شیب ریزش نرخ مقاطع فولادی کمی ملایم‌تر شد

امروز هم سیر سقوط قیمت‌ها در بازار آهن، البته با شیبی ملایم‌تر از روز گذشته ادامه پیدا کرد، چراکه برخلاف روزهای گذشته، امروز نرخ دلار نقدی در بازار آزاد تا کنون ثابت مانده و قیمت دلار صرافی ملی و دستوری بانک مرکزی هم به جای کاهش، اندکی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش فولادبان؛ امروز در حالی که نوسان دلار در بازار آزاد کمی آرام گرفته و براساس آخرین رصد ما تا این لحظه قیمت دلار نقدی بدون تغییر نسبت به دیروز 25 هزار و 600 تومان اعلام شده و البته نرخ دلار صرافی ملی و دستوری بانک مرکزی هم با 100 تومان افزایش نسبت به عصر دیروز به ترتیب 25 هزار و 900 و 25 هزار و 800 تومان اعلام شده است، بازار مقاطع نیز همچنان در رکود روزهای گذشته به سر می‌برد و بیشتر تولیدکنندگان این حوزه یا قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند یا نرخ‌های خود را با شیب ملایمی نسبت به روز گذشته کاهش داده‌اند.

آن‌طور که از صحبت‌های فعالان بازار برمی‌آید امروز هم مانند بیشتر روزهای دو سه هفته گذشته، خرید و فروش‌ها نیز در بازار آهن تقریبا متوقف شده است و در این بازار راکد، فعلا نه خریداران رقبتی به تهیه مقاطع فولادی دارند و نه نوردکاران تکلیف خود را با تداوم ریزش قیمت دلار و محصولات فولادی می‌دانند.

در این میان البته اعتراضات برخی بخش‌های زنجیره فولاد بخصوص بخش میانی آن نسبت به شیوه‌نامه تازه ابلاغ‌شده دولت و طرح در دستور کار مجلس ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که با این اعتراضات و فشارها، آیا وعده عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد بخصوص در بخش میانی و نهایی در بورس کالا به نتیجه می‌رسد یا خیر؟

به نحوی که در روز جاری، آنچه که رصد تابلوی آنلاین بورس کالا به ما نشان داد، این بود که عرضه اندک 3 هزار و 400 تنی ورق در بورس کالا نیز از سوی ناظر بورس از روی تابلوی معاملات حذف شد و در حالی که ما پیرو وعده‌های مدیران دولتی در انتظار رشد چشمگیر عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بودیم، حداقل در عرضه‌های امروز ورق در این بازار فیزیکی مشخص شد که فعلا نباید دلخوش به این وعده‌ها باشیم؛ گرچه که هنوز امیدواریم این‌طور نشود.

تداوم اعتراضات موجود و مسائلی از این دست نیز بازاریان آهن را بیش از پیش سردرگم کرده است و گویی این روزها کلیدی در چنته متولیان یافت نمی‌شود که به قفل رکود، بلاتکلیفی و مبارزه با دست‌های پشت پرده در بازار آهن مملکت بخورد.

در این میان البته انجمن نوردکاران هم بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند که ظاهر آن حمایت از شیوه‌نامه جدید دولت است، اما در باطن می‌توان از بندهای پیشنهادی آن این‌طور برداشت که این گروه نیز با وجود آن که بر طبل مبارزه با رانت می‌کوبند، اما هنوز با نگاهی سراسر صنفی و نه ملی به زنجیره فولاد می‌نگرند و می‌خواهند در دیگ بازار فولاد مملکت همه‌چیز فقط به نفع خودشان بجوشد.

هم‌اکنون (ساعت 13:45 روز دوشنبه 3 آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد کاهش 50 تا 350 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار و ثبات نسبی برخی انواع آن در بازار آزاد هستیم. در این میان اما عمده محصولات حوزه نبشی و ناودانی در روز جاری ثابت اعلام شده‌اند و در میان انواع تیرآهن کیلویی هم ثبات تا کاهش 200 تومانی مشاهده می‌شود.

در روز جاری اما قیمت تیرآهن شاخه‌ای ذوب آهن اصفهان بین 20 تا 60 هزار تومان در سایزهای پرمصرف کاهش یافته است و در میان محصولات حوزه لوله و پروفیل هم با وجود ثبات نسبی برخی نرخ‌ها شاهد کاهش 200 تا 700 تومانی بیشتر انواع این محصولات در بازار آزاد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *