قیمت مقاطع طویل سر به فلک کشید/ بازار آهن با شیوه‌نامه به خانه گرانی بازگشت

در روز افزایش نسبتا شدید نرخ دلار در بازاد و رقابت 4 تا 5 درصدی بر سر خرید مقاطع طویل در بورس کالا قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد دوباره سر به فلک کشید و این‌بار با شیوه‌نامه جدید، نرخ میلگرد و تیرآهن و پروفیل به قیمت‌های نجومی اواسط تابستان و اواخر مهر بازگشت.

به گزارش فولادبان؛ برگشتیم به خانه اول. همان خانه‌ای که در گرمای تابستان در آن قرار داشتیم و دلالان در آن بساط گرانی خود را پهن کرده بودند و با زجر مردم دردمند عیش و نوش می‌کردند؛ این‌بار در حوالی زمستان دوباره بساط گرانی در بازار آهن پهن شد و آتش قیمت‌ها سر به فلک کشید.

جرقه این آتش را چه کسی روشن کرد؟ بازار جهانی که این روزها در عطش گرانی نرخ فولاد می‌سوزد یا ابلاغ‌کننده شیوه‌نامه‌ای که ناف قیمت‌های داخلی را بعد از دلار به نرخ‌های کشورهای مشترک‌المنافع بست؟ چه کسی باز دوباره تا معامله‌ای در بورس به پا شد و رقابتی بر سر خرید مقاطع به 4 تا 5 درصد رسید، خاکستر زیر این آتش ریخت؟ کسی که از حاشیه سود 3 درصدی محصولاتش در بورس کالا به عذاب آمده و می‌خواهد ضررش را در بازار آزاد جبران کند؟ یا کسی که نرخ محصول میانی در بورس کالا را از محصول نهایی در بازار آزاد بالاتر اعلام کرد؟

بوی دلالی به مشام می‌رسد؛ این چه وضعی است که میانگین قیمت‌های پیشنهادی برای خرید میلگرد آجدار در بورس کالا با احتساب مالیات به حدود 11 هزار و 350 تومان رسیده اما نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد در کانال 11 هزار و 750 تا 12 هزار و 350 هزار تومان قرار گرفته است؟ راستی مگر قرار نبود قیمت میلگرد به زیر 10 هزار تومان برسد؟

بوی خون به مشام می‌رسد؛ خون در شیشه‌شده ملت از فاصله شدید میان قیمت مقاطع طویل و ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد. خونی که آن را دلالان به جوش رسانده‌اند و سیگنال‌بگیرانی که در این وضعیت رکودی ساخت‌وساز، انبارهای خود را از احتکار پر می‌کنند و به انتظار می‌نشینند برای گرانی بیشتر؛ همان میلگرد 14 هزار تومانی شیوه‌نامه‌ای که چند هفته پیش ما آن را پیش‌بینی کردیم.

هیجان چیست؟ هیجان یعنی اعلام قیمت دوم و سوم، هیجان یعنی بستن زودهنگام فروش، هیجان یعنی عدم اعلام قیمت دقیق روزانه، هیجان یعنی افزایش 100 تا 1000 تومانی نرخ مقاطع در عرض یک روز؛ روزی که دیروز آن نیز قیمت مقاطع به طور متوسط 200 تا 300 تومان گران شده بود. هیجان یعنی رشد 1800 تومانی پروفیل در روز رقابت 27 درصدی برای ورق سرد و دو روز بعد از رقابت 16 درصدی بر سر ورق گرم در بورس کالا. البته نمی‌دانیم آن کس که می‌گوید ورق ناموزون به او تحویل داده‌اند و ناچار شده به گرانی حق دارد یا مردمی که ناچار شده‌اند به خرید پروفیل 22 هزار تومانی؟

خلاصه کلام این که بازار دوباره آتش گرفته و دلالان می‌خواهند سوز بعد از برف را با هیزم گرانی جبران کنند؛ چراکه هم‌اکنون (14:15 چهارشنبه 19 آذر)، اولا قیمت دلار نقدی در بازار آزاد با افزایش 250 تومانی نسبت به عصر دیروز به 26 هزار و 300 تومان رسیده است. ثانیا آخرین قیمت فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی با رشد 380 تومانی نسبت به روز گذشته رقم 25 هزار و 980 تومان را نشان می‌دهد و ثالثا قیمت مقاطع طویل فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل بازهم مثل اواسط تابستان و اواخر مهر مجددا در آسمان گرانی پرواز کرده.

به نحوی که براساس قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی شاهد رشد 80 تا 450 تومانی انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه در روز جاری روی موج معاملات بورس کالا و در تب افزایش نرخ دلار به اعلام قیمت‌های دوم و سوم پرداخته‌اند. در این میان قیمت انواع محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز بین 100 تا 650 تومان رشد کرده و انواع لوله و پروفیل نیز با رشدی بین 500 تا 1800 تومانی مواجه شده‌اند و دوباره سقف قیمت پروفیل پرمصرف تولیدی از ورق مبارکه به مرز 22 هزار تومان رسیده است.

امروز همچنین نرخ انواع تیرآهن کیلویی در بازار آزاد بین 150 تا 900 تومان رشد کرده و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از جهش عجیب 50 تا 130 و بعضا 240 هزار تومان نرخ سایزهای گوناگون تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد. در آخر؛ امیدواریم حال بازیکنان کروناگرفته تیم فوتبال ذوب آهن زودتر خوب شود تا همین جهش‌های دیدنی را در مستطیل سبز از ذوبی‌ها مشاهده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *