جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 تیر 1402 - 10 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
بررسی وضعیت ماهانه تولید و فروش شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد؛

ركوردشكنی تولید و فروش شركت‌های بزرگ در اردیبهشت

جهش رشد ماهانه تولید و فروش شرکت‌های بورسی و همچنین رکوردشکنی دو شاخص «شامخ مدیران صنعت» و «شامخ مدیران اقتصاد» در دومین ماه سال جاری، حکایت از روند مستمر و رو به رشد تولید در دولت سیزدهم دارد.

ركوردشكنی تولید و فروش شركت‌های بزرگ در اردیبهشت اخبار اخبار روز مرکز پژوهش های مجلس, شاخص مدیران خرید (شامخ), مرکز پژوهش های مجلس

به گزارش فولادبان، وضعیت ماهانه تولید و فروش شرکت‌های بورسی در واقع وضعیت تولید کشور را نسبت به بقیه شاخص‌ها، با فاصله زمانی کمتر به اطلاع سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌رساند.

براساس تازه ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در اردیبهشت ماه امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10 و 10.7 درصد افزایش یافته است.

همچنین این شاخص در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به ماه قبل(یعنی فروردین) به ترتیب 21.8 و 44.5 درصد رشد کرده است که این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت 1397 به بعد نشان می‌دهد.

بر این اساس از مجموع 15 رشته گروهی که در تشکیل این شاخص حضور دارند، 8 رشته در اردیبهشت امسال رشد 2 رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند؛ حوزه «خودرو و قطعات» با رشد 38 درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بوده، هم‌چنین بخش «تجهیزات برقی» با رشد 33 درصدی «دارو» با رشد 29 درصدی و «ماشین آلات و تجهیزات» با رشد 28 درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفته‌اند.

چشم انداز مثبت تشکیل سرمایه و کاهش تورم

«بخش تولیدات غذایی» در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس رشد 18 درصدی در اردیبهشت 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

رشد بخش‌های «ماشین آلات و تجهیزات» و هم‌چنین «صنایع غذایی» نوید دهنده چشم انداز مثبتی در حوزه تشکیل سرمایه و به تبع آن رشد تولید در ماه‌های آتی و رونق عرضه محصولات غذایی در بازار به منظور کاهش تورم مصرف کننده است.

علاوه بر این گزارش، گزارش جدید مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز موید بازگشت اقتصاد به چرخه رونق در اردیبهشت امسال است.

براساس این گزارش، شاخص مدیران خرید صنعت در اردیبهشت امسال به عدد 66.96 رسید که در دوره زمانی 56 دوره گذشته یعنی از زمان ارائه این شاخص بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است.

این شاخص از «مقدار تولید»، « میزان سفارشات جدید»، «سرعت تحویل سفارش»، «میزان استخدام»، «صادرات»، «فروش محصولات» و «انتظارات تولید در ماه آینده» تشکیل شده است که زیر شاخص «مقدار تولید» با ثبت عدد 73.78 بیشترین مقدار در 56 ماه گذشته را به خود اختصاص داد، هم‌چنین «میزان سفارشات جدید» نیز با عدد 70.09 درصد بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون بوده و شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نیز نشان دهنده انتظارات خوش بینانه اکثر صنایع در خردادماه است.

در خصوص شامخ کل اقتصاد نیز با ثبت عدد 57.30 رکورد بیشترین مقدار از زمان ارائه گزارش این شاخص برای کل اقتصاد یعنی 44 ماه اخیر، در اردیبهشت ماه ثبت شد.

همچنین این شاخص از زیر شاخص‌های « شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار»، « شاخص میزان سفارشات جدید»، « شاخص موجودی مواد اولیه»، «شاخص میزان صادرات کالا و خدمات»، «شاخص فروش» و «شاخص انتظارات ماه آینده» تشکیل می‌شود که در تمامی این زیر شاخص‌ها نیز اعداد ثبت شده برای اردیبهشت 1402 بالاترین ارقام را از ابتدای تولید این شاخص گزارش شده است.

در این راستا، در دو شاخص «شامخ مدیران صنعت» و «شامخ مدیران اقتصاد» رکوردهای کم سابقه‌ای در اردیبهشت امسال ثبت شده است.

ركوردشكنی تولید و فروش شركت‌های بزرگ در اردیبهشت اخبار اخبار روز مرکز پژوهش های مجلس, شاخص مدیران خرید (شامخ), مرکز پژوهش های مجلس

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors