جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 21 اردیبهشت 1403 - 1 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

رکود همچنان باقی است/ بازار در انتظار میلگرد ۲۳ هزار تومانی؟

در هفته جاری به دلیل تداوم روند نزولی دلار در بازار آزاد و فضای روانی ایجاد شده از آن، بازار فولاد را در مدار کاهشی قرار داد؛ به گونه‌ای که روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه ه دنبال نوسانات نرخ دلار بین دو کانال ۶۰ و ۶۱ هزار تومان، قیمت آهن آلات نیز نوسانات متعددی را تجربه کرد و قیمت‌ها به کمترین میزان خود در چند ماه گذشته رسید.

رکود همچنان باقی است/ بازار در انتظار میلگرد ۲۳ هزار تومانی؟ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری همانند هفته گذشته روند نزولی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تومان تا ۳۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند. البته در سه هفته اخیر، شاهد افت پیوسته قیمت میلگرد در بازار بودیم؛ به گونه‌ای که در معاملات آخرین روز کاری هفته، در بورس کالا شاهد شکسته شدن رکورد کمترین تقاضا و البته کمترین نسبت حجم معامله به عرضه سال جاری این محصول بودیم.

همچنین نرخ تیرآهن در سومین هفته اردیبهشت ماه روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، افت ۵۰ تومانی تا یک هزار تومانی در هر کیلوگرم داشت که تنها روز دوشنبه توانست روند قیمتی خود را حفظ کرده و ثابت بماند.

بازار پروفیل نیز در مدار کاهشی قرار گرفت که از ابتدای هفته در روند ثابتی قرار داشت و به تدریج نزولی شد. این محصول در طول هفته جاری، افت ۲۰۰ تومانی تا یک هزار تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و پایان هفته نیز با ۵۰۰ تومان کاهش قیمت مواجه شد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش ثابت بودند که در پایان هفته کاهش ۴۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کردند. ناگفته نماند عرضه کنندگان این حوزه بسیار کم بوده و در روزهای اخیر، عمق این بازار بسیار کم شده؛ همین عامل باعث شده تا عرضه کنندگان آن روی کنترل قیمت تسلط بیشتری نسبت به سایر محصولات نهایی داشته باشند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد، بسیاری از توسعه‌دهندگان املاک چینی با بدهی‌های سنگینی روبه‌رو هستند. دولت چین اقداماتی را برای حمایت از بازار مسکن انجام داده، اما این اقدامات تاکنون مؤثر نبوده است. در این راستا، انتظار می‌رود که رکود در بازار مسکن چین تاثیری منفی بر تقاضای فولاد در این کشور داشته باشد که این امر می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت فولاد و افزایش مشکلات برای تولیدکنندگان فولاد منجر شود.

همچنین در هفته جاری به دلیل تداوم روند نزولی دلار در بازار آزاد و فضای روانی ایجاد شده از آن، بازار فولاد را در مدار کاهشی قرار داد؛ به گونه‌ای که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه به دنبال نوسانات نرخ دلار بین دو کانال ۶۰ و ۶۱ هزار تومان، قیمت آهن آلات نیز نوسانات متعددی را تجربه کرد و قیمت‌ها به کمترین میزان خود در چند ماه گذشته رسید. از طرفی، این بازار با عمق کم داخلی دیگر توان تامین مالی مانند قبل را ندارد و همین امر ممکن است باعث جاماندگی بازار مقاطع از قیمت ارز و شیب تورم شود.

ناگفته نماند تغییر فرمول قیمت پایه میلگرد بر اساس ضریب ۱۶ درصدی بالاتر از قیمت پایه شمش، باعث شده قیمت این محصول در بورس کالا بیشتر از قیمت کف بازار باشد و همین مسئله تقاضا برای میلگرد بورسی که حتی در شرایط قبلی هم اندک بود را به حداقل ممکن رسانده است. از سوی دیگر، با توجه به الزام بازگشت ارز صادراتی کل زنجیره فولاد به سامانه نیما، مشخص نیست این حجم بالای عرضه های فروش نرفته میلگرد در کدام بازار و با چه قیمتی باید عرضه شود!

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۰ تا ۶۱ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در محدوده ۶۱ هزار و ۱۰۰ تومانی تثبیت شد.

رکود همچنان باقی است/ بازار در انتظار میلگرد ۲۳ هزار تومانی؟ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، به نظر می‌رسد دلار در بازار آزاد فعلا در حمایت محدوده ۶۰ تا ۶۱ هزار تومانی در برابر کاهش بیشتر، ایستادگی ‌کند؛ اما اگر اوضاع و فضای حاکم بر بازار به همین منوال پیش برود، انتظار می‌رود با از دست دادن حمایت، پتانسیل کاهش تا محدوده ۵۹ هزار تومانی را داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors