جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افول در بازارهای موازی، علت اصلی روی آوردن سرمایه‌گذاران به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه معاملات این هفته بورس را برای آینده این بازار امیدوارکننده دانست و عنوان کرد: در هفته‌ای که گذشت، قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا باعث افت نرخ‌ها در بازارهای موازی و در نتیجه روی آوردن سرمایه‌گذاران به بورس شد و بهتر است با توجه به احتمال ثبات شرایط سیاسی، سهامداران تا پایان سال سرمایه خود را در این بازار حفظ کنند.

به گزارش فولادبان؛ در هفته‌ای که گذشت، معاملات بازار سرمایه برای شاخص کل افت‌وخیز زیادی به همراه داشت، چراکه در ابتدای این هفته، نماگر اصلی بورس با رشد مناسبی همراه بود و در ادامه در برخی روزها، کاملا سرخ‌پوش می‌شد. اما با این وجود، حجم معاملات این هفته به گونه‌ای بود که ترافیک داد و ستدها در مجموع نسبتا روان بود و معاملات به صورت طبیعی انجام شد.

این هفته همچنین ابلاغیه روز چهارشنبه هفته قبل معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برای تنظیم عرضه و تقاضا در بازار فولاد، تأثیر زیادی روی سهم‌های مختلف بخصوص فولادی‌ها گذاشت و این سهم‌ها در اغلب روزها سرخ‌پوش بودند و روز چهارشنبه که برخی خبرها از احتمال اصلاح این شیوه‌نامه حکایت داشت، فولادی‌ها رشد مناسبی را تجربه کردند. البته این هفته تقریبا همه روزها، ایام بسیار خوشی برای سهم‌های معدنی حوزه فولاد بود.

در واپسین روز معاملاتی این هفته نیز نماگر اصلی بورس با رشد بیش از 10 هزار و احدی به یک میلیون و 367 هزار و 248 واحد رسید و شاخص فلزات اساسی هم با اینکه هفته بیشتر روزهای هفته را در سقوط آزاد گذراندند، در آخرین روز معاملات هفته 31 هزار واحد بالا آمد و ارتفاع 934 هزار و 746 واحدی را تجربه کرد. به همین بهانه، به سراغ کارشناسی از بازار سرمایه رفته‌ایم تا برایمان عوامل مؤثر روی معاملات این هفته و همچنین وضعیت آینده بازار را تحلیل کند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تشریح سرگذشت معاملات این هفته بورس عنوان کرد: قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد که این هفته شاهد افول نرخ‌ها در بازارهای موازی باشیم، به طوری که قیمت‌ها در بازارهای خودرو، سکه و ارز دچار کاهش شدند و بسیاری از افرادی که در این بازارها سرمایه‌گذاری کرده بودند، به بازار سهام روی آوردند.

وی درباره علت بالا رفتن حجم معاملات در هفته جاری نسبت به هفته‌های گذشته نیز توضیح داد: روی آوردن افراد حقیقی بیشتر به سمت بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، باعث شد که نقدینگی به این بازار سرازیر شود و البته باید به این نکته توجه داشت که اعلام خبر کاهش نرخ بهره بین بانکی از 22 به 19.5 درصد از سوی بانک مرکزی نیز در روند معاملات این هفته بی‌تأثیر نبود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تقویت معاملات بازار سرمایه در هفته اخیر تصریح کرد: این هفته در حالی که شاهد تقویت سرازیر شدن نقدینگی توسط سرمایه‌گذاران به بورس بودیم، ابلاغ شیوه‌نامه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی و جلساتی که فولادی‌ها در راستای این شیوه‌نامه برگزار کردند، باعث اتفاقاتی غیرقابل منتظره در تالار شیشه‌ای شد. ولی در مجموع می‌توان گفت که این هفته کفه نقدینگی به سمت بازار سرمایه متمایل شد و بورس در حال حاضر، شرایط بهتری نسبت به ماه‌های گذشته دارد.

دارابی با بیان این که سهم‌های گروه فلزات اساسی شرایط خاصی را در بازار سرمایه ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: از آنجایی که در ماه‌های گذشته شاهد ریزش‌های طولانی‌مدت در قیمت سهم‌ها و افت نسبتا شدید شاخص کل بودیم، در هفته‌ای که گذشت قیمت سهم‌ها در اغلب گروه‌ها اندکی رو به رشد گذاشت و شاهد نوعی بازگشت توده‌ای در گروه‌های مختلف بودیم؛ البته در این میان، شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی به خاطر شرایطی که پیش آمده بود، کمی متفاوت بودند، اما مجموعه بازار سرمایه در حال حاضر پتانسیل برگشت را نشان می‌دهد.

وی درباره تأثیرپذیری قیمت سهم‌های فولادی از شیوه‌نامه تصویب‌شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: از زمانی که این شیوه‌نامه ابلاغ شده است، شاهد ریزش قیمت سهم شرکت‌های فولادی و در عوض افزایش قیمت شرکت‌های معدنی حوزه سنگ آهن هستیم؛ این مساله نشان می‌هد قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های دولت در سرنوشت سهام شرکت‌ها مؤثر است و بهتر است دولت از دخالت کردن در قیمت‌گذاری‌ها دست بردارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی خود از روند احتمالی معاملات آینده نیز عنوان کرد: با قطعی شدن پیروزی بایدن و آغاز فرآیند انتقال قدرت در آمریکا شرایط سیاسی با ثباتی که به نظر می‌رسد تا انتهای سال بر جو بازار حاکم باشد، احتمالا بازار سرمایه در ماه‌های آینده در مجموع همراه با نوسانات ملایم با سرعتی آرام رو به رشد بگذارد و به همین دلیل، توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران سعی در نگهداری سهم‌هایی داشته باشند که از بنیانی قوی برخوردارند تا حاشیه امنیت سرمایه‌هایشان تا پایان سال بالا باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors