کالا شکل گرفت و با این حال، بازار آزاد آهن بر اثر نبود تقاضای واقعی برای خرید محصولات فولادی، کمی عقب نشست و شاهد ثابت نسبی نرخ بیشتر مقاطع طویل و محصولات حوزه لوله و پروفیل در این بازار بودیم. حال باید صبر کرد و دید، با توجه به رشد نرخ‌های جهانی و رقابت‌های امروز بورس کالا، این روند ثبات در روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار نقدی در بازار آزاد در ابتدای صبح روی ریل ثبات نسبی قرار داشت، در ادامه با شیب اندکی روی ریل نزولی قرار گرفت و حدود 200 تومان کمتر شد و فعلا روی نرخ 25 هزار و 800 تومان ایستاده و همچنین نرخ دلار دستوری نیز با کاهش 300 تومانی نسبت به عصر دیروز به رقم 25 هزار و 800 تومان رسیده و قیمت فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز با کاهش 100 تومانی نسبت به ابتدای صبح و بدون تغییر نسبت به عصر دیروز رقم 25 هزار و 850 تومان را نشان می‌دهد.

در این شرایط اما با وجود این که شاهد رقابت سنگینی بر سر خرید انواع مقاطع بخصوص تیرآهن ذوبی در معاملات امروز بورس کالا بودیم، نرخ بیشتر مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نسبت به روز گذشته ثابت مانده و تقریبا هیچ بخشی از بازار آزاد آهن تحت تاثیر معاملات امروز بورس قرار نگرفته است.

فعالان بازار فولاد نبود خریدار واقعی روی قیمت‌های گزاف روزهای گذشته را از جمله دلایل عدم بازگشت نرخ محصولات فولادی به ریل صعودی، با وجود بالا کشیدن قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا می‌دانند، چراکه اکنون ساخت‌وساز مسکن به رکود خورده و بیشتر طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی نیز به نوعی متوقف شدهاست و عملا نیاز به مصرف مقاطع طویل فولادی در این اوضاع بد اقتصادی، آب‌وهوایی و کرونایی در کشور کاهش شدیدی پیدا کرده و بنابراین در فرآیند واقعی عرضه و تقاضا توجیهی برای افزایش قیمت مقاطع طویل وجود ندارد.

اما درد این بازاری که آن را به نوسانات دلار و بدتر از آن به نرخ‌های جهانی گره زده‌اند، این است که رشد قیمت‌های منطقه‌ای CIS خواه ناخواه می‌تواند قیمت مقاطع طویل فولادی را در آینده‌ای نزدیک با رشد شدیدی مواجه کند، چون به نظر می‌رسد که در دو تا سه هفته آینده نه نرخ دلار با کاهش محسوسی مواجه شود و نه قیمت‌های جهانی از ارقام نجومی کنونی پایین بیاید.

در این شرایط، فروش محصولات انبارشده از هفته‌های گذشته برای آهن‌فروشان توجیه دارد، اما وقتی مقاطع فولادی که امروز با رقابت سنگین در بورس کالا معامله شدند به بازار تزریق شود، با توجه به این که احتمالا قیمت مقاطع طویل تا میانه دی‌ماه یعنی تاریخ تقریبی تحویل مقاطع معامله‌شده امروز، قیمت پایه بورس نیز بالا خواهد ماند، بنابراین هم آهن‌فروشان و هم نوردکاران چاره‌ای ندارد جز این که نرخ مقاطع را در دو تا سه هفته آینده بالا بکشند.

به نحوی که امروز هم براساس رصد تابلوی آنلاین معاملات بورس کالا، شاهد رسیدن میانگین قیمت پیشنهادی تیرآهن به حدود 12 هزار و 800 تومان (با مالیات) بودیم و متوسط نرخ پیشنهادی انواع میلگرد نیز به حدود 11 هزار و 500 تومان (با مالیات) رسید. این در حالی است که برآورد تقریبی ما از بازار آزاد آهن نشان می‌دهد که متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار روی رقم 12 هزار تومان قرار دارد و متوسط نرخ تیرآهن 14 روی رقم 12 هزار و 700 تومان رسیده است و طبیعتا باید در آینده‌ای نزدیک منتظر باشیم که نرخ‌های نسبتا تند امروز بورس کالا، قیمت مقاطع در بازار آزاد را نیز بسته به نوسان‌گیری فروشندگان و تولیدکنندگان حوزه نورد کم یا زیاد بالا بکشد.

حال اگر قرار باشد بنا بر آنچه برخی اخبار منتشرشده از جلسه دیروز کمیته فولاد منتشر شده است، قیمت محصولات فولادی نه براساس نرخ صادراتی منطقه CIS در هفته پایانی ماه میلادی گذشته، بلکه براساس نرخ‌های این منطقه در هفته قبل از عرضه مشخص شود، این یعنی وارد شدن شوک افزایش 1000 تا حتی بیش از 2000 تومانی نرخ پایه شمش بلوم و مقاطع فولادی در بورس کالا که البته این مساله با واقعیت‌های امروز نبود خریدار واقعی در بازار آزاد هم‌خوانی ندارد، اما مثل اجرای ناگهانی اصل شیوه‌نامه جدید، می‌تواند مجددا بازار را متشنج کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد دولت برای این که جلوی تاثیر نرخ‌های بورسی و شیوه‌نامه‌ای بر بازار آزاد آهن را بگیرد، اولا باید به صورت قاطع بر اجرای بند 8 شیوه‌نامه یعنی ممنوعیت هرگونه فروش خارج از بورس نظارت کند، ثانیا با جدی‌تر گرفتن فرآیندهای نظارتی که از هفته‌های گذشته آغاز شده است، مانع ایجاد فاصله شدید بین نرخ محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد بخصوص در حوزه ورق‌های فولادی شود، ثالثا باید با هرگونه انبار کردن محصولات فولادی و دامن زدن به حضور تقاضای سرمایه‌ای مبارزه کند و از همه مهمتر، تا زمانی که بازار آهن ایران در رکود قرار دارد و بازار فولاد جهان همچنان به سوی گرانی بیشتر می‌تازد، ولو شده به صورت موقت، به جای ضریب 80 درصد، ضریب 60 تا 70 درصدی برای نرخ‌های CIS در قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا در نظر بگیرد.

هم‌اکنون (14:30 چهارشنبه 26 آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی مبادی فروش این محصول نیز قیمت اجناس خود را بین 50 تا 200 تومان بالا کشیده‌اند و برخی دیگر هم نرخ‌هایشان را تا 150 تومان کاهش داده‌اند. در این میان شنیده‌های ما از بازار نبشی و ناودانی نیز عمدتا از ثبات نرخ این محصولات حکایت دارد و البته بیشتر فروشندگان تیرآهن کیلویی نیز قیمت این محصول را ثابت نگه داشته‌اند.

امروز همچنین بازار محصولات حوزه لوله و پروفیل پس از جهش شدید روز گذشته به ثباتی نسبی رسیده است و حتی کاهش 200 تومانی نرخ پروفیل‌های پرمصرف و عقب‌نشینی برخی مقاطع از بالای ارتفاع تند 23 هزار تومان برای پروفیل با ضخامت 2 حکایت دارد. گرچه که شنیده‌های ما از فعالان بازار همچنان از کمبود موجودی ورق بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی کشور در برخی واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل حکایت دارد که همین مساله می‌تواند خبرهای بدی را برای روزهای آینده بازار لوله و پروفیل به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *