قیمت سنگ آهن چه زمانی به تعادل می رسد؟ 

بعد از کاهش صادرات تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن جهان نظیر برزیل و آفریقای جنوبی به خاطر شیوع کرونا؛ قیمت این محصول با شیب نسبتا تندی افزایش یافت و به بالای ۱۳۰ دلار در هر تن هم برای تحویل در بنادر چین به عنوان بزرگترین واردکننده آن رسید؛ اما یکی دو هفته ای است که این روند افزایشی با کندی و توقف رو به رو شده است.

به گزارش فولادبان؛ برخی از منابع خبری چینی از تکرار بیش از ۱۰۰ میلیون تن واردات سنگ آهن برای چندمین ماه متوالی از سوی چین خبر می دهند که در اثر افزایش تولید فولاد این کشور که پیش بینی می شود تا پایان سال میلادی جاری از مرز یک میلیارد تن احتمال دارد بازهم تکرار شود.

افزایش بی‌رویه قیمت سنگ آهن در ماه‌های اخیر به خاطر افزایش حجم خریدهای چین و مشکلی که برای برزیل و آفریقای جنوبی به خاطر کرونا در تولید و صادرات پیش آمده بود، اتفاق افتاد؛ اما آمارها نشان می‌دهد، این دو کشور هم پس از چند ماه به رویه سابق خودشون برگشتند و از ابتدای آگوست تا پایان اکتبر فقط برزیل بیش از 30 میلیون تن صادرات سنگ آهن داشته است. این افزایش حجم عرضه در کنار عرضه استرالیا و افزایش انباشت های این محصول در بنادر اصلی چین فعالان بازار را به کاهش نرخ این محصول امیدوار کرده است.

با اینکه روند کاهشی قیمت سنگ آهن شروع شده و هر تن سنگ آهن با نرخ زیر ۱۲۰ دلار معامله می شود؛ هنوز هم نسبت به قیمت متعادل سال قبل میلادی یعنی ۷۹.۹ دلار فاصله زیادی دارد به همین خاطر کارشناسان معتقدند که به تعادل رسیدن قیمت سنگ آهن در حدود ۸۰ دلار منوط به ادامه روند خوب عرضه و کاهش انباشت بنادر چین است و حداقل تا شروع سال جدید میلادی محقق نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *