طعم تلخ سقوط در کام بورس/ فلزات اساسی روی ریل نزولی فولادی قرار دارند

امروز در حالی که کارشناسان بازار سرمایه روند معاملات بازار را با حجم معاملات بالا دیدند، بازار سرمایه با ریزش تقریبا همه سهم‌های اصلی خود، طعم تلخ سقوط را چشید و در این میان، فلزات اساسی نیز بر اثر ریزش شدید سهم‌های فولادی روی ریل نزولی قرار گرفتند.

به گزارش فولادبان؛ آژیر خطر برای بورس به صدا درآمد، در حالی که بسیاری از فعالان و کارگزاری‌های بازار سرمایه بر این عقیده هستند که بورس در حالت تعادل فعالیت می‌کند، اما رنگ‌های تابیده از شیشه تالار شیشه‌ای در معاملات امروز چیز دیگری را ثابت می‌کند، چراکه امروز شاخص کل به خاک و خون کشیده شد و طعم تلخ سقوط سنگین را پس از دو هفته تجربه کرد.

به گفته کارشناسان، دلیل عمده ریزش بازار تغییراتی در سهام شرکت‌های تأثیرگذار در بورس از جمله سهام شپنا و از همه مهم‌تر فروش سهام شرکت‌های خرد فعال در بورس بود که گفته می‌شود پشت پرده همه این ریزش سهم‌ها، عدم حمایت سهامداران حقوقی از آن‌ها است، البته برخی کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند فرش قرمز عرضه سهام در بازار گسترده نخواهد ماند و به‌زودی جمع می‌شود.

امروز، شاخص کل بازار سهام از همان ابتدا کار خود را با منفی شدن سهم‌های تأثیرگذار آغاز کرد و سهام «فولاد»، «شستا»، «فملی»  «شپنا» را در کورس منفی خود دید. به این ترتیب شاخص کل در 30 دقیقه نخست معاملات، بیش از 44 هزار واحد افت کرد، اما شیب آن پس از این زمان ملایم شد، ولی بازهم ریل نزولی این بازار قطع نشده بود و شاخص کل تا پایان معاملات بیش از 55 هزار واحد افت را تجربه کرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز که نماد علم شرکت‌های کوچکتر بازار است، امروز ثابت کرد که سهم‌های خرد بازار نیز چندان حال خوشی ندارند و صف فروش این سهم‌ها بر خلاف روزهای گذشته، بسیار سنگین بود. این شاخص همانند شاخص کل از ابتدای معاملات روی شیب تند افت قرار گرفت و این روند را تا پایان معاملات ادامه داد تا جایی که در پایان معاملات، 2.38 درصد از میزان روز گذشته شاخص کل هم‌وزن کم شد.

در معاملات روز جاری بورس اوراق بهادار، شاخص فلزات اساسی هم حال و روز خوشی نداشت و رنگ خون روی تنه فلزی این گروه هم دیده می‌شد، به طوری که این شاخص در 15 دقیقه ابتدایی معاملات بورس، بیش از 38 هزار واحد و با شیب بسیار تند نزدیک به قائم سقوط را تجربه کرد و از آن پس، با شیبی تقریبا ثابت و بسیار ملایم حرکت خود را ادامه داد تا در ایستگاه آخر به یک میلیون و 12 هزار و 419 وحد رسید.

به طور کلی، امروز در لحظه بسته شدن معاملات (12:30 سه‌شنبه 25 آذر)، شاخص کل بازار سرمایه 55 هزار و 805 واحد افت کرد و به یک میلیون و 428 هزار و 352 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن هم که با شاخص کل هم‌مسیر بود، 10 هزار و 753 واحد پایین آمد تا رقم 441 هزار و 135 واحد را نشان دهد. شاخص فلزات اساسی هم از همه بدتر 42 هزار و 90 واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و 12 هزار و 419 واحد را نشان داد.

امروز همه سهم‌های مختلفی در فهرست تأثیرگذاران بازار سرمایه دیده می‌شد، اما نمادهای «ایران خودرو»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران»، «تأمین سرمایه امین»، «بانک تجارت»، «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» و «سرمایه‌گذاری ملی ایران» پراتراکنش‌ترین‌های بازار و نمادهای «صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران»، «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی»، «معدنی و صنعتی گل گهر»، «پالایش نفت اصفهان» و «نفت و گاز و پتروشیمی تأمین» تأثیرگذارترین در شاخص بودند.

با این اوصاف، وضعیت فولادی‌ها در بورس و فرابورس هم چندان جالب نبود و این صنعت امروز یکدست قرمزپوش شد و چند روز زودتر به طرفداری از تیم سرخ پایتخت قبل از بازی نهایی لیگ قهرمانان آسیا برآمد. در بین سهم شرکت‌های فولادی، امروز نمادهای «کگل» و «کچاد» در کانه‌های فلزی، نماد «ذوب» در فرابورس و نمادهای «فولادامیرکبیر کاشان»، «نورد و قطعات فولادی»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «فولاد کاوه جنوب کیش» و  «فولاد خراسان» بیشترین افت قیمت را در کنار هم‌تیمی‌های قرمزپوش خود داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *