جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نگرش جدید سهامداران؛ اقبال بیشتر به سهم‌های کوچکتر

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد مناسب شاخص هم‌وزن در معاملات این هفته بورس عنوان کرد: به نظر می‌رسد نگرش جدیدی در میان سهامداران خرد بورس شکل گرفته است و بسیاری از این سهامداران برخلاف ماه‌های ابتدایی امسال بیشتر به طرف خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر حرکت می‌کنند و به همین دلیل، در بیشتر روزهای هفته گذشته شاهد آن بودیم که شاخص هم‌وزن، وضعیت بهتری را از شاخص کل بورس داشت.

به گزارش فولادبان؛ پس از ریزش‌های سنگین چند ماه اخیر بورس، حدود دو هفته است که بازار سرمایه در مجموع رشدی ملایم را تجربه می‌کند و این روند مثبت باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تا حدودی امیدواری خود به این بازار را دوباره به دست آورند؛ به نحوی که در این دو هفته نیز سهامداران بیشتری نقدینگی را به بازار این بازار تزریق کرده‌اند و البته امید به نقدشوندگی سهم‌ها هم در هفته‌های اخیر یافته است. البته در دو روز پایانی معاملات این هفته شاهد آن بودیم که بازار سرمایه به نوعی در برابر ورود به کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی مقاومت کرد.

در اوایل این هفته نیز مشاهده کردیم که شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور به نوعی روند معاملات را با ترس و لرز همراه کرد و در یکی دو روز ابتدایی این هفته، بسیاری از سهامداران منتظر ماندند تا واکنش‌ها به این ترور مشخص شود. اما پس از گذر از این مرحله، بسیاری از کارشناسان با وجود تمام مسائل سیاسی، ابراز امیدواری کردند که با روی کار آمدن بایدن، احتمال بازگشت آمریکا به برجام تقویت می‌شود و هنوز هم امیدواری به این موضوع می‌تواند روند بازار سرمایه را در روزهای آتی مثبت نگه دارد.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره علت مثبت بودن روند بازار سرمایه در دو هفته گذشته به خبرنگار ما گفت: روند حرکت بازار سرمایه در مجموع دو هفته گذشته در مقایسه با بازارهای دیگر صعودی بود، چراکه اکنون مجددا در حال ورود به شرایطی هستیم که بازدهی بورس نسبت به بازارهای موازی نظیر خودرو و ارز بالاتر بیشتر می‌شود و همین مساله سهامداران را به احتمال تداوم رشد بورس امیدوار کرده است.

وی افزود: از دیگر عوامل مؤثر روی رشد این روزهای بازار سرمایه، رسیدن ارزش سهم‌ها به کف قیمت در دوران ریزشی و جذابیت پیدا کردن آن‌ها برای سهامداران و فعالان بازار بوده است. علاوه بر این، در هفته‌های اخیر شرکت‌های زیادی گزارش‌های خوبی را از وضعیت سودآوری‌شان در سامانه کدال منتشر کردند و این گزارش‌ها نیز امید سرمایه‌گذاران زیادی را نسبت به آینده این بازار بیشتر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گزارش‌های منتشرشده از سوی شرکت‌های گوناگون بورسی نشان داد میزان رشد و سود آن‌ها حتی از پیش‌بینی‌های بازار هم بیشتر بوده است. از آنجایی هم که بازار سرمایه محل انتظارات است، انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند به بیشتر شدن امید سهامداران به بورس کمک کند.

فلاح با اشاره به رشد بیشتر گروه‌های صنعت در یک هفته گذشته در بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد نگرش جدیدی در میان سهامداران خرد بورس شکل گرفته است و بسیاری از این سهامداران برخلاف ماه‌های ابتدایی امسال بیشتر به طرف خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر حرکت می‌کنند و به همین دلیل، در بیشتر روزهای هفته گذشته شاهد آن بودیم که شاخص هم‌وزن که نشان از شرایط بازار بدون در نظر گرفتن وضعیت بزرگ و کوچک بودن سهم‌ها دارد، وضعیت بهتری را از شاخص کل بورس داشت.

وی به وضعیت نوسان نماگرهای اصلی بازار سرمایه در روز پایانی معاملات این هفته نیز اشاره کرد و گفت: در روز چهارشنبه این هفته مشاهده کردیم در شرایطی که شاخص کل بورس حدود 0.18 درصد افت کرد، در مقابل شاخص هم وزن 282 واحد یعنی نزدیک به یک درصد رشد داشت که این اتفاق از اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی برای خرید سهم‌های خرد و کوچک حکایت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این روزها حجم معاملات بازار سرمایه شکل خوبی به خود گرفته است، به طوری که در روز چهارشنبه 30 هزار میلیارد تومان معامله در بورس و فرابورس انجام شد و این نشان از نقدشوندگی بالای این بازار دارد.

فلاح در واکنش به برخی خبرها درباره احتمال افزایش میزان مالیات بر نقل‌وانتقال سهام در بودجه سال 1400 نیز گفت: موضوع مالیات بستن بر عایدی سرمایه چند وقت قبل مطرح شد که همه مسئولان دولتی آن را تکذیب کردند. اکنون هم اشخاص حقیقی در هنگام نقل‌وانتقال سهم‌هایشان به طور طبیعی مالیات خود را پرداخت می‌کنند و شرکت‌های بورسی نیز از شفاف‌ترین بخش‌ها در بحث مالیات هستند. بنابراین انتظار می‌رود سیاست‌گذاران کشور میزان مالیات بر نقل‌وانتقال سهام را بیشتر نکنند، چراکه این کار به کاهش استقبال مردم از بازار سرمایه منجر می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors