در گفتگوی فولادبان با رئیس سازمان بورس اوراق بهادار مطرح شد؛

تکاپوی بورس کالا برای برابری عرضه و تقاضا/ عرضه کامل زنجیره در بورس کالا تعادل معاملات را به همراه دارد

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: به نظر می‌رسد بورس کالا تا حد زیادی موفق شده بتواند این تعادل را بین عرضه و تقاضا ایجاد کند و البته چنین عملکردی، مستلزم این است که بخش عمده تولید محصول در بورس عرضه شود.

مجید عشقی در گفتگو با فولادبان درباره قیمت گذاری دستوری و شرایط فولادی‌ها در بورس کالا مطرح کرد: تمام تلاش ما در بورس کالا این است که عرضه و تقاضا بدون دخالت‌های دستوری بتوانند در یک جهت به صورت مساوی با یکدیگر حرکت کنند. در واقع سعی می‌کنیم قیمت‌های منصفانه‌ای برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در صنعت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: برخی اوقات دیده شده حتی در دولت‌های مختلف سیاست‌گذار با تصور اینکه می‌تواند با تعیین قیمت‌ها و یا دستکاری عوامل در بازار، قیمت را ثابت نگه دارد یا کاهش دهد و یا در بحث صادرات و ارزآوری اخلالی ایجاد شود که نظم کلی بازار را به هم می‌ریزد و در نهایت منجر به زیان مصرف کننده می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، بورس کالا همواره به دنبال حذف موانع و مشکلات موجود برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بوده است.

عشقی اظهارداشت: به نظر می‌رسد بورس کالا تا حد زیادی موفق شده بتواند این تعادل را بین عرضه و تقاضا ایجاد کند. البته چنین عملکردی مستلزم این است که بخش عمده تولید محصول در بورس عرضه شود. در واقع ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که با عرضه 10 یا 20 درصد از زنجیره تعادل را در کل زنجیره برقرار کرده‌ایم، چرا که باید زنجیره کامل باشد تا تعادل مورد نظر برقرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *